Fakturan har bestridits, och någon typ av förhandling kommer inledas. Jag siktar på att detta blir en sista betalning, men vet inte riktigt hur jag säkrar det. Kan jag få dem på att skriva under på att hela "affären" härmed är avklarad, och att de inte kommer ställa ytterligare krav på mig?
 
Du bör inte förhandla eller betala fakturan. Bestrid den bara med hänvisning till att du har betalat slutfakturan och ni var överens om att projektet var avslutat.
 
  • Gilla
linkanbygg och 16 till
  • Laddar…
Har lite svårt att se att du skulle behöva betala någonting alls nu. Inte så mycket att förhandla om.
 
  • Gilla
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag håller med flera skribenter ovan att ÄTA-begreppet inte har relevans när företag säljer tjänst till konsument. Det finns inte i den lag som reglerar detta, konsumenttjänstlagen. Det är ju annars ett koncept som entreprenörer i BtB använder för att försöka fiska mer pengar av beställaren utöver avropat entreprenad.

En tolkning är att tjänsten köptes av TS mot ett avtalat pris och då ska TS inte betala mer.

Men för att med säkerhet dra den slutsatsen måste vi kronologiskt gå igenom vad som ursprungligen avtalades och sen steg för steg vad som har hänt avseende detta avtal. T ex om det ursprungliga avtalet alls är gällande och om det finns nya avtal och hur priset har avtalats för dessa nya avtal. Har inget pris avtalats för något av arbetet som utfördes så ska TS "betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Eftersom du verkar villig att betala när man kommer med nya timmar man "hittat" så tror jag det blir svårt för dig att undvika fler mail och krav.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Preskriptionstiden är 3 år för konsumentskulder, dvs de har rätt att efterfakrurera för sådant som missats/är obetalt upp till den tiden. De har dock bevisbördan för att det verkligen är något som du ska betala för.

Så rent krasst 3år
 
  • Gilla
Mörner och 1 till
  • Laddar…
Ifall ni kommit överens om att alla tillägg ska godkännas, så säg till företaget att skicka över alla tilläggsgodkännanden för det de nu efterfakturerat, annars är ni klara med varann. Svårare är det inte, och du kommer bara ställa till det för dig själv om du börjar förhandla med företaget.
 
  • Gilla
EllinorLag och 5 till
  • Laddar…
Z zniff skrev:
Vi har haft byggare på plats som avslutade arbetet för mer än 4 månader sedan. Jag höll inne med slutbetalning tills dess jag var nöjd att allt hade gjorts som skulle göras. Detta kommunicerades, jag fick en slutlig faktura som jag betalade.

I dagarna dök det upp ett mail där man gått igenom projektet, och tycker sig se timmar som de tycker är ÄTA, och de vill fakturera för dessa.
Själv känner jag att det är dels: dubbelfakturering (då vissa grejor ingick i ursprungligt avtal, ) och dels grejor som gjordes då vi strök lite andra grejor, typ "ge och ta". Dessutom hade vi kommunicerat att alla eventuella ÄTA skulle först offereras och sedan godkännas separat. Så har inte skett. En del av de timmar de nu vill fakturera är överdrivna verkar det som.

Men, låt oss säga att jag vill göra rätt, förhandlar, och kommer överens om en viss slutsumma att betala. Hur vet jag att detta är sista gången jag behöver pynta? De kanske är kreativa och upptäcker fler timmar i gömmorna längre fram?

Hur pass giltigt är ett avtal att inga ytterligare fakturor kommer sändas?
Hej,
alla avtal mellan två parter är giltiga. Reglering av ändringar, tillägg och agående (ÄTA-arbeten) ska dels beställas skriftligt, ersättningsform kommas överens innan arbetena utförs. Har du dessutom skrivit förutsättningar för hur dessa arbeten ska vara i avtalet så tycker jag att du inte ska betala mer då leverantören inte har aviserat om dessa arbeten enligt avtal. Du har betalat slutfakturan och det är det. Känner du däremot att det kan finnas delar som du självmant vill betala så är det upp till dig, men kontraktmässigt behöver du alltså inte betala mer.
 
  • Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
ÄTA finns som begrepp i Hantverksformuläret och används även mot privatpersoner. Men om det är ett ÄTA finns formella krav. Du ska ha fått ett pris och accepterat det i skrift. Om detta skett muntligt så är det oetiskt att hävda att det inte skett. Men du kan välja det då företag har ansvar att bevisa i så fall.
 
Redigerat:
R
Globetrot Byggis1976 skrev:
ÄTA finns som begrepp i Hantverksformuläret och används även mot privatpersoner. Men om det är ett ÅTA finns formella krav. Du ska ha fått ett pris och accepterat det i skrift. Om detta skett muntligt så är det oetiskt att hävda att det inte skett. Men du kan välja det då företag har ansvar att bevisa i så fall.
Vart i hantverksformuläret-17 hittar du ÄTA?
En ÄTA kan för den delen vara på löpande räkning om man önskar så..
 
R Rejäl skrev:
Vart i hantverksformuläret-17 hittar du ÄTA?
En ÄTA kan för den delen vara på löpande räkning om man önskar så..
Under G. ÄTA = ändringar och tillägg

Det gäller vid just ÄTA, även om du har fast pris. Säg att ett företag lämnat fast pris på en badrumsrenovering men när de river inser de att 2 väggar är rötskadade och behöver bytas / torka ut..om det inte var med under Omfattning så är det ett ÄTA. Kunden kan välja att inte åtgärda, men det skulle nog avrådas ifrån.
 
Avsnitt G
 
  • Svensk webbsida för byggbranschen med blankett för ROT-avdrag och betalningsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Globetrot Byggis1976 skrev:
Under G. ÄTA = ändringar och tillägg

Det gäller vid just ÄTA, även om du har fast pris.
Nej det är ändringar och tilläg!
ÄTA= ändring, tillägg, avdrag.
ÄTA är kopplat till AB04 samt ABT06 inte konsument entreprenader.
Finns heller inget som stödjer ÄTA i konsumentköplagen.
Sedan kan man använda det ifall man avtalar om det men generellt är det inte lämpligt…
 
  • Gilla
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej det är ändringar och tilläg!
ÄTA= ändring, tillägg, avdrag.
ÄTA är kopplat till AB04 samt ABT06 inte konsument entreprenader.
Finns heller inget som stödjer ÄTA i konsumentköplagen.
Sedan kan man använda det ifall man avtalar om det men generellt är det inte lämpligt…
Eftersom personen i tråden är privatpersoner så antagligen pratar hen om den typ av ÄTA som finns för privata entreprenader. Jag tror att ni hakar upp er på en irrelevant detalj.

Referens du anger är mot andra entreprenader.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.