Denna sitter i vårt kök och har med den mekaniska frånluften att göra.
Att det är en på och av är vi klara med men sedan går åsikterna isär här hemma. Enligt min mening ska den vara på hela tiden. Enligt mannen ska den bara vara på när man duschar typ.
Till det finns ett extra läge på spisfläkten.

Ni som kan, dela gärna er kunskap med två noviser. Hur gör man egentligen?
 
  • En gammal, smutsig ljusströmbrytare med fläckar och repor, står i läge 'på'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
M Marida skrev:
Denna sitter i vårt kök och har med den mekaniska frånluften att göra.
Att det är en på och av är vi klara med men sedan går åsikterna isär här hemma. Enligt min mening ska den vara på hela tiden. Enligt mannen ska den bara vara på när man duschar typ.
Till det finns ett extra läge på spisfläkten.

Ni som kan, dela gärna er kunskap med två noviser. Hur gör man egentligen?
Den ska vara igång hela tiden
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 4 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Den ska vara igång hela tiden
Det anser jag med.
Han säger nej. Det blir för kallt i tvättstugan/duschrummet då.
🤦
 
Är ”mannen” äldre?

Det är nog inte så många som stänger av sin frånluftsfläkt.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Är ”mannen” äldre?

Det är nog inte så många som stänger av sin frånluftsfläkt.
Nej, snarare nedre medelåldern men jag tror han har dålig koll på hur frånluft funkar och vad som händer om man har den avstängd.
Jag tror han får acceptera att höja golvvärmen för nu stänger vi inte av frånluften mer har jag bestämt.
Klagomål har också kommit på att det låter mycket i ena barnets sovrum men jag tänker att det är en vanesak.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det är bättre att behovs styra fläkten, om den går alltid så kostar uppvärmning av huset många tusen kronor mer /år !
Om huset står tomt under dagen när man är på arbetet finns det ingen anledning att byta och värma upp all luft i huset varje timme.
För några år sedan var det en person som i en tråd här på Byggahus som halverade sin elenergi från 14’000 till 7’000 kWh / år genom att byta frånluftdon till en varvtal styrd fläkt som gick att styra med 0.1-10V från en Plejd controller.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är bättre att behovs styra fläkten, om den går alltid så kostar uppvärmning av huset många tusen kronor mer /år !
Om huset står tomt under dagen när man är på arbetet finns det ingen anledning att byta och värma upp all luft i huset varje timme.
För några år sedan var det en person som i en tråd här på Byggahus som halverade sin elenergi från 14’000 till 7’000 kWh / år genom att byta frånluftdon till en varvtal styrd fläkt som gick att styra med 0.1-10V från en Plejd controller.
Stämmer knappast, det måste finnas en värmepump med i den kalkylen, värmen sänktes ordentligt samtidigt.
 
M Marida skrev:
Nej, snarare nedre medelåldern men jag tror han har dålig koll på hur frånluft funkar och vad som händer om man har den avstängd.
Jag tror han får acceptera att höja golvvärmen för nu stänger vi inte av frånluften mer har jag bestämt.
Klagomål har också kommit på att det låter mycket i ena barnets sovrum men jag tänker att det är en vanesak.
Vad har ni för källa för uppvärmningen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har ni för källa för uppvärmningen?
Vi har direktverkande el, 1,5 luftvärmepump (en går riktigt dåligt så jag räknar knappt den) och kamin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.