A
Jag har tänkt mycket på en annan grej än kilen vid plant fall och linjeavlopp, och det är på duschkar som är populära runt om i Europa.

Hur gör dom med tätskikt egentligen? Man vill ju inte gärna vika ut det på duschkaret.

Tittade på någon video där dom ställer karet på fötter i en liten nedsänkning i golvet , kopplar på avloppet och lägger några strängar silikon runt om och så var det klart. För mitt huvud så har dom byggt sig ett oåtkomligt läckande badkar under duschkaret med denna lösning.
 
  • Digital rendering av ett modernt rum med minimalistisk design och ett cirkulärt ventilationssystem i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
De har hus som är byggda så att det inte gör något med lite vatten bakom kakel och klinker så länge som det mesta kommer direkt ner i avloppet. Precis som det för mer än 50 år sen gick att ha badrum med badkar i Sverige där det enda tätskiktet var ett lager med bitumen (asfalt) på betongplattan just där badrummet var men inget skydd på väggarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Jag vet inte om det är vi eller européerna som är galna. Men en sak är säker, och det är att en av oss är det.
 
BirgitS
Man är väl vare sig galen för att man bygger med oisolerad betong eller med trä i väggar och bjälklag utan det är ju en tradition beroende på vad för sorts material som finns tillgängligt och vad man har för klimat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Jag tänker att vi kör med tätskikt i vattenbegjutna ytor även i oisolerade betongkonstruktioner.

Att en utedusch i regnskogen inte behöver tätskikt är ju inte galet. Men att vi gör helt olika i Nordtyskland och Sydsverige tyder ju på att någon under- eller överarbetar.

Jag bodde en sväng i Tüskland och där rann vatten genom bjälklaget vid ett tillfälle, ner till badrummet under. Dom tog det med en klackspark, jag hyperventilerade i en pappåse.
 
BirgitS
I oisolerade källare har vi ju normalt inte tätskikt mer än där det kommer mycket vatten, motsv. duschkaret.

Det går nog inte att ha tapeter på andra sidan betongväggen som är i duschen, vilket nog svenskar räknar med att kunna ha.

Kulturen varierar mellan olika länder. I ett av de brittiska programmen om hus med stora problem så tyckte en av de boende att det var väl inget att behöva måla om en vägg 2 gånger om året för att dölja sprickorna som kom fram. I England har det ju varit vanligt med heltäckningsmattor på en massa ställen som är konstiga för oss och så räknar de med att byta ut den med några få års mellanrum, medan i Sverige vill de flesta renovera och sen inte behöva göra något på 15 år.
 
A
Min förståelse är att vattenbegjutna ytor enligt (svensk) norm skall ha tätskikt även i källare. Typiskt något diffusionsöppet och rollbart som Ardex 8+9 eller Kiilto A+X.

Britterna är diskvalificerade! Dom ska inte bygga hus. Lägger väl avlopp på utsidan med för "det är enklare att byta när dom fryser sönder".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.