1. Jag hade använt den för att bygga en säng till min dottern. Hon är idag 8 månader, och pappas prinsessa så när det är dags för henne att sova i en "riktig" säng så vill jag ha bygget en riktigt fin prinsessäng, likt den man ser i alla filmer.
  2. Jag har grundläggande kunskaper om att snickra, men aldrig byggt en möbel och att kunna testa en slip som denna till ett projekt som ovan hade verkligen varit ett bra test, både av slipen och av mig!
 
1. Behöver slipa bänkskivorna i köket. Påbörjade detta för ett tag sedan men det dammade nått fruktansvärt så jag fick avbryta. Den gamla slipmaskinen jag har hemma gick inte ansluta dammsugare till.
Vore skönt att få göra klart detta projekt innan jul med en ny modernare maskin som jag hoppas dammar mindre.
2. Jag är en bra testare då jag vet hur dålig en dålig maskin kan vara och hur mycket en bra maskin kan underlätta för en amatör.
 
H
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 6 excenterslipar med sladd och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en excenterslip förbinder sig att rapportera in till oss senast 2024-05-26 hur excenterslipen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer sedan att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vad du skulle använda en excenterslip till om du vann den.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en excenterslip.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Excentersliparna i testet är:
  • Dewalt DWE6423
  • Ryobi ROS310-SA20
  • Bosch 300 PEX AE
  • Meec Tools Jula 018991
  • Makita BO5041
  • Stanley FME440-KS
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på onsdag 29 november.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Har en slipmus men den är utsliten och tar inget längre, det enda som händer är att den vibrerar och man blir helt slut i handen. Skulle gärna vilja testa Dewalt eller Bosch, har bänkskivor i trä, ett ekbord, en trapp som måste slipas, dessutom lister som måste slipas om då en firma rev alla dörrfoder utan att vara försiktig, spikhuvuden gick fel väg, sen kom en målare och kletade i lite spackel på en del ställe, ingen slipning utan de målade över allt, randigt och färg som har runnit, det ser förskräckligt ut och ändå är jag snäll i beskrivningen, dessa måste slipas om med maskin eftersom det är en hel del träskador, att göra det förhand fungerar inte. Så jag skulle bli lycklig om jag fick testa en excenterslip helst en kraftfull maskin som DeWalt eller Bosch. Hoppas på turen annars måste jag köpa en, för detta är precis vad jag behöver så slipningen går snabbt och att det blir snyggt med lite övning!
 
S
1. Vi har precis blivit med hus och ska så snart vi får tillträde sätta igång med en rejäl uppfräschning. Först på tur står det otroligt härliga (men något slitna) 60-talsköket med teak-luckor som ska slipas och oljas. Även stommarna ska få sig en omgång innan det är dags att måla. Näst på tur blir barnrum och en inbyggd garderob, och det hade ju varit toppen att slippa handslipa allt som slipas ska.
2. Som glad amatör med dåligt tålamod och nytt hus är jag perfekt som testare. Ställer realistiska krav på mina verktyg och har en hel uppsjö projekt av typen ”hur svårt kan det egentligen vara” och ”det borde inte ta så lång tid”. Ett sliptest blir ett perfekt tillfälle att ta reda på just hur svårt det är, och hur lång tid det faktiskt tar :)
 
1. Vi har bott på vår gård från 20-talet i ett år nu. Den är rätt eftersatt och lite lagom fulrenoverad av tidigare ägare som bland annat plockat ner samtliga originalinnerdörrar utom den till badrummet. De behöver en hel del kärlek om de ska upp igen.
Utöver det hittade jag ett klassiskt gustavianskt bord på Blocket för ett par hundringar som är kladdigt målat med flagande färg, jag skrapar och skrapar men bra blir det inte.
Trösklar och andra trädetaljer är i dåligt skick, vi håller också på att bygga skafferi av virke vi hittat i maskinhallen som ger stickor i händerna bara man ser åt dem.
Allt som allt skulle jag utsätta excenterslipen för en massa roliga projekt! Tyvärr har den missat min slipning och ommålning av köksluckorna.
2. Jag är lämplig testperson för att jag har en passande kännedom om och erfarenhet av både vanliga handverktyg och maskiner och av diverse diy-projekt. Dessutom gillar jag att dokumentera mina renoveringar! Det skulle vara roligt att för en gångs skull använda ett verktyg som är gjort för jobbet och inte, ännu en gång, ta något halvtrasigt som vi hittat i föregående ägares gömmor eller be svärfar att få låna hans fingrejer!
 
1. Jag snickrar mycket, men hatar verkligen att slipa, vilket beror på att de billiga excenterslipar jag har är skit, som inte ens håller slippappret. Detta gör att resultatet av arbetet inte blir så bra som jag skulle vilja, och därmed tar bort en hel del av glädjen i hantverket.

2. Jag hatar att slipa, så jag kommer att vara en kritisk jävel som kommer att testa maskinen som en testare ska: Hårt men rättvist.
 
Hej.

Jag har ett projekt hemma där jag håller på och renoverar en gammal sekelskiftes byrå. Den kommer behöva otaliga timmar slipning och jag tänkte direkt på den när jag såg denna artikel. Jag har själv sneglat på just dewalt slipen utan att kommit till skott att köpa den. Den skulle vara extra intressant att få testa/recensera av den enkla anledning jag just nämnde.
Mvh// Nicklas Brorsson
 
1. Jag håller på att renovera en gäststuga och behöver slipa alla dörrar och fönster.

2. Jag har ingen excenterslip och jag kommer får hålla på i år om jag ska sandpappra allt manuellt :) Men vinenr jag inte så kommer jag köpa en själv såklart.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 6 excenterslipar med sladd och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en excenterslip förbinder sig att rapportera in till oss senast 2024-05-26 hur excenterslipen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer sedan att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vad du skulle använda en excenterslip till om du vann den.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en excenterslip.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Excentersliparna i testet är:
  • Dewalt DWE6423
  • Ryobi ROS310-SA20
  • Bosch 300 PEX AE
  • Meec Tools Jula 018991
  • Makita BO5041
  • Stanley FME440-KS
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på onsdag 29 november.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. Har en fuktskadad betongvägg där mina nuvarande verktyg inte når in i hörnen. Excenterslipen borde klara det!

2. Testat varmluftspistol, spackel och stålborste, giraffslip, grövsta sandpappret på kloss. Det sistnämnda var mer en träningsform än arbete - hände ingenting med färglagret. Betongslipen var fantastisk men når inte in längst in i hörnen. Sambon tröstar mig med att man kan sätta en list, men det blir ju som att sätta som en tavelram runt en hel vägg. Har läst otaliga trådar på byggahus och hoppas på att Excenterslipen ska klara jobbet.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 6 excenterslipar med sladd och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en excenterslip förbinder sig att rapportera in till oss senast 2024-05-26 hur excenterslipen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer sedan att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vad du skulle använda en excenterslip till om du vann den.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en excenterslip.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Excentersliparna i testet är:
  • Dewalt DWE6423
  • Ryobi ROS310-SA20
  • Bosch 300 PEX AE
  • Meec Tools Jula 018991
  • Makita BO5041
  • Stanley FME440-KS
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på onsdag 29 november.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Jag kommer slipa mitt betonggolv i garaget. Därefter får ni ett omfattande omdöme.
 
1. Vi har just nu en billig variant som bara får en att bli frustrerad varje gång vi använder den, så därför hade det varit bra att få en ny och mycket bättre kvalitet!

2. Projekter här hemma är oändiga... Både jsg och min sambo har flera ideer som står och väntar på att verkställas.
Vi har en byrå som vi köpte second hand och som behöver fräscha upp och målas om, vi har utemöbler som behöver oljas, ett stakett som skriker för hjälp och ett kontor som gärna hade velat ha en platsbyggd bokhylla.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 6 excenterslipar med sladd och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en excenterslip förbinder sig att rapportera in till oss senast 2024-05-26 hur excenterslipen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer sedan att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vad du skulle använda en excenterslip till om du vann den.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en excenterslip.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Excentersliparna i testet är:
  • Dewalt DWE6423
  • Ryobi ROS310-SA20
  • Bosch 300 PEX AE
  • Meec Tools Jula 018991
  • Makita BO5041
  • Stanley FME440-KS
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på onsdag 29 november.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. Vi skulle använda den till att färdigställa vårt hus med lister, smygar, loft räcken och platsbyggda skåp samt vid renoveringen av de begagnade möbler vi vill möblera huset med.

2. Jag anser mig vara hyfsat händig och har varit med och byggt från första spadtaget i uppförandet av vårt hus. Har fått låna en massa verktyg av snickare men nu när vi själva skall färdigställa resterande så skulle det vara skönt att slippa låna fler verktyg av våra underbara snickare. De behöver ju sina verktyg på kommande projekt. Visst jag kan köpa verktyg själv men det är ju inte bara ett som behövs och en excenterslip är ju inte det första man prioriterar.
 
  1. Då vi planerar att bygga en inbyggd hylla i matsalen så kommer det nog att behövas slipas en del. Att få testa en slip skulle göra att vi fick tummen ur och började med det. Sen finns det även en massa annat som skulle slipas men eftersom vi inte har någon slip så skall det göras "sen".
  2. Är en glad ammatör som gillar att testa saker.
 
Skulle vilja måla om vårt skrivbord som är en laminat bänk/köksskiva. För att få färgen att fästa ordentligt så behöver det slipas ner rejält. Blir ett perfekt test för en rejäl excenterslip!

Varför jag är lämplig att testa? Jag gör många diy projekt hemma och har tidigare handslipat möbler för att sedan måla. Skulle vara kul att testa skillnaden med en maskin!🥳
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 6 excenterslipar med sladd och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en excenterslip förbinder sig att rapportera in till oss senast 2024-05-26 hur excenterslipen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer sedan att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vad du skulle använda en excenterslip till om du vann den.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en excenterslip.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Excentersliparna i testet är:
  • Dewalt DWE6423
  • Ryobi ROS310-SA20
  • Bosch 300 PEX AE
  • Meec Tools Jula 018991
  • Makita BO5041
  • Stanley FME440-KS
Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på onsdag 29 november.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1: Slipa teakmöbler och andra utrmöblrer samt en bordskiva i sommarstugan.
2: Har hittills kört med högtryckstvätt och sedan handslipat på teakmöblerna, men tror det är dumt i längden. Sliter på trät. Är normalhändig och gillar att ha nåt projekt på helgerna. Till våren ska utemöblerna slipas och oljas. Kan berätta om mina erfarenheter då om ni vill. Om ingen vinst kommer jag nog ändå köpa en excenterslip, förmodligen en av de billigare i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.