H
F F_man skrev:
Kan tipsa om forumet skogsforum, där det finns hur mycket information som helst om fyrhjulingar till skogsbruk.

Här en tråd där bl.a. Linhai avhandlas:
[länk]
10 år gammal tråd så hoppas kvaliten är bättre idag.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
För betydligt mindre pengar får du en gammal traktor med vajerkran och riktig skogskärra. Arbetet går minst dubbelt snabbare och är mindre slitsamt för kroppen och så är en traktor mer mångsidig än en fyrhjuling.
 
  • Gilla
galento och 4 till
  • Laddar…
H
R Rolle85 skrev:
Tänkte skaffa mig en fyrhjuling. Kan en fyrhjuling dra ett vanligt släp som man kopplar till bil?
Det beror helt vad du ska ha den till.
Köra var dag med tung släp så skulle jag se på en märkes maskin större i bra kvalite.
Dra ett släp 1 gång i månaden sen står maskinen stor del.
Ja då skulle jag nog gå för Linhai typ 500 eller cf moto 520.
 
Jag ska köra en gång varannan månad
 
H
R Rolle85 skrev:
Jag ska köra en gång varannan månad
Ja då hade jag gått för Linhai cf moto.
Cf moto är lite bättre än Linhai
 
R Rolle85 skrev:
Jag ska köra en gång varannan månad
Då torde en gråferguson (Ferguson TE20) vara det verkligt prisvärda alternativet. God tillgång på reservdelar och bra andrahandsmarknad. Fast den är inte en ny fyrhjuling.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
300cc är för liten för det du tänker på. Du måste upp till det dubbla om inte mer.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Fasen
 
H
Jag titta på en atv för barna att kunna köra.
Säljaren fråga mig vad jag skulle ha den till.
Om du ska i skogen eller köra ved så köp en kvalite maskin sa han.
Men bara fin köra hemma så köp en 500 iallafall kina maskin då duger dom.
 
På ATV sidan är väl Honda det självklara valet. Men smakar det så kostar det, precis som vanligt.
Dom har inte en chans mot en traktor, om det är skog, skotta eller kör ett rejält lass med grus.
Dock så är skadorna på marken nära noll med en fyrhjuling, om tex en gräsmatta ska korsas.
Ska man köra barnen och frun ner till lokala stranden är traktorn kanske inte bästa alternativet, där kanske samtliga gillar en ATV.
Ska riktigt arbete göras, timmervagn och dra segelbåten så kommer ATV få slita hårt. Klart allt går, men att göra detta med en traktor är en lätt uppgift.

Själv har jag börjat tänka på vad jag vill få gjort, sen tittat på ekonomin: traktor vs ATV. Då kom jag snabbt fram till att för min del är det en mindre traktor. Får en väldigt fin traktor för samma pengar som en fin Honda TRX, traktorn har skopa, riktigt drag, PTO.

Så går mina tankar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Märken som jag tittar på.
Branson, JD, Solis, Kubota, Yanmar.
Men det finns en uppsjö av Koreaner, Japaner samt EU maskiner.
 
Det är ungefär som Norrtull skriver
De enda fallen jag känner till där ATV är riktigt överlägsen är om man skall köra mycket på isen på en plats där isen sällan blir tjock, eller köra ut motorsprutan och slangarna när det är skogsbrand, eller köra ut plantlådor när man planterar skog.
För att frakta människor korta sträckor föredrar jag cykel. I alla fall när det inte är isigt på vägen.

Själv började jag köra Massey-Ferguson 35 då jag var i 6årsåldern............

Rena nöjesmotorfordon finns det inte rum för i mitt liv och min ekonomi. Det är så pass mycket arbete att hålla ett motorfordon i fungerande skick att jag inte vill ha fler än nödvändigt.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
Visst kan man dra lite tyngre, en 600cc med elektrisk fyrhjulsdrift, vajerkran med elvinsch borttagen är för lätt för att vinscha. Men blir ganska dyra stockar med så lite användning.
Enklare att ta sig fram med än BM Victor med timmervagn men man får köra tre vändor istället.
ATV med släpvagn lastad med timmer i skogsmiljö, soligt väder, ingen person synlig.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Utan att ta med om det är lagligt eller ej så klarar en fyrhjuling att dra mer än den har grepp för om vi inte pratar några hundra cc. Bromsa upp det hela är en annan sak då du pratar ombromsat släp. Stel bakaxel kan hjälpa till om man har högt kultryck som jag hade på denna lastning. På plan mark är denna last inga problem, men hade det börjat stiga kraftift hade ATVn nog spunnit så 1000cc spelar ju mindre roll då (exakt 976cc)

Gul fyrhjuling, släpvagn med ved, utomhus, grönska, grus, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ATV:s bakre del, hjul och del av släpvagn på grusväg med löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.