Hej!

Jag är novis på nätverk och har tyvärr ingen patchpanel hemma. Barnen har köpt datorer utan enhet för trådlös kommunikation. Det finns dock cat5-kabel dragen i väggarna från rummet där routern står till resp barnrum. Jag hade gamla Lexcom UTP-uttag liggandes så jag kopplade ihop en Lexcomenhet enligt 568B (se bifogad bild) i ena änden av cat5-kabeln i routerrummet och en Lexcomenhet enligt 568B i andra änden av cat5-kabeln i ett av barnens rum. Sedan satte jag en vanlig datakabel RJ45 mellan en av routerns LAN-portar och Lexcom-uttaget i routerrummet och kopplade in datorn i Lexcom-uttaget i barnrummet. Dock får jag ingen signal, det är dött.

Någon som kan se vad jag gör för fel?
 
  • Instruktionsblad för montering av LexCom UTP-kontakter med färgkodning och klippinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En enkel kabeltestare hjälper för att testa kablar och uttag. Tex Kjell har sådana. Går även pipa kontakterna med en multimeter, men det är pilligt.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Unikt namn
Ok, tack för snabba svar! Jag köper ett sådant verktyg och kollar. Eftersom ingen tycks ha reagerat på val av tråddragning (568B) eller nämnt att typ av nätverkskabel (UTP/FTP) är viktigt så antar jag att det förmodligen är ett kontakteringsproblem, antingen i form av att någon kabel inte fått kontakt med stiften eller att jag helt enkelt gjort fel på färgmatchningen. Jag undersöker igen (har ju redan kollat detta några gånger, fast utan mätverktyg då) och återkommer 👍
 
Så länge avståndet är kort (under 30 meter) och antalet kontakter i länken inte är för stort så går det bra att köra 1Gb i gammal cat5 kabel. För hemmabruk är cat5e patchkabel smidigast att installera men kräver noggrannhet vid kontaktering i fasta uttag eftersom fasta uttag normalt är avsedda för den tjockare solida ledaren i cat5e installationskabel och inte flerkarderlig ledare som i patkabel. Likaså bör man använda RJ45 kontakter avsedd för den kabel man använder. Men det brukar gå bra även om det ibland blir fel. Därför är det bra att ha en mätare (jag byggde en egen sådan med ett antal lysdioder där det lyste fyra gröna dioder om allt var rätt). Men det är bättre att köpa en mätare eftersom den kan visa felen samt klarar korsad och A-kontakter också.
 
  • Gilla
vitaudi
  • Laddar…
M Megaforce skrev:
Så länge avståndet är kort (under 30 meter) och antalet kontakter i länken inte är för stort så går det bra att köra 1Gb i gammal cat5 kabel. För hemmabruk är cat5e patchkabel smidigast att installera men kräver noggrannhet vid kontaktering i fasta uttag eftersom fasta uttag normalt är avsedda för den tjockare solida ledaren i cat5e installationskabel och inte flerkarderlig ledare som i patkabel. Likaså bör man använda RJ45 kontakter avsedd för den kabel man använder. Men det brukar gå bra även om det ibland blir fel. Därför är det bra att ha en mätare (jag byggde en egen sådan med ett antal lysdioder där det lyste fyra gröna dioder om allt var rätt). Men det är bättre att köpa en mätare eftersom den kan visa felen samt klarar korsad och A-kontakter också.
Är det inte 99meter?
 
A A-Man_08 skrev:
Är det inte 99meter?
För formens skull: Nej
Cat 5 är godkänd för 100 mbit. Den funkar för Gbit på kortare avstånd
5E är Gbit kapabel

För att sen röra till det så var/är det mesta av sent tillverkad cat5 i verkligheten 5E oavsett hur den är märkt. För att röra till det ännu mer så betyder fungerar ovan fungerar i enlighet med standard - struntar man i standard så kan betydligt mer fungera praktiskt.

