Hej! Jag undrar om någon kan rådgöra kring val av vinsch. Jag behöver flytta ved över tomten i tid och otid och har tröttnat på skottkärra. Tomten är slät men kuperad. ATV odl är uteslutet.

Min tanke är att köpa en elektrisk vinsch, 230V. Hitta en stadig fästpunkt i lämpligt träd och vinscha ved i pulka eller säck till platsen där veden ska förvaras. Sträckan är 50meter utan större hinder på vägen förutom kupering.
Varje last skulle väga 200kg ca.

Jag har kikat på enklaste varianten på Bauhaus, lyftvinsch. Kostar 1600kr och har tänkt att jag med ett block/löphjul kan ändra dragriktningen från vertikalt till horisontellt.

Osäkerheten jag känner är kring kraften med vilken jag behöver säkra löphjulet. Jag tänker att jag monterar löphjulet 90grader relativt vinschen. Någon som kan sprida ljus?

Eller kan en lyftvinsch helt sonika monteras för drag horisontellt likväl som lyft vertikalt?
 
Du tänker dig något som det här?

 
D Donald-Duck skrev:
Du tänker dig något som det här?

[media]
Haha fin lösning. Men nej, jag tänker dra lasten på marken
 
Val av vinsch blir ju beroende av val av "släde", något som glider lätt på marken (pulka) kräver ju betydligt mindre kraft än nåt som glider trögt (säck).

Köper du en vinsch som kan lyfta 200kg är det inte säkert den orkar dra 200kg längs med backen med fel förutsättningar

Du behöver också se till att vinschen klarar att hantera så lång vajer som du kommer behöva, de flesta trummor gör det INTE
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Hej,

Jag får bli tydligare. Friktionen på marken löser jag med släde odl. Vinschen jag kollat på lyfter 600kg. Jag tänkte använda vinschens befintliga vajer och en förlängning i form av spännband som jag sedan ”hakar av” och krokar om till vajer.

Det borde inte vara något problem för en lyftvinsch som har en lyftkapacitet på 600 kg att hantera en dragbelastning på 200kg+ friktion. Frågetecknet är kring eventuellt löphjuls vara eller inte vara för att få dragkraft istället för lyftkraft.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad du får för kraft beror ju på hur du monterar vinschen..

Edit: Har du lasten hängande under så lyfter den ju

Om du istället monterar vinschen runt ett träd så kan du ju dra med den..

Edit2: Köp en billig 12v vinsch på biltema istället (som inte är avsedd för vertikala lyft) om du ändå inte ska lyfta grejer med den..
 
R
L linvige skrev:
Hej! Jag undrar om någon kan rådgöra kring val av vinsch. Jag behöver flytta ved över tomten i tid och otid och har tröttnat på skottkärra. Tomten är slät men kuperad. ATV odl är uteslutet.

Min tanke är att köpa en elektrisk vinsch, 230V. Hitta en stadig fästpunkt i lämpligt träd och vinscha ved i pulka eller säck till platsen där veden ska förvaras. Sträckan är 50meter utan större hinder på vägen förutom kupering.
Varje last skulle väga 200kg ca.

Jag har kikat på enklaste varianten på Bauhaus, lyftvinsch. Kostar 1600kr och har tänkt att jag med ett block/löphjul kan ändra dragriktningen från vertikalt till horisontellt.

Osäkerheten jag känner är kring kraften med vilken jag behöver säkra löphjulet. Jag tänker att jag monterar löphjulet 90grader relativt vinschen. Någon som kan sprida ljus?

Eller kan en lyftvinsch helt sonika monteras för drag horisontellt likväl som lyft vertikalt?
Problemet som jag ser är hur ska du 50-60 m vajer rejält vinsch hus det blir…
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Problemet som jag ser är hur ska du 50-60 m vajer rejält vinsch hus det blir…
L linvige skrev:
Jag tänkte använda vinschens befintliga vajer och en förlängning i form av spännband som jag sedan ”hakar av” och krokar om till vajer.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Vad du får för kraft beror ju på hur du monterar vinschen..

Edit: Har du lasten hängande under så lyfter den ju

Om du istället monterar vinschen runt ett träd så kan du ju dra med den..

Edit2: Köp en billig 12v vinsch på biltema istället (som inte är avsedd för vertikala lyft) om du ändå inte ska lyfta grejer med den..
Jag har inte tillgång till 12V, bilbatteri och laddning/generator tyvärr. Jag ska bygga en mer permanent lösning på 230V.

Lyft och dragvinschar har lite olika konstruktioner tex vad gäller hur vajer löper upp på rullen. Att montera en lyftvinsch vertikalt för drag tror jag inte blir bra. Om jag däremot kan förändra riktningen enkelt så kan det fungera.
 
