Försöker få in friskluftsventilation i vårt 2 planshus. I detta skede avser de 2 ventiler till vardagsrummet på nedre plan. Mot baksidan av huset är väggarna istort fyllda med fönster, och ingen plats vid sidan av dessa finns, dock ovanför. Montage på kortsida går ej pga garage brevid och försök till montage ovanför stötes de dock på lite trubbel som kan ses enligt bild. Regelhittaren gav ej utslag men förklarades nog av att den kalibrerades in på den regeln som låg längs hela väggen.
Verkar inte finnas mycket tomrum emellan, ca 6,5 cm och den övre verkar va en liggande regel 4,5 tjock oklart hur hög (gissar att de håller innertak och övervåning?) regeln nedanför är liggande längs fönster 6 cm hög och 9 cm djup. Snett in till vänster i hålet verkar de bakom den övre regeln stå en 4,5 cm regel på den nedre också. Nån som kanske byggt och känner igenom konstruktionen och vad som bär vad. Antar de är kört/dumt att börja ta ur från nån av reglarna för att få igenom rör antingen ca 10 cm nu eller byta till 8 cm rör. Tanken va att montera likt kryssen på andra bilden, som illustrerar väggen. Märkte dock att där pilen pekar verkar inte det finnas samma regel struktur utan endast stående. Ska jag sätta mina 2 mindre 1 meter ifrån varandra där eller kanske 1 lite större ventil? Optimalast vore att få dem monterade vid kryssen men går såklart ej om det påverkar husets strukturella.

Mvh
Jeff
 
  • Utskuren cirkel i vägg med isolering synlig bakom, textur yta, byggdamm och kabelgenomföringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkelt streckdiagram som visar en nedgång, markerade punkter och texten "50m" som antyder distans eller längd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V vanpire skrev:
Det finns ventiler att montera i fönsterramen:
[länk]
Glömde jag såklart tillägga, ursäkta, men det är ej möjligt då fönstrena är inbyggda på utsidan på så sätt att de ej finns någon karm/ram att montera ventil i där. Annars hade det såklart varit smidigt…
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Eller så plockar du bort en bit tätningslist upptill på några fönster. Blir ju inte så justerbart…..
 
Nu är det svårt att veta på en enstaka bild men om du klämmer in en kort vertikal regel på vardera sida och sen jackar ur i den övre regeln så att du får plats med ventilationen så är det sannolikt att det kommer att hålla.
 
V vanpire skrev:
Nu är det svårt att veta på en enstaka bild men om du klämmer in en kort vertikal regel på vardera sida och sen jackar ur i den övre regeln så att du får plats med ventilationen så är det sannolikt att det kommer att hålla.
Har försökt skapat mig en bättre uppfattning och lite övergripande bilder. Den övre regeln torde vara avväxlingen över fönstret och den nedre kortling. Precis innanför hålet till vänster verkar en stående regel sitta förmodligen upp till hammarbandet (antar de då sitter flertalet sådana då detta är rätt långt ut mot hörnet i rummet). Det blir ej fel att jacka ur avväxlingen på den sidan den vill brytas? Eller är det fortfarande kortlingen som är den väsentliga konstruktionsmässiga delen som man ej vill röra i? Skickar med en generell översiktsbild som jag tror de ser ut, har dock dubbelfönster sen regel sen dubbel igen brevid.
 
  • Inomhusscen med fläck på väggen nära fönstret, säkerhetsdetektor ovanför, utsikt till en trädgård och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från ett fönster med terrass, möbler, trädgård och byggnader i bakgrunden, delvis täckt av snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en väggkonstruktion med måttangivelser, troligen för byggnadsdesign eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hållbarhetsmässigt så är alltid bättre att borra ett runt hål i stället för att jacka ur tänker jag.
 
BirgitS
J Jierexx skrev:
Har försökt skapat mig en bättre uppfattning och lite övergripande bilder. Den övre regeln torde vara avväxlingen över fönstret och den nedre kortling. Precis innanför hålet till vänster verkar en stående regel sitta förmodligen upp till hammarbandet (antar de då sitter flertalet sådana då detta är rätt långt ut mot hörnet i rummet). Det blir ej fel att jacka ur avväxlingen på den sidan den vill brytas? Eller är det fortfarande kortlingen som är den väsentliga konstruktionsmässiga delen som man ej vill röra i? Skickar med en generell översiktsbild som jag tror de ser ut, har dock dubbelfönster sen regel sen dubbel igen brevid.
Håller med dig om att det är avväxlingen.

Går alla fönster ner till golvet eller skulle du kunna ha en ventil under ett fönster i stället?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.