Stötte på den här tråden nu därför att det finns en ny artikel på huvudsidan om att sanera asbest själv. Där fanns trådskaparens foto med.

Ditt inlägg (#11) är väldigt problematiskt då det till att börja med är fel, men också den självsäkerhet du skriver det med. Det kan på riktigt skada folk, man lär ju ta det säkra före det osäkra eller hur? Iallafall; asbest är extremt vanligt att kombinera med glas- eller mineralull just i böjar, ändkoppkingar och förgreningar. Det var svårt att hålla isoleringen på plats så man jämnade till med så kallad gurmassa. Den ser vi på trådskaparens bild. Det är ren asbestgegga man kletade på. Om jag minns rätt består den ofta av den eventuellt mer cancerogena asbesten amosit.

Hoppas du inte sprider denna dynga nu 9 år senare på forumet.

Tillägg: det verkade som om jag bemötte trådskaparen nu men det var inlägg av GK100 som jag tyckte var dumt. Blev något skumt på telefon helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vad jag kan se så har TS bara ställt frågor om det, inte påstått någonting?
 
  • Gilla
TheGame och 1 till
  • Laddar…
Ajdå, mitt inlägg var tänkt som en direkt respons på inlägg #11 av GK100 som löd:

"
Först och främst bör man göra en enkel bedömning av om det verkligen är asbest. Åldern på installationen tex och vad det rör sig om i detta fallet en VVS-installation kan säga mycket. I många fall av rörisolering åtminstone där det finns mineral- eller glasull med i bilden är det inte aktuellt med asbest ens i böjar osv. Så kallat kraftpapper över isoleringen, därpå gasbinda och vattenglas och i böjar eller avgreningar modellerat med tex gips det är inget att så hysteriskt hetsa upp sig över, och i säkert majoriteten fall efter senare halvan 50-talet är det nog så.

Nog för att man ska se upp med asbest men att kunna hantera ett litet stycke rörisolering oberoende av typ och med de vanliga försiktighetsåtgärderna borde inte vara oöverstigligt eller speciellt riskfyllt."

Jag får inte citaten att fungera som det ska på telefonen verkar det som.
 
K Krabbeluring skrev:
Ajdå, mitt inlägg var tänkt som en direkt respons på inlägg #11 av GK100 som löd:

"
Först och främst bör man göra en enkel bedömning av om det verkligen är asbest. Åldern på installationen tex och vad det rör sig om i detta fallet en VVS-installation kan säga mycket. I många fall av rörisolering åtminstone där det finns mineral- eller glasull med i bilden är det inte aktuellt med asbest ens i böjar osv. Så kallat kraftpapper över isoleringen, därpå gasbinda och vattenglas och i böjar eller avgreningar modellerat med tex gips det är inget att så hysteriskt hetsa upp sig över, och i säkert majoriteten fall efter senare halvan 50-talet är det nog så.

Nog för att man ska se upp med asbest men att kunna hantera ett litet stycke rörisolering oberoende av typ och med de vanliga försiktighetsåtgärderna borde inte vara oöverstigligt eller speciellt riskfyllt."

Jag får inte citaten att fungera som det ska på telefonen verkar det som.
Citeringen fungerar som tidigare igen om du trycker svara vid det inlägg du vill reagera på.

Och för att svara dig kan jag så här 9 år senare upprepa precis allt jag någonsin skrivit här på BH angående asbest. Det är inget annat än för det mesta beskrivningar av vissa typer äldre tekniker för rörisolering främst de sätt man inte behöver hetsa upp sig över oavsett om man beter sig normalt vid nermonteringen.
 
GK100 GK100 skrev:
Citeringen fungerar som tidigare igen om du trycker svara vid det inlägg du vill reagera på.

Och för att svara dig kan jag så här 9 år senare upprepa precis allt jag någonsin skrivit här på BH angående asbest. Det är inget annat än för det mesta beskrivningar av vissa typer äldre tekniker för rörisolering främst de sätt man inte behöver hetsa upp sig över oavsett om man beter sig normalt vid nermonteringen.
Låt gå, vi har olika ståndpunkt helt enkelt och det är helt okej. Men det var märkligt tycker jag i ditt gamla inlägg att du ställde dig skeptiskt till att det överhuvudtaget fanns någon asbest där, när man tydligt ser den trasiga gurmassan på bilden.

Det kryllar av rörböjar i gamla hus där det på raksträckorna sitter som du säger kraftpapper och glasull, och i böjarna den extremt flyktiga formen av asbest. Det kan vi väl vara överens om? Den är riktigt jävligt faktiskt om den börjar blottas. Till exempel i mitt hus var där lite glasull najat med ståltråd i alla böjar/t-korsningar, därefter duktigt påkladdat med asbest, och avslutat med många lager gipsbinda.

Sen om det inte är något att hetsa upp sig kring får stå för dig, det finns många åsikter som går isär där.

Ha en fortsatt fin helg!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.