Cheesen
Trädgårdsvagn med nätgaller, orange-svart, fyra däck, dragstång, produktinformation på webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är inte det här enklare.. då behöver du ju bara dra en gång över gården... det är nog inte tyngre att dra en kärra med last än att dra ut en vinchkabel.

Annars är det något sådant här du behöver.... https://www.rindab.se/webbutik/portabel-capstan-vinsch-bensindriven-2/
 
Redigerat:
  • Gilla
linvige och 1 till
  • Laddar…
Kör med en biltema variant för båten. Lyfter upp den I båthuset för vintern och drar upp den på en liten ramp när jag använder. Bra går det inte. Tror jag har linan skuren 3 gånger för den ska orka.

Rent hypotetiskt skulle man kanske även kopplat förbi lyftstoppet men jag skulle ju aldrig göra så.

det r inte lätt att få det rätt, linan skär lite snett och sen jävlas det. Jag tror du kommer få gå med och styra linan och behöver troligen fjärrkontroll..

Möjligen jag skulle dra en vagn men spontant efter att att ha gjort det du tänker hade jag nog valt elektrisk skottkärra eller dylikt.


Men jag tr gärna emot tips på dragvinsh för 230v
 
Billigaste måste ju vara att använda det du har = ATVn. ett snöre av kvalité och ett block i passande plats som tex. ett träd bakom platsen du vill ha veden till och kör ATVn åt andra hållet och dra veden på nått. Går det trögt lägg till ett block så dubblar du kraften

En säkerhetsutrustning för klättring, en repbroms, är fastspänd på ett orange rep med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att dra med en långsam vinsch och dessutom kroka om mitt på låter som mer jobb än att köra veden manuellt.
 
Hej,

Jag gjorde slag i saken köpte en enklare modell av lyftvinsch. Det blev en Warrior 230V med 18m vajer och en lyftkapacitet på 125kg enkel 3mm vajer.
Jag har monterat den vertikalt/stående och ca 1 meter från marken och idag vinschat hem drygt 100kg ved i säck på skaren. 8 meter per minut drar den plus den tiden jag behöver för att häkta om.

Det fungerar över förväntan och jag ska nu montera vinschen mer permanent. En vagn odl skulle nog underlätta än mer då friktionen minskar ytterligare. Teoretiskt kan man ju, om jag räknar rätt, enkelt dra 250-300kg på fyra hjul med en dragkapacitet på 125kg.

En teoretisk beräkning av tid:

Skottkärra:​

  • Antal Resor: 4 (50 kg ved per resa).
  • Tid per Resa: 16 minuter (inkluderar lastning, transport, avlastning och retur).
  • Total Tid: 64 minuter för att transportera 200 kg ved.

Vinsch:​

  • Vajerlängd: 18 meter (behöver häktas om tre gånger för att täcka 60 meter).
  • Tid för Dragning: 7.5 minuter.
  • Tid för Omhäktning: 15 minuter (5 minuter per omhäktning, 3 omhäktningar).
  • Tid för Avlastning: 7 minuter.
  • Total Tid: 29.5 minuter för att transportera 200 kg ved.
 
Redigerat:
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
L linvige skrev:
Hej,

Jag gjorde slag i saken köpte en enklare modell av lyftvinsch. Det blev en Warrior 230V med 18m vajer och en lyftkapacitet på 125kg enkel 3mm vajer.
Jag har monterat den vertikalt/stående och ca 1 meter från marken och idag vinschat hem drygt 100kg ved i säck på skaren. 8 meter per minut drar den plus den tiden jag behöver för att häkta om.

Det fungerar över förväntan och jag ska nu montera vinschen mer permanent. En vagn odl skulle nog underlätta än mer då friktionen minskar ytterligare. Teoretiskt kan man ju, om jag räknar rätt, enkelt dra 250-300kg på fyra hjul med en dragkapacitet på 125kg.

En teoretisk beräkning av tid:

Skottkärra:​

  • Antal Resor: 4 (50 kg ved per resa).
  • Tid per Resa: 16 minuter (inkluderar lastning, transport, avlastning och retur).
  • Total Tid: 64 minuter för att transportera 200 kg ved.

Vinsch:​

  • Vajerlängd: 18 meter (behöver häktas om tre gånger för att täcka 60 meter).
  • Tid för Dragning: 7.5 minuter.
  • Tid för Omhäktning: 15 minuter (5 minuter per omhäktning, 3 omhäktningar).
  • Tid för Avlastning: 7 minuter.
  • Total Tid: 29.5 minuter för att transportera 200 kg ved.
Kan du lyfta 125kg, så kan du dra runt 375kg. Ännu mer om du har väldigt bra medar på pulkan. Det som händer om du lastar för mycket, är att vinschen inte orkar. Om du ändå vill dra mera, kan du dra dubbelt så mycket, genom koppla dubbel lina.
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.