Håller på att förbereda för en glidgjutning av rökkanalen och inser att röret som tidigare ägare gjutit fast överst i rökkanalen/på skorstenskrönet gör att kudden inte går igenom.

Skorstenskronan är klädd med blyplåt och rörstumpen som kanske är ø110cm och ca 20cm lång är fastgjuten i kanalen.

Min gissning är att detta gjorts i ett försök att förbättra draget, eller för att leda röken något högre upp..?

Har någonstans i bakhuvudet att folk provat med liknande lösningar förr, att köra ner en bit rör i överdelen av rökkanalen.

Det har eldats koks, sedan olja och sedan ved. Jag skulle tro att röret kom dit under ”vederan”, men kan inte veta säkert.

Skorstenen (och pannmästaren) lider av kondensproblem sedan ny och modern vedpanna installerades -22. Men den lär inte ha gjort det tidigare, då kombipannan från -65 gav rökgaser på >300°C

Någon som kan uttala sig om vad röret gör där, och när jag väl fått väck det, bör jag gjuta tillbaks det..?

En brunn med en träställning, rep, cementering runtom, en spade och hacka ligger vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borr i brunnsöppning; konstruktion, skugga, betong, verktyg, byggmaterial, nattarbete, mörker, säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal brunn med metallhink, rep, stenar och grus, upplyst av ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla trästolar på betongtopp, mörker, belysning från sidan, övergivet utseende, patina, kanske i gammal byggnad eller källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En arbetsbänk med hammare och sten i dunkelt upplyst miljö, kanske en smideplats eller arkeologisk utgrävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Herrn som satte dit det har verkligen ansträngt sig för att få det att sitta.. Herrejösses vad det sitter..

Jag är som sagt inne på att det kan sitta där i ett försök att förbättra draget, men vore kul att höra från övriga här också.
 
Är det just att rörstumpen är då kort som är din frågeställning? Många äldre pipor har så annars motsvarande men snarare de sista 1-2 metrarna snarare än decimetrarna i ditt fall.
 
Är förmodligen ett kondensrör som installerades när det eldades olja. Det som talar lite mot det är att det är så pass kort. Personligen skulle jag ha tagit bort det nu då du renoverar rökkanalen.
 
Claes Sörmland
Det har inte suttit en dansare på rörstumpen då?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
namnbyte
Vi har ett snarlikt, vet inte om det stämmer men efter vad vi hört är det mindre attraktivt för fåglar att bygga bo där iom rörets diameter. De lyckas liksom inte ta sig ut igen.
 
dof dof skrev:
Är förmodligen ett kondensrör som installerades när det eldades olja. Det som talar lite mot det är att det är så pass kort. Personligen skulle jag ha tagit bort det nu då du renoverar rökkanalen.
Brukar det vara mycket jobb att ta bort det? Vi har beställt en kamin inklusive glidgjutning och enligt senaste beskedet ska de glidgjuta i samband med installation någon gång i november. De har inte varit här och kollat hur det ser ut, men vi upptäckte själva nyligen att det sticker upp ett rör ur kanalen. Borde vi förvarna dem?
 
Vet ni hur långt röret är? Är nog inte så mycket jobb för firman att ta bort det då de ändå ställer för att glidgjuta. Dock kan det ju vara trevligt att informera dom nu då ni ändå vet om det så de får rätt förutsättningar för jobbet.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Blyomfattning på topp och rör, säkert så att det har gjorts för att skydda toppen på skorstenen och blyt tätar mot röret, skorstenen fick en mössa på sig.
 
Ursäkta min dåliga återkoppling, fick av ngn anledning inga notiser från denna tråden. Men tack allihop för era svar! Alltid kul när folk engagerar sig i ämnet skorstenar!

Jag bilade bort röret och valde att inte återinstallera det igen när glidgjutningen var färdig. Detta för att jag inte kan se vad det ska tillföra, samt att jag tror att det kan ge upphov till något sämre passage av rökgaserna. Om man kör ner en cylinder i en rektangulär kanal, så får man oundvikligen en kant/klack mellan botten på röret och väggarna i kanalen. Även om man smetar bruk där, så blir det ändå något som röken ”krockar” med. Jag behöver allt drag jag kan få, samt att det också samlas sot och skit där.

Jag frågade även muraren vad han trodde, han hade inte sett något sådant tidigare, men kunde inte se vad det skulle göra för nytta.

Ska se om jag kommer ihåg att fråga sotaren nästa gång han är här, de har ju sett det mesta.
M myrstack skrev:
Är det just att rörstumpen är då kort som är din frågeställning? Många äldre pipor har så annars motsvarande men snarare de sista 1-2 metrarna snarare än decimetrarna i ditt fall.
Frågeställningen var väl egentligen vad röret gjorde där.. Här var det 20-25 cm ca, inga metrar. Vad fyller de 1-2m rören du tänker på för syfte i äldre pipor?
dof dof skrev:
Är förmodligen ett kondensrör som installerades när det eldades olja. Det som talar lite mot det är att det är så pass kort. Personligen skulle jag ha tagit bort det nu då du renoverar rökkanalen.
Hur funkar kondensrör vid oljeeldning? Metall gör lättare att kondens fäller ut, är röret sen 2-3 meter långt så rinner kondensatet ner dit temperaturen är varmare och förångas, stiger igen, fäller ut igen, och upprepas så tills det är ”borta”. Något i den stilen?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det har inte suttit en dansare på rörstumpen då?
Bra fråga! Har svårt att tänka mig det, men jag ska fråga grannen! Om det gjort det, så kan det tyda på att det förr kan ha upplevts varit dåligt drag.
M mrsnhp skrev:
Brukar det vara mycket jobb att ta bort det? Vi har beställt en kamin inklusive glidgjutning och enligt senaste beskedet ska de glidgjuta i samband med installation någon gång i november. De har inte varit här och kollat hur det ser ut, men vi upptäckte själva nyligen att det sticker upp ett rör ur kanalen. Borde vi förvarna dem?
Hur gick det med kaminen och hur långt är/var ert rör? Vad gör/gjorde det där?

Just den här lilla stumpen var rätt besvärlig att ta bort. Herrn som gjutit in den hade gjort ett bra jobb.. Dock hade jag när jag tog bort det inte bestämt mig för om jag skulle återanvända det eller ej. Därför försökte jag vara så försiktig som möjligt för att skada röret så lite som möjligt. Om det är strunt samma om det skadad så är det såklart enklare.

Om det är ett långt rör som sitter i kanalen kan jag mycket väl tänka mig att det kan vara besvärligt att få ut. Jag kämpade ett tag med det här iaf och det satt som berget.

Betongyta med hål, rör, träplankor. Skadad, under konstruktion eller renovering. Grovt, ojämnt och oorganiserat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träställning med borr, rep, betong och djupt cirkulärt hål. Byggplats eller reparationssituation. Utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongring runt ett djupt hål, omgiven av sten och träkonstruktioner, möjligen en brunn under konstruktion eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J jonaserik skrev:
Blyomfattning på topp och rör, säkert så att det har gjorts för att skydda toppen på skorstenen och blyt tätar mot röret, skorstenen fick en mössa på sig.
Blyplåten (ett helt fantastiskt material) skyddar såklart krönet, där är jag med. Samt är lätt att vika upp vid alla öppningarna så att det inte rinner ner lika mkt vatten.

Men hur menar du att röret skulle skydda toppen? Genom att få upp röken en bit eller vad..?
namnbyte namnbyte skrev:
Vi har ett snarlikt, vet inte om det stämmer men efter vad vi hört är det mindre attraktivt för fåglar att bygga bo där iom rörets diameter. De lyckas liksom inte ta sig ut igen.
Intressant tanke! Detta röret var dock i fullt tillräcklig storlek för hyresgäster, men det är klart att det blir nog dåligt grepp mot plåten.

Alla övriga kanaler var dock utan rör.

Hur ser erat rör ut? Storlek..?
 
Redigerat:
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.