Hej!

Jag äger den härskande fastigheten inom ett officialservitut för väg, soptunnor och biluppställningsplatser.

En granne som inte har del i servitutet klagar över ett antal träd som står vid hans tomtgräns men på servitutet. Det finns tre tjänande fastigheter längs med servitutvägen. Vem skall bekosta eventuell fällning? Om dom tjänande fastigheterna inte vill bekosta något, får jag ta ned dom?
 
  • Gilla
Ortega62
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är din mark och servituten omfattar inte rätt att ha träd där, så du kan ta ner dem och behålla eventuellt värde av träden, ja.

Servitutägarna har bara rätt att avverka träden om de är ett problem för vägen (eller någon annan del av servitutet), inte för att en annan granne vill bli av med dem.

Om någon ska betala är det antingen grannen som vill bli av med dem eller den eller de härskande fastigheter som vill göra det för servitutets skull. Ingen är skyldig att betala något.
 
  • Gilla
  • Haha
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är din mark och servituten omfattar inte rätt att ha träd där, så du kan ta ner dem och behålla eventuellt värde av träden, ja.

Servitutägarna har bara rätt att avverka träden om de är ett problem för vägen (eller någon annan del av servitutet), inte för att en annan granne vill bli av med dem.

Om någon ska betala är det antingen grannen som vill bli av med dem eller den eller de härskande fastigheter som vill göra det för servitutets skull. Ingen är skyldig att betala något.
TS är inte markägare, TS har servitutet. TS är härskande fastighet, så TS får ju endast ta ner träden om de inkräktar på servitutet, det vill säga om träden hindrar TS att utnyttja sin rätt enligt servitutet.
 
  • Gilla
  • Älska
hempularen och 7 till
  • Laddar…
Mittåt, jag tänkte eller läste fel.

Kärnbudskapet är dock detsamma. Den som äger marken får ta ner träden. Stör de servitutets funktion får även du som härskande ta bort dem.

Det är den som vill bli av med träden som måste komma överens med markägaren om att ta bort dem eller (om det ryms inom servitutet) så får en härskande fastighet ta bort dem på egen bekostnad.
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
TS är inte markägare, TS har servitutet. TS är härskande fastighet, så TS får ju endast ta ner träden om de inkräktar på servitutet, det vill säga om träden hindrar TS att utnyttja sin rätt enligt servitutet.
Då har jag rört ihop begreppen! Jag är markägaren, tjänande fastigheten då. Och det finns tre härskande.

Men då är det upp till mig att lösa problemet med grannen alltså.

Tack för svar!
 
Redigerat:
  • Gilla
Bror9 och 4 till
  • Laddar…
Ehnfors Ehnfors skrev:
Då har jag rört ihop begreppen! Jag är markägaren, tjänande fastigheten då. Och det finns tre härskande.

Men då är det upp till mig att lösa problemet med grannen alltså.

Tack för svar!
Fantastiskt att @Nötegårdsgubben hade rätt, fast han hade fel, fast han hade rätt. Eftersom @Nötegårdsgubben kunde läsa tankar så fick du ett perfekt svar på en gång @Ehnfors!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Mikael Ströms och 36 till
  • Laddar…
Ehnfors Ehnfors skrev:
Hej!

Jag äger den härskande fastigheten inom ett officialservitut för väg, soptunnor och biluppställningsplatser.

En granne som inte har del i servitutet klagar över ett antal träd som står vid hans tomtgräns men på servitutet. Det finns tre tjänande fastigheter längs med servitutvägen. Vem skall bekosta eventuell fällning? Om dom tjänande fastigheterna inte vill bekosta något, får jag ta ned dom?
Alltid denna granne! Hoppas han/hon/den/det/hön är normal i hövve :)
 
  • Gilla
  • Haha
HerrK och 1 till
  • Laddar…
Träden som står på ett vägservitut, tillfaller inte de markägaren om de måste huggas ner för att dra (ny) väg?
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Träden som står på ett vägservitut, tillfaller inte de markägaren om de måste huggas ner för att dra (ny) väg?
Ja, det är markägarens träd.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alltid denna granne! Hoppas han/hon/den/det/hön är normal i hövve :)
Undrar vem av oss här inne som är den där grannen i trådarna….🫡
 
  • Haha
Genoveva
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Undrar vem av oss här inne som är den där grannen i trådarna….🫡
Int e de jag iaf. Vi lät vår granne få ta ner några av våra stora träd som var i vägen för hans sjöutsikt. Samt att jag har röjt sly i två halvdagar på grannens fastighet för att det inte ska växa igen….
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Int e de jag iaf. Vi lät vår granne få ta ner några av våra stora träd som var i vägen för hans sjöutsikt. Samt att jag har röjt sly i två halvdagar på grannens fastighet för att det inte ska växa igen….
Jag menade inte just denna tråden. Jag tänkte på en av alla grannetrådar som finns. Dom är så många nu..
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ja, som fastighetsägare är det alltid grannarna som är den stora huvudvärken. 😎
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alltid denna granne! Hoppas han/hon/den/det/hön är normal i hövve :)
Grannen i det här fallet är trevlig än så länge. Det tråkiga är att jag har ärvt en konflikt han hade med den tidigare ägaren. Grannen tog bort träd på sin tomt med överenskommelsen att dom här träden skulle tas bort i gengäld. Det gjordes aldrig, och nu tycker han att det är upp till mig att göra det istället. Jag håller inte med, då den överenskommelsen gjordes med någon annan. Jag har erbjudit mig att ta halva kostnaden för grannsämjans skull, men det går han inte med på.
 
  • Wow
  • Gilla
TSkoogh och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ehnfors Ehnfors skrev:
Grannen i det här fallet är trevlig än så länge. Det tråkiga är att jag har ärvt en konflikt han hade med den tidigare ägaren. Grannen tog bort träd på sin tomt med överenskommelsen att dom här träden skulle tas bort i gengäld. Det gjordes aldrig, och nu tycker han att det är upp till mig att göra det istället. Jag håller inte med, då den överenskommelsen gjordes med någon annan. Jag har erbjudit mig att ta halva kostnaden för grannsämjans skull, men det går han inte med på.
Det låter ju inte så där jättetrevligt av grannen att ställa dessa krav på dig...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.