Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men om det inte går dubbelt så fort, varför ska jag då betala dubbelt så mycket? Förutsatt att inga moment absolut kräver två personer.
Är man professionell (alla är verkligen inte det) så skickar man inte två personer på ett jobb där det inte går dubbels så fort (minst). På samma sätt skickar man inte en person om det går mer än dubbelt så fort med två.

Timpris anges per person normalt och det är inte på sätt unikt för hantverkarbranschen, vilket var det jag reagerade mot.
 
Om man inte avtalad antal arbetare är det oväsentlig om företaget skickar 1 eller 4 arbetare. Du betalar timpriset det kostar att göra jobbet. Antal personer är aldrig inkluderat i ett pris då är det totalt oöversiktligt för kunden att förvänta slutpriset.
 
  • Gilla
zapy
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är man professionell (alla är verkligen inte det) så skickar man inte två personer på ett jobb där det inte går dubbels så fort (minst). På samma sätt skickar man inte en person om det går mer än dubbelt så fort med två.

Timpris anges per person normalt och det är inte på sätt unikt för hantverkarbranschen, vilket var det jag reagerade mot.
Jag har vid två tillfällen på senare tid anlitat hantverksfirmor som jag har stort förtroende för. Vid tillfällen då det varit mer än en man på plats så har jag inte fått uppfattningen att det går dubbelt så fort, så det tror jag inte alls man kan räkna med heller.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T Tooly skrev:
Om man inte avtalad antal arbetare är det oväsentlig om företaget skickar 1 eller 4 arbetare. Du betalar timpriset det kostar att göra jobbet. Antal personer är aldrig inkluderat i ett pris då är det totalt oöversiktligt för kunden att förvänta slutpriset.
Man avtalar väl aldrig om antalet arbetare utan om ett jobb som ska utföras. Din sista mening går ej att förstå.
 
K Kurtivan skrev:
Man avtalar väl aldrig om antalet arbetare utan om ett jobb som ska utföras. Din sista mening går ej att förstå.
Precis, man avtalar hur många timmar ett jobb antas tar. Om du förväntar att ett jobb tar 12 timmar så kvittar det för dig som kund om företaget använder en person i 12 timmar eller om företaget använder 3 personer i 4 timmar. Däremot hoppas jag kunden reagerar om företaget skickar 3 personer och fakturerar 3x12 timmar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T Tooly skrev:
Precis, man avtalar hur många timmar ett jobb antas tar. Om du förväntar att ett jobb tar 12 timmar så kvittar det för dig som kund om företaget använder en person i 12 timmar eller om företaget använder 3 personer i 4 timmar. Däremot hoppas jag kunden reagerar om företaget skickar 3 personer och fakturerar 3x12 timmar.
Här var det inte fråga om ett jobb till fast pris.
 
K Kurtivan skrev:
Här var det inte fråga om ett jobb till fast pris.
Vem har snackat om fastpris? Då hade TS fått ett totalpris från början.
Men man frågar ju alltid om ett estimat på hur många timmar arbetet kommer ta.
 
T Tooly skrev:
Vem har snackat om fastpris? Då hade TS fått ett totalpris från början.
Men man frågar ju alltid om ett estimat på hur många timmar arbetet kommer ta.
Det var du som pratat om förväntat antal timmar, inget sådant har avtalats, inte i alla fall av vad som framgått av den info TS givit.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Är man professionell (alla är verkligen inte det) så skickar man inte två personer på ett jobb där det inte går dubbels så fort (minst). På samma sätt skickar man inte en person om det går mer än dubbelt så fort med två.

Timpris anges per person normalt och det är inte på sätt unikt för hantverkarbranschen, vilket var det jag reagerade mot.
Om folk som tog betalt som proffs alltid faktiskt var proffs hade vi haft högst hälften så många trådar här på forumet.
 
  • Gilla
Tooly
  • Laddar…
"Det är självklart" säger de som är vana vid att köpa in jobb från hantverkare.

Säger någon att det kommer ta två dagar och kostar x kr i timmen. Hur ska kunden veta om det kommer en eller tio som jobbar?
 
  • Gilla
Mörner och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kurtivan skrev:
Jag har vid två tillfällen på senare tid anlitat hantverksfirmor som jag har stort förtroende för. Vid tillfällen då det varit mer än en man på plats så har jag inte fått uppfattningen att det går dubbelt så fort, så det tror jag inte alls man kan räkna med heller.
Om de skickar två man utan att går dubbelt så fort borde du inte ha så stort förtroende för dem.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om de skickar två man utan att går dubbelt så fort borde du inte ha så stort förtroende för dem.
Ja, det kan du tycka men så tror jag faktiskt att det vanligtvis är, det behövs två för vissa moment som inte kan utföras av en ensam person och då blir det den effekten. Hursomhelst är det ju lite svårt att mäta, så det är ju en subjektiv uppfattning.
 
  • Gilla
Funkis701
  • Laddar…
Fairlane
Timpris är det pris man betalar för en timmes arbete. Kommer det två personer och arbetar en timme var så får man två timmars arbete utfört och betalar således två*timpris.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kurtivan skrev:
Ja, det kan du tycka men så tror jag faktiskt att det vanligtvis är, det behövs två för vissa moment som inte kan utföras av en ensam person och då blir det den effekten. Hursomhelst är det ju lite svårt att mäta, så det är ju en subjektiv uppfattning.
Ja behövs det två personer på vissa moment så lär det ju gå mer än dubbelt så fort att vara för de momenten. Andra moment kanske går kanske dubbelt så fort och några lite långsammare. Totalt blir det ändå en vinst.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja behövs det två personer på vissa moment så lär det ju gå mer än dubbelt så fort att vara för de momenten. Andra moment kanske går kanske dubbelt så fort och några lite långsammare. Totalt blir det ändå en vinst.
Som jag berättat så baserar jag min inställning på egna iakttagelser och från ett väldigt litet urval. Utifrån vad du säger så verkar du ha kunnat mäta det på något sätt eller hur har du kommit fram till att det totalt blir en vinst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.