Jag var otroligt glad att den hyrda skotern jag krockade med var försäkrad i LF Jämtland.
Trots att jag var vållande, fick jag full ersättning för allt, sjukvård, medicin, transporter, skadade kläder/ hjälm, förlorad arbetsinkomst och en rejäl sudd för sveda o värk.

Långt långt över min förväntan vad en trafikförsäkring skulle ersätta.
 
Claes Sörmland
H HenrikP skrev:
Du behöver läsa på om ömsesidiga försäkringsbolag som exempelvis Länsförsäkringar och Folksam.

Om de gör mer vinst än budgeterat (vanligen 6-8%) så lämnar man återbäring på den överskjutande delen. Man skickar alltså tillbaka riktiga pengar till sina kunder om det går bättre än vad man har tänkt.

Så det finns inga incitament att göra det du beskriver.

[länk]
Nåja, det må vara så att man in teorin skulle kunna tänka sig att frånvaron av vinstkrav för externa ägare skulle förbättra läget men jag är tveksam. Se hur illa skött t ex Coop är. Och jag har någon försäkring i Folksam, de löser övervinster med att jag får välja att få elektronikskrot och vattenflaskor hemlevererade helt i onödan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nåja, det må vara så att man in teorin skulle kunna tänka sig att frånvaron av vