Hej!

Jag har beställt glas från interglas till min utebastu.

Kan någon förklara hur man kan montera dessa?
https://interglas.se/shop/bastu-2-g...TD0sG1hplYcRsqK4uOt-y4zZ00QuZi28aAlcGEALw_wcB

Min tanke var att ställa glaset på en smal trälist i botten och toppen med öppningar enligt beskrivningen. Därefter skruvar jag lister runt om på insidan så det blir tätt och på utsidan samma sak förutom några öppningar. Så det kan andas från utsidan.

Är det en bra idé eller skall det vara öppningar genom glaset från insida till utsida.

Har någon förslag på hur man kan göra?

Mvh
 
  • Diagram över montering av isolerglas i bastu, inklusive luftutlopp och luftintag, med markerade mått för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av en bastus konstruktion med glasfront, ventilation och rekommenderat avstånd till kaminen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller kanske man bara ska fräsa ut en yta i reglarna och skruva fast fönstret med lister från utsidan?
Det finns ingenstans att skruva dessa fönster nämligen
 
Hej!

Hur löste du det här tillslut?
Är inne på att beställa därifrån också men fattar inte riktigt hur dem ska monteras.

Mvh Daniel
 
Hej, jag gjorde som jag beskrev i inlägget. Det blev väldigt bra. Men jag har inte testat än om hur det blir med ev imma på fönster osv då bastun inte är klar ännu.
Bygger min på flotte nämligen.
Bifogar ett par bilder
 
  • Träkonstruktion omsluten av rosa skyddsplast, skapar intensiv rosa färgton och skuggspel inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion och skuggor, täckt av ett rödfärgat genomskinligt skynke, inomhus med varma färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glaspaneler står lutade mot mörkt trähus, speglar himmel och person, barn i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör se skåran jag sågat ut för ventilationen i toppen av fönstret. Det är likadant i botten. Sedan står den på plast distanser
 
@Bilaren hur har det gått med detta? Jag står inför samma moment. Jag vill inte vara den som är den, men jag tolkar skissen som att hålen ska vara mot utsidan, men på din bild ser det ut som om du har dem mot insidan? Det vore onekligen enklare för mig också då jag ska ha vanliga trälister som jag kan modda på insidan medan utsidan ska ha "riktiga glaslister" i plast som sätts fast med clips.
 
Det blev kanon. Jag gjorde två likadana ramar, där en målades och skruvade fast från utsidan, jag lyfte sedan in fönstret och klämde fast det med den andra ramen från insidan.
Ramen har jag sågat ut lufthål.
Sedan har jag det som en tunnel genom hela fönstret inklusive fönsterfodret
 
  • Rörig verkstad, omonterad möbeldel, glas, träreglar, verktyg, oordning, byggnadsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion täckt med rött tyg, troligen en vägg, synliga träbjälkar och en fönsterram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhuskonstruktion med träramar och rosa plast som täcker fönster och väggar, under konstruktion eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt trärum under konstruktion vid vatten, med fönster, timmer, isoleringsmaterial och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
B Bilaren skrev:
Det blev kanon. Jag gjorde två likadana ramar, där en målades och skruvade fast från utsidan, jag lyfte sedan in fönstret och klämde fast det med den andra ramen från insidan.
Ramen har jag sågat ut lufthål.
Sedan har jag det som en tunnel genom hela fönstret inklusive fönsterfodret
På andra bilden ser det ut som om du har någon tätning runt/innanför den yttre ramen, vad är det för något?
 
Det sitter bara fönstertätningslist. Men det är också målat runt fönstret, då den delen är mot utsidan. Har målat ytterligare i det som är "tunneln" för ventilation då jag såg det som ett ställe där det samlas fukt
 
  • Gilla
beerfueled
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.