Hej!

Jag kollar runt för att försöka köpa ett verktygspaket och har landat på De Walt då jag fått mycket rekommendationer från ett par vänner.

Just nu har proffsmagasinet kampanj på DEWALT DCK856P4-QW: https://www.proffsmagasinet.se/mask...ande/dewalt-dck856p4-qw-verktygspaket-3089249

Jag försöker förstå om det verkligen är bra att köpa paket? När jag försöker klicka ihop något liknande blir det i princip samma pris, men man får fler batterier från deras kampanj, Här har jag klickat ihop det på prisjakt:

https://www.prisjakt.nu/list/dewalt-paketetet-dck820p4-qw--l4454202

Har jag klickat helt fel, eller är det något jag missar i övrigt?

Vi ska flytta in i vårt hus i januari och jag vet att jag kommer behöva i princip allt på listan, men hur ska jag tänka?
 
  • Gilla
BennyE
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Verktygspaket DEWALT DCK685P3T-QW 6 maskiner 3 batterier 1 laddare 18V [länk]
Frågan är väl hur många maskiner du behöver
Ja, det är också en del i det hela, hur många maskiner behöver man egentlgien i grundutbud? Vi tänkte lägga golv och borra/skruva saker. Gissar att det behöver slipas en del och att vi kanske skulle behöva någon sorts spikpistol--
 
Lådor, kärra och lampa är meningslöst. Lådor och kärra kan vara fint när du jobbar som snickare, men annars tar de bara plats. Jag tror mer på ett multiverktyg i samlingen än en vinkelslip.
 
  • Gilla
K.Bygg och 6 till
  • Laddar…
Jag hade satsat på att ta ett paket med sticksåg. Den lär du behöva, inte minst om du ska lägga ett golv.

Sen tycker jag att det känns lite onödigt att ha tiger, vinkelslip och borrhammare batteridrivet. Ofta använder man ju dessa rätt sällan för husfix, och de gånger de behövs så är ju inte en sladd i vägen tycker jag. Risken är ju att batterier blir dåliga eller att tillverkaren byter batterisystem.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Jag som arbetar inom ett ganska brett område med många olika slags arbeten föredrar maskiner med sladd med ett undantag och det är batteriborrmaskinen. När man inte använder dem varje dag blir det tiden som tar livet av batterierna länge innan maskinerna är uppnötta och det är galet att kasta bort bra maskiner bara för att batteriet eller laddaren är slut. Dessutom nöts maskiner olika snabbt och när en är uppnött finns knappast batterisystemet kvar på marknaden.
Jag har också märkt att jag får maskiner som bättre passar mina behov när jag köper olika fabrikat och bedömer fall för fall vad som bäst passar mina behov.

Samma princip borde gälla en husägare som inte använder maskinerna yrkesmässigt.
 
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag som arbetar inom ett ganska brett område med många olika slags arbeten föredrar maskiner med sladd med ett undantag och det är batteriborrmaskinen. När man inte använder dem varje dag blir det tiden som tar livet av batterierna länge innan maskinerna är uppnötta och det är galet att kasta bort bra maskiner bara för att batteriet eller laddaren är slut. Dessutom nöts maskiner olika snabbt och när en är uppnött finns knappast batterisystemet kvar på marknaden.
Jag har också märkt att jag får maskiner som bättre passar mina behov när jag köper olika fabrikat och bedömer fall för fall vad som bäst passar mina behov.

Samma princip borde gälla en husägare som inte använder maskinerna yrkesmässigt.
Absolut så förstår jag tankegången... Men tänker att jag borde skaffa mig ett "grundpaket" som innehåller de mest använda grejerna. Har man samma batterier till alla gerjerna kan man ju rotera batterier så fort de blir slitna för att sedan nöta klart maskinerna i lagom takt. Det är en av anledningarna varför jag valde De Walt: det verkar inte som om de kommer byta sitt system på ett bra tag, speciellt om man börjar använda deras relativt nysläppta XR-batterier (som är bakåtkompatibelt). Just att de valt att vara bakåtkompatibla är ju grymt.

Men du säger borrmaskin.. Vad skulle vara de två näst mest användna verktygen som kan komma till användning, om jag får fråga?
 
I Ironyh skrev:
Men du säger borrmaskin.. Vad skulle vara de två näst mest användna verktygen som kan komma till användning, om jag får fråga?
Hur långt är ett snöre? Förlåt om jag är tyken men vad som är användbart beror helt på vad man skall göra. En tigersåg är lika onödig vid golvläggning som en sticksåg vid rivning.

Skulle jag bli av med mina maskiner skulle skruvdragare, cirkelsåg och multiverktyg stå högst upp på listan, långt före tiger- och sticksåg. Därmed inte sagt att de sistnämnda är onödiga, bara mindre användbara för mina tillämpningar. Jag skulle troligen köpt en andra skruvdragare innan jag köpte någon av dem. Behöver cirkelsågen och multiverktyget vara batteridrivna? Nej, absolut inte, det finns fördelar med sladd också. Har jag haft användning av tigersåg och sticksåg? Ja, absolut.
 
