Hej.

Jag såg dessa avläsningar på tryckmätarna idag. Jag vet att det är iskallt ute men jag såg aldrig samma ens i vintras.

Allt verkar normalt och inga ljud eller fel i systemet.

Någon som kan gärna hjälpa?

Jag har NIBE.
 
  • Manometer på rörledning visar tryck i bar, kopparledningar, installationsdetaljer, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer ansluten till rör, kanske del av uppvärmningssystem, visar trycknivå, märkt "FLEXCON".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display visar data för uppvärmningssystem: temperaturer, driftstatus, energikällor, klockslag. Grå plast, knappar, grönt bakgrundsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel med knappar och rattar, möjligen temperaturreglering, grön indikatorlampa, märkt "ACVM 270".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan släppa ut lite värmevatten genom säkerhetsventilen så blir det lägre tryck. Beror på hur många våningar ni har i huset. Oftast räcker 1 bar för de flesta då man har 1 till 2 våningar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Du kan släppa ut lite värmevatten genom säkerhetsventilen så blir det lägre tryck. Beror på hur många våningar ni har i huset. Oftast räcker 1 bar för de flesta då man har 1 till 2 våningar.
Tack så mycket. Vi har 3 våningar i huset men den är första gången jag ser den. Var är den säkerhetsventilen??
 
Säkerhetsventilen till värmesystemet är den med röda hatten. Har ni tre våningar kan trycket behöva vara lite över en bar 1 - 1,5 bar.
 
J Josth skrev:
Säkerhetsventilen till värmesystemet är den med röda hatten. Har ni tre våningar kan trycket behöva vara lite över en bar 1 - 1,5 bar.
Tack igen. Kan man öppna säkerhetsventilen medan systemet funkar eller behöver jag stänga av systemet första??
 
throne throne skrev:
Tack igen. Kan man öppna säkerhetsventilen medan systemet funkar eller behöver jag stänga av systemet första??
Ja du kan öppna under drift, det är en ventil som du vrider på lite så kommer det vatten, släpper du så slutar vattnet rinna..
En bar tryck är 10 meter vattenpelare.
 
  • Gilla
throne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.