Vi har under det senaste halvåret upptäckt dessa fenomen på vårt målade källargolv i betong. Nära det berörda området på ca 4kvm av golvet finns en gammal rostig gjutjärnsbrunn. Just nu tappas kondens/spillvatten från fjärrvärmen i brunnen och det har vid två tillfällen under perioden skett ett mindre läckage av vatten på golvet pga trasig slang från spillvattenröret till brunnen.

Färgen som målats på golvet är troligtvis inte diffusionsöppen och har säkerligen stängt inne fukten från betongplattan på marken. Om jag tar en kniv och skrapar i de berörda områdena så känns allt poröst och mer som puts eller något som kristalliserats. Det som ser ut som ”hyfer” på det målade golvet går lätt att skrapa bort och under är det bara betong/puts.

Mäter jag med fuktmätare på golvet så visar den på ca 70-80% fuktighet så jag gissar att en hel del fukt kommer upp genom marken samt eventuellt trasiga gamla ingjutna rör som finns i källargolvet.

Vi undrar om det finns någon i detta forum som kan bedöma vad detta skulle kunna vara. Är det hussvamp, källarsvamp eller någon form av mineralutfällning?

Tacksam för hjälp!

#hussvamp #källarsvamp #saltutfällning
 
  • Skadat golv med fläckar och stänk, framträder mönster av slitage, mörka toner dominerar, ruff yta, hög kontrast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en mönstrad yta med torkade, flagnade material, troligtvis färg eller annat lager på svart underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitage och fläckar på en svart yta som liknar ett abstrakt konstverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart underlag med vita och gyllene fläckar, skräp och bubbelplast i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Våt, grov asfaltyta med små stenar och skräp, möjligen efter regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på sliten asfaltyta med fläckar och del av brunnslock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en fuktig yta med svart mögel, rost och spindelnät. Organiskt nedbrytnings- och förfallstillstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar EJ hussvamp. Men oavsett är det läge att börja planera och renovera tyvärr.
 
Okej, tack för snabbt svar!

Det har legat en diffusionsöppen matta på golvet, därav har detta gått omärkt förbi under en längre tid. Vi tänker renovera källaren inom de närmsta åren och där gissar jag att första steget är att ta bort all färg som inte är diffusionsöppen från bland annat golven och även byta ut gjutjärnsbrunnen som finns med i bilden.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.