I Ironyh skrev:
Absolut så förstår jag tankegången... Men tänker att jag borde skaffa mig ett "grundpaket" som innehåller de mest använda grejerna. Har man samma batterier till alla gerjerna kan man ju rotera batterier så fort de blir slitna för att sedan nöta klart maskinerna i lagom takt. Det är en av anledningarna varför jag valde De Walt: det verkar inte som om de kommer byta sitt system på ett bra tag, speciellt om man börjar använda deras relativt nysläppta XR-batterier (som är bakåtkompatibelt). Just att de valt att vara bakåtkompatibla är ju grymt.

Men du säger borrmaskin.. Vad skulle vara de två näst mest användna verktygen som kan komma till användning, om jag får fråga?
Allt beror ju på vad och hur man bygger. I min tidigare lägenhet bytte jag golv (till fiskbensparkett) i två rum och byggde platsbyggt kök av lösvirke.
För i princip allt klarade jag mig på sänksåg och överhandsfräs, stämjärn användes också. Lånade kap/ger för delar av golvet, nyttjade slagborrmaskin en hel del för att fälla in vp-rör och dosor för el.
Köpte en feintool för något uttag som knappt gick göra annars, blev också lite använd som slip.
Hade ingen batterimaskin för det jobbet.
Detta var dock långt ifrån ett snabbt bygge...

Dock kan jag väl idag tycka att en batteribyte/skruvdragare är ett "måste" speciellt om man ska skruva panel, gips vindskivor och liknande.

Min sänksåg har använts väldigt mycket. Dammsugare uppskattar jag också av bättre modell efter att jag svurit över billigast möjliga cotech från inköp. Dock kommer den fortfarande fram ibland då den har blåsfunktion och är extremt lätt. Saknar självstart från maskin och kan ej reglera varvtal, kanske främst nödvändigt för slipmaskiner.

Att välja rätt batteri för skruvdragare kan väl vara bra för fortsatt komplettering, annars kan det nog vara bra att handla när behov uppstår.

Kanske du även behöver en trimmer och en häcksax, passar samma batterier till dessa eller blir det något helt annat?

Själv sitter jag på DeWalt 18V skruvdragare 12 bosch (inkörsporten var laser men blivit fler) 40V (?) Husqvarna trimmer. Funderar nu på häcksax men kan inte komma till skott om det ska bli Husqvarna eller DeWalt eller kanske tom Makita? Bosch har ju också kommit med lite såna verktyg. Dock har inte Boschs 18V maskiner passat mina händer. Det är definitivt också en parameter att ta stor hänsyn till innan man köper att verktygen ligger bra i handen.
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
Jag hade prioriterat:
Borrskruvdragare
Cirkelsåg(gärna med skena)
Slagskruvdragare
Multiverktyg
Krysslaser
....sen kan jag göra listan hur lång som helst då jag har en förkärlek till maskiner och verktyg. En sänksåg är också något man verkligen villhöver...

Finns ju skruvdragare med flexichuck så man får slagborr funktionen. Annars är det en maskin man kan köpa billigt som 230v.

Men viktigt att bestämma sig för ett batterisystem från början.
 
  • Gilla
Esda
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Hur långt är ett snöre? Förlåt om jag är tyken men vad som är användbart beror helt på vad man skall göra. En tigersåg är lika onödig vid golvläggning som en sticksåg vid rivning.

Skulle jag bli av med mina maskiner skulle skruvdragare, cirkelsåg och multiverktyg stå högst upp på listan, långt före tiger- och sticksåg. Därmed inte sagt att de sistnämnda är onödiga, bara mindre användbara för mina tillämpningar. Jag skulle troligen köpt en andra skruvdragare innan jag köpte någon av dem. Behöver cirkelsågen och multiverktyget vara batteridrivna? Nej, absolut inte, det finns fördelar med sladd också. Har jag haft användning av tigersåg och sticksåg? Ja, absolut.
Jag förstår verkligen att det är så.. Nu undrade jag mest vilka du tycker är mest användbara. Jag kommer inte ställa dig mot väggen utan det är ren nyfikenhet. Tack för att du tar dig tid att berätta!

Förstår att de flesta som gått igenom byggen och gör det till vardags kommer säga att jag ska köpa saker när jag behöver dem men jag har ju så lite erfarenhet av det här att jag är rädd att jag kommer stå och fundera på vad jag ska göra. Sen kommer jag stå och fundera på vad jag skulle behöva för att göra det. Sen så kommer jag stå där igen och undra om jag valt rätt märke eller om jag inte bara ska köpa sladdat. Sen skulle jag gå i 5tio11 butiker och sen skulle jag läsa massor på nätet och sen skulle jag nog tita på en massa youtubes. Sen skulle jag nog inte kunna bestämma mig så då ska jag nog fundera lite till, kanske ska jag sova på saken? Sen kommer flera dagar gå åt till att undersöka hur jag ska göra det på rätt sätt och sen skulle det nog inte alls bli av.

Lite av den anledningen tänker jag att jag committar lite i början och köper lite prylar. Då har jag ett utgångsläge och behöver inte fundera för mycket.

Men det kan vara som du säger, att jag ska köpa ett par skruvdragare och sedan ta det som det kommer.
 
J JFrisk skrev:
Allt beror ju på vad och hur man bygger. I min tidigare lägenhet bytte jag golv (till fiskbensparkett) i två rum och byggde platsbyggt kök av lösvirke.
För i princip allt klarade jag mig på sänksåg och överhandsfräs, stämjärn användes också. Lånade kap/ger för delar av golvet, nyttjade slagborrmaskin en hel del för att fälla in vp-rör och dosor för el.
Köpte en feintool för något uttag som knappt gick göra annars, blev också lite använd som slip.
Hade ingen batterimaskin för det jobbet.
Detta var dock långt ifrån ett snabbt bygge...

Dock kan jag väl idag tycka att en batteribyte/skruvdragare är ett "måste" speciellt om man ska skruva panel, gips vindskivor och liknande.

Min sänksåg har använts väldigt mycket. Dammsugare uppskattar jag också av bättre modell efter att jag svurit över billigast möjliga cotech från inköp. Dock kommer den fortfarande fram ibland då den har blåsfunktion och är extremt lätt. Saknar självstart från maskin och kan ej reglera varvtal, kanske främst nödvändigt för slipmaskiner.

Att välja rätt batteri för skruvdragare kan väl vara bra för fortsatt komplettering, annars kan det nog vara bra att handla när behov uppstår.

Kanske du även behöver en trimmer och en häcksax, passar samma batterier till dessa eller blir det något helt annat?

Själv sitter jag på DeWalt 18V skruvdragare 12 bosch (inkörsporten var laser men blivit fler) 40V (?) Husqvarna trimmer. Funderar nu på häcksax men kan inte komma till skott om det ska bli Husqvarna eller DeWalt eller kanske tom Makita? Bosch har ju också kommit med lite såna verktyg. Dock har inte Boschs 18V maskiner passat mina händer. Det är definitivt också en parameter att ta stor hänsyn till innan man köper att verktygen ligger bra i handen.
Tack för det fina svaret!

Ja, jag valde De Walt för att en av mina vänner köpt just trimmer och häcksax av den modellen och är jättenöjd. Tänkte först gå på Makita men när han kom med så varma rekommendationer och i och med att de har batterikampanj tyckte jag de verkade vettigt att gå på det han säger. Kan nästan inte förklara hur nöjd han var med dem, men han gick från Ryobi så kanske det var det som var grejen.

Var inne på jula och såg att de hade en De Walt damsugare på rea: https://www.jula.se/catalog/hem-och...msugare/grovdammsugare/grovdammsugare-015478/

Ser ut att vara historiskt billigt enligt prisjakt.. Vad tror du?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5847818#statistics
 
T trojlee skrev:
Jag hade prioriterat:
Borrskruvdragare
Cirkelsåg(gärna med skena)
Slagskruvdragare
Multiverktyg
Krysslaser
....sen kan jag göra listan hur lång som helst då jag har en förkärlek till maskiner och verktyg. En sänksåg är också något man verkligen villhöver...

Finns ju skruvdragare med flexichuck så man får slagborr funktionen. Annars är det en maskin man kan köpa billigt som 230v.

Men viktigt att bestämma sig för ett batterisystem från början.
Då låter det ju som om du i stora drag skulle godkänna verktygspaketet från hornbach som @vanpire rekommenderade?
 
Jag har en sådan dammsugare.. det bästa med den är våtsugen och bottentömningen. I övrigt hade jag nog köpt en annan om det var ren grovdammsugare jag behövde...
 
Jag kör Makita och det är dyrt, kanske för dyrt för hemmabruk. Trots det så har jag kört slut på en dragare och uppgraderat nu med nu borrskruvdragare och en slagskruvdragare. Makita är väl de som har störst sortiment men det är för de har så många modeller av varje sort.

Om du inte redan har verktyg innan du flyttar till hus ( vi hade en väldans mycket i lägenhet) så skulle jag säga att du kör på Ryobi. Billigare och har de flesta maskiner du kan behöva.
Detta är vad man bör köpa på direkten enligt mig:
skruvdragare
cirkelsåg
Multikap
Sticksåg
Krysslaser
Lasernätare
Bra bits
Snabbvinkel
Bra vattenpass

Cirkelsåg och snabbvinkel använder istället för att pallra mig iväg till kapsågen...
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.