Hejsan!

Jag har en liten box för IP-telefoni som jag vill ansluta till 1:a telejacket för att på så sätt ansluta övriga telejack i huset. Enligt Tele-2 (som levererar boxen) så skall jag koppla in en mellanpropp i 1:a jacket så skall allt vara klart, det skall gå bra med vilken mellanpropp som helst.

Jag har försökt att få igång telefonin utan framgång.

På bilden "1a_jacket.jpg" kan ni se hur jag har kopplat in 1:a jacket. Kabeln ut till fasadmätarskåpet har jag låtit bli då boxen ändå skall kopplas till bredbandet. Jag har dock testat att koppla in denna kabel enligt de blå strecken på bilden utan skillnad i resultat, jag har även testat med/utan "bryggorna", skall dessa vara på eller ej?

Till detta 1:a jack har jag sedan satt mellanproppen från IP-boxen.

Nu till det andra jacket. Här har jag låtit bli att koppla in nästa jack i kedjan för att isolera problemet. När jag kopplar in telefonen i detta jack får jag ingen kopplingston.

Telefonen fungerar om jag kopplar den direkt till boxen, men inte om jag kopplar den till 2:a jacket.

Vad kan vara fel? Något jag kopplat fel, eller krävs det en speciell mellanpropp med filter eller dylikt?
 
  • 1a_jacket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2a_jacket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fredr33 skrev:
...en mellanpropp i 1:a jacket så skall allt vara klart, det skall gå bra med vilken mellanpropp som helst.
Det går inte med "vilken mellanpropp som helst". Det finns olika varianter. Börja med att kolla om mellanproppen du har är försedd med 4 stift i modularjacket. Det är det första tecknet. Har du (o)tur så har du fått en med 2 stift. Det finns fler varianter också.

fredr33 skrev:
jag har även testat med/utan "bryggorna", skall dessa vara på eller ej?.
Ja, det ska vara där. Du ska inte behöva göra några förändringar i jacket förutom att se till så att det är rätt kopplat med inkommande på skruvarna nere och vidarekoppling upptill.

Jag tror att det är fel mellanpropp och att det kommer att funka när du byter denna samt kopplar in byglarna igen.
 
Det ska vara byglat i bägge jacken, dvs de övre skruvarna.

Om det inte är byglat och plastpiggen i proppen sätts in i jacket så bryts signalen som ska gå vidare till nästa jack. Och man ska inte klippa av plastpiggen!

Det finns två varianter gällande kopplingar i mellanprppar, En som är "pri tel" dvs. telefonen som sätts i mellanproppen är före anslutningen i kabeln som går ifrån mellanproppen.

nästa är "pri utr", tex, för utrustning som ska vara först på teleslingan i huset. Modem, adsl, larm.

Enkelt kan man beskriva det på föjande sätt.

Från huvudjacket sätts det in en mellanpropp, den blir då "första jacket", om det "pri utr", då är tex. adsl först och mellanproppen andra och huvudjacket nr 3 i serien.

FD Telemontör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.