Nu är det fullt upp med köksbygge. Jag har tidigare gjutit alla fönsterbrädor i betong och tanken har hela tiden varit att matcha det med gjutna bänkskivor i köket. Och nu är vi här.

Det är den längsta bänkskivan som ger mig lite huvudbry. Den kommer att bli 3.55m lång och 600mm djup. Den kommer alltså att väga mellan 180 och 200 kg.

Bänkskivan kommer att löpa mellan två väggar, båda bänkskivornas kortsidor kommer alltså att ligga "kloss" mot vars en vägg i rummet.

Då formen även kommer bygga i längsled kan jag inte gjuta den precis bredvid och sen vända den på plats. Den måste alltså gjutas ca tre meter ifrån där den ska landa, för att vändas och sen bäras på plats. Jag har hela tiden tänkt att "jag gjuter den 10mm kortare och lägger fem mm mjukfog så är det inga problem". Nu kom jag på att jag även har fönstersmygar och dörrsmygar som sticker ut 10mm som jag måste gå förbi när skivan ska på plats. Väggarna är inte heller parallella utan måttet mellan väggarna där skivan ska på plats är iaf 10mm kortare i början av vägen jag måste gå för att få dit den. Det känns alltså som att för att ha en sportslig chans att faktiskt få dit skivan är att göra den åtminstone 20mm kortare än måttet mellan väggarna, vilket jag inte alls ser hur man skulle få det snyggt.

Jag har börjat tänka på om det finns någon annan lösning, sätta någon snygg avslutningslist vid väggarna som sticker upp en bit? Ett inte så högt men ganska så brett stänkskydd? Har ni på forumet någon ide? Detta måste ju ge folk huvudbry även med de mer vanliga tunga stenskivorna?

Jag vill inte ha kakel på sidorna.

Att gjuta den i två bitar tror jag inte blir bra

Har ni några idéer, antingen på tillvägagångssättet eller på någon list eller liknande så svara gärna! Tanken är att det ska gjutas nästa vecka.

Mvh
 
Mats-S
Lite vild ide, men kan du inte gjuta den på plats.
Nu har jag inte koll på hur skåpen ser ut som ska bära skivan, men går det att formsätta ovansidan på skåpen på ett smart sätt så är det ju lätt att även göra en form för avgränsningen framåt.

Alternativt, lyfta dit den med en lutning på långsidan så att den blir temporärt kortare, eventuellt med något rullande ramp som den vilar på under färden mot slutmålet?

Ett bredare stänkskydd på sidorna tror jag blir det snyggaste om du måste gjuta den med stor marginal mot kortsidorna.
 
Tack för svaret!

Gjuta på plats hade jag kunnat, men då måste jag slipa och tyvärr blir det ett helt annat utseende på skivan när ballasten blir nerslipad... som inte matchar med övriga gjutna detaljer.

Jag upptäckte dock att formen får plats om den skjuts in mellan två dörrsmygar 2-3cm (i dörrhålet). Så jag har landat i att den gjuts där och sen kapar jag bort en bit av ena smygen så jag klarar vändningen och försöker limma tillbaka den biten sen. Ska bli spännande, vi får se hur det blir!
 
Gjuta skivan först och lägger på plats och sedan monterar du på gipset på väggen. Lättare att bearbeta gips än betong.
 
Hade varit fint om man tänkt på det för några veckor sen 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.