Om grannarna inte överklagar bygglov kan de sedan vägra att man måste t ex snedda över ett hörn på deras tomt för att komma dit med hustransporten? Trots att vi som bygger såklart ersätter för deras förstörda gräsmatta osv. Måste de ge sitt godkännande till att tex bredda en väg som går mellan två grannar som blir vår väg till tomten och huset och även den väg som huset ska in på när det levereras?
 
Det är klart att ni inte har rätt att förstöra en del av deras tomt, bara för att de inte klagade på ert bygglov. Den logiken fattade inte jag alls. En självklarhet för mig, eller finns det ytterligare info som vi inte har?
 
EDIT: Nä nu var jag nog ute och cyklade ändå. Min minnesbild rörde sig nog om rad-/kedjehus där servitut för underhåll/byggnation finns sedan tidigare.

------- Nedanstående är alltså tokfel ---------
Alltså, nu är jag kanske inte helt på det torra, men jag har klart för mig att man får visst använda grannens tomt för att kunna utföra underhåll och även byggnation. På samma sätt tycker jag mig första att man får tex. montera ned grannens staket etc för att kunna komma åt. Sedan måste man ju givetvis återställa till samma skick som innan i den mån det nu är möjligt.

Om jag nu har fel, så hoppas jag att någon kan lägga upp ref. till bestämmelser som motsäger detta.

Givetvis bör man ju prata med sina grannar och om möjligt kanske hitta en annan lösning.
 
Du får inte göra ett smack på grannens tomt utan att be om lov.
 
Nej naturligtvis menade jag inte så att man har "rätt" att förstöra grannens tomt för att de inte klagat på bygglovet. Jag menar bara om det är möjligt att hela processen med bygglov osv går smärtfritt, grannarna överklagar inte, allt verkar frid och fröjd och sedan står allt och faller med att detta och man står med både hus och tomt och kan inte göra någonting... Nu fick jag lite olika svar, håller ju med om att det vore kanonbra om det finns någon som känner till vilka bestämmelser som man ska läsa in sig på gällande detta. Behöver man ett skriftligt godkännande från grannarna?

Vi har skrivit kontrakt med husleverantör och ska köpa tomt kring årsskiftet... Ju mer man läser in sig på husbyggarprocessen ju mer omöjligt känns det att allt ska kunna gå vägen, det är ju fruktansvärt mycket som kan gå snett. Man undrar ju vad man gett sig in på men samtidigt känns det hur roligt som helst :)
 
Du får inte kröka ett grässtrå på grannens tomt utan dennes medgivande eller att servitut finns. Att börja montera ned staket, köra sönder gräsmattor eller gräva bort en rabatt, om än tillfälligt, kallas olaga intrång. I vissa fall är brottsrubriceringen hemfridsbrott, egenmäktigt förfarande och/eller skadegörelse.

Utöver skadestånd för återställande får du troligen betala dagsböter samt en slant till brottsofferfonden.

Källa: Sveriges rikes lag
 
Fast jag förstår ändå inte. Kan inte du komma fram till din tomt utan att snedda på grannens tomt? Hur är det tänkt att er bil ska komma fram? Har ni ingen väg till tomten? Jag vet att det har förekommit fall där lantmäteriet har tvingat fram servitut att nyttja privata vägar för att folk ska få access till sin tomt. I princip ska du inte kunna få bygglov på en tomt som du inte kan komma till.
 
> Fast jag förstår ändå inte. Kan inte du komma fram till din tomt utan att snedda på grannens tomt? Hur är det tänkt att er bil ska komma fram?
Det kanske är så att lastbilen som huset kommer på är något större än en Golf?

Oavsett vilket, så tror jag inte man kan tilltvinga sig tillträde.

Tyvärr kommer det väl att leda till problem i framtiden också, du kanske vill ha in fler transporter till huset som inte ryms i en standard personbil.

/ Fredrik
 
En personbil och även större fordon tar sig upp utan att ens nudda deras tomt men det är hustransporten jag tänker på som är gigantisk.... Hussäljaren säger att det kommer behövas och vi tycker att han borde ha en hyfsad uppfattning om detta.

Förstår självklart att man inte kan ta sig friheter och att detta är emot lag, behöver inte citera sveriges rikes lag för det... Det jag menar är att om allt går vägen, grunden är på plats och huset ska forslas dit och grannarna motsäger sig detta och så står man där - om den situationen kan uppkomma och det kan den då tydligen. Vad jag förstår gör hustillverkaren någon form av rekning för att kolla av att de verkligen kan komma dit med sina bilar...

Förhandsbeskedet ser ut att gå bra men en granne hade erinran på ett antal saker, verkade dock som att det inte var någon kommunen skulle lägga någon större vikt vid. Men denna granne har ju sedan möjlighet att överklaga bygglovet... hur mycket kan de fördröja processen egentligen och hur går processen till? Finns denna information att hitta på nätet, försökt söka mig fram men inte lyckats.
 
Känns som om du skulle behöva göra lite lobbying för ditt projekt.
I ditt fall skulle jag åka ut till den grannen som är berörd av ditt husbygge och transporten, och prata med honom/henne. Lika bra att ta tjuren vid hornen med en gång. Troligen (som i 95% av alla fall) så är det en lugn och resonabel människa som säkert låter dig transporter ditt dit hus bara du återställer efter dig, alternativt så är det en grinig ondsint jävel som kommer att förpesta ditt framtida liv och då är fråga om du vill bo där.

Jag har varit med om så många olika bygge där grannarna blir irriterade bara för att ingen har pratat med dom i förväg, så mitt råd till alla åk ut till era byggen ofta och sök kontakt med grannarna. Behöver inte vara om nått bara för att språkas vid lite.
 
bonnen - mycket bra förslag, jag pratade med frun i huset igår och vi bokade in en träff eftersom vi sökt dem så många ggr utan att lyckas och det var ett trevligt bemötande men med attityden "det vi tyckte i förhandsbeskedet, det tycker vi och står vi fast vid, det ändrar vi inte på"... Som sagt, bara ta tjuren vid hornen och se till att ha svar på så många frågor som möjligt vid mötet.
 
Hoppas det går bra för er, man kan ju se det som början på en bra relation.

Tala gärn om hur det gick
 
Det kanske låter spektakulärt, men min husfirma har vid ett flertal tillfällen använt helikopter för att få husmodulerna på plats. Transportbilen har ställt av hela rasket en bit ifrån tomten och sedan har helikoptern matat husdelar så det står härliga till. Anledningar har varit som ovan nämnt och även veka vägar som inte håller för transportbilen. Tydligen inte särskilt dyrt i sammanhanget.
 
A-M skrev:
... Jag menar bara om det är möjligt att hela processen med bygglov osv går smärtfritt, grannarna överklagar inte, allt verkar frid och fröjd och sedan står allt och faller med att detta och man står med både hus och tomt och kan inte göra någonting...
Stod det tydligt i bygglovsansökan att ni måste ta del av grannes tomt i anspråk för byggnationen? Antagligen inte.

Med rätt kompensation så löser det sig nog, föreslå att en trädgårdsfirma återställer tomten + lite plåster på såren. Annars finns det väl alternativ? Hur lång sträcka rör det sig om? Borde väl finnas kranar som klarar att lyfta huset över grannens tomt, visst det kostar, men måste väl gå?
 
Omlastning är nyckelordet! Finns massor av byggen där man inte kan köra ända fram med den klumpiga transportbilen utan istället tar närmaste parkeringsplats eller liknande i anspråk och lastar över modulerna till mindre lastbil. Beror naturligtvis på hur stora "klossar" husleverantören skickar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.