Det gjorde väl allt klart ? (som korvspad)
 
A A-Man_08 skrev:
Är det inte 99meter?
Skillnaden mellan cat5 och cat5e är hur hårt tvinnade trådparen är. Trådlängden är alltså olika men inom ett visst intervall för varje par i cat5e. För kortare kabellängder så blir det ingen större skillnad mellan cat5 och cat5e. Därför kan man köra med gigabit på cat5 om kabeln inte är för lång. Flerkardelig cat5e patchkabel klarar också kortare avstånd och 100 meter gäller vid inkoppling med två 5m patchkablar och 90 meter solid installationskabel. Med enbart en patchkabel så kan man få problem vid 60-70 meter medan en installationskabel kan funka bra i 130-140 meter.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
V vitaudi skrev:
Ok, tack för snabba svar! Jag köper ett sådant verktyg och kollar. Eftersom ingen tycks ha reagerat på val av tråddragning (568B) eller nämnt att typ av nätverkskabel (UTP/FTP) är viktigt så antar jag att det förmodligen är ett kontakteringsproblem, antingen i form av att någon kabel inte fått kontakt med stiften eller att jag helt enkelt gjort fel på färgmatchningen. Jag undersöker igen (har ju redan kollat detta några gånger, fast utan mätverktyg då) och återkommer 👍
Ok, en jul och nyår senare infann sig lugnet att kolla på detta. Men jag blir ju inte riktigt klok. Jag sätter bifogade kopplingar i respektive ände av en Cat5e-kabel och använder mig av B-standard. Jag har dubbelkollat så att jag fått färgmatchningen enligt det som tydligt syns på kopplingarna och allt stämmer - i båda ändar. Men när jag kör kabeltestaren får jag bara signal på 1,2,3 och 6. Hela andra sidan (4, 5, 7, 8) är stendöd). Jag har lossat och dubbelkollat kontakteringen och kan inte tänka mig att jag inte har kontakt. Vad kan det vara som strular?
 
  • Ett svart plaststycke med Lego-komponent, på ett orange strukturerat tyg, bredvid en genomskinlig påse med pengar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LEGO-del med kabel fäst på vävd tygyta. Legodelen ser ut att vara en motor eller sensor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan ju sitta en spik i kabeln nånstans... Om du litar att kontakterna är bra så är väl nästa steg att kolla så du faktiskt har kontakt i alla ledare... Om inte kanske det går använda den gamla kabeln som dragtråd och dra i en ny...
 
Hej!

Tänkte att jag ju får uppdatera med att allt har löst sig. Jag har testat med en gul datakabel (se bild) och med den får jag bara kontakt på 1/2/3/6 men inte på 4/5/7/8. Av en slump tog jag en annan kabel och då fick jag signal på alla 8 kablar. Det har alltså fungerat i ca 10 års tid utan att jag vetat om det. Är den gula kabeln kanske gjord för TV?

De senaste två åren har jag haft en lång jävla kabel från routern tvärs över huset till grabbens rum. Men nu är den alltså borta 👍😎

Tack för support!
 
  • Gul datakabel med etikett märkt "CAT.SE UTP 24 AWG" på rosa vävd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
V vitaudi skrev:
Hej!

Tänkte att jag ju får uppdatera med att allt har löst sig. Jag har testat med en gul datakabel (se bild) och med den får jag bara kontakt på 1/2/3/6 men inte på 4/5/7/8. Av en slump tog jag en annan kabel och då fick jag signal på alla 8 kablar. Det har alltså fungerat i ca 10 års tid utan att jag vetat om det. Är den gula kabeln kanske gjord för TV?

De senaste två åren har jag haft en lång jävla kabel från routern tvärs över huset till grabbens rum. Men nu är den alltså borta 👍😎

Tack för support!
1/2/3/6 är de som används för 100 Mbit/s, så kabeln är nog tillverkad på det sättet.
2PR betyder nog att det bara är två par i kabeln.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
1/2/3/6 är de som används för 100 Mbit/s, så kabeln är nog tillverkad på det sättet.
2PR betyder nog att det bara är två par i kabeln.
är den verifierad för 5E så krävs alla 8
 
D
M Mats skrev:
För formens skull: Nej
Cat 5 är godkänd för 100 mbit. Den funkar för Gbit på kortare avstånd
5E är Gbit kapabel

För att sen röra till det så var/är det mesta av sent tillverkad cat5 i verkligheten 5E oavsett hur den är märkt. För att röra till det ännu mer så betyder fungerar ovan fungerar i enlighet med standard - struntar man i standard så kan betydligt mer fungera praktiskt.

Det gjorde väl allt klart ? (som korvspad)
Cat 5E är tänkt för 1 Gbps men 5E fungerar oftast utmärkt för 10 Gbps på avstånd <35 m, t ex hemma oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.