IP 44 fungerar utmärkt i dom allra flesta fall ute. Och som alltid är det inte så enkelt som att det är svart eller vitt, flera omständigheter spelar som alltid in.
 
D Dilato skrev:
Så man ska borra hål i kapslingen för att sänka IP-nivån för i fall den inte är tät så kan det bli kondens i den🤔
Ja ! eller närmare bestämt ta upp det hål som finns på anvisad plats i kapslingen.

IP-klassens andra siffra talar bara om hur mycket vatten den tål mot sig.
Kondens är ett annat problem, där man ibland behöver sänka IP-klassen för att dränera kapslingen.
Men exakt när det behövs törs jag inte svara på.

Jag öppnar i alla fall dräneringshålet på alla dosor, uttag mm som jag monterar utomhus. Det håller fortfarande IPX4 om hålet är på baksidan.

Om man behöver högre IP-klass t.ex i ett tvätthall så får man se till att undvika kondensrisken genom att undvika stora temperaturväxlingar.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Så länge man har några temperaturfluktuationer samt fuktig luft och en normal kapsling som inte är gas- och trycktät så kommer man precis som lars_stefan_axelsson beskriver få kondensvatten i den.

Finns otaliga exempel på folk som blivit överraskade av att deras vattentäta låda vattenfyllts över tiden.

Så dränering är det enda realistiska om man inte vill lägga ner en massa jobb på att få kapslingen gas- och trycktät, dvs. välj en normal IPx4-kapsling med dräneringshål.

Om man absolut vill ha en vattentät kapsling så är det ofta fördelaktigt med en Gore-Tex-ventil för kunna ventilera ut fukt utan att få in vatten, men det är en rätt dyr lösning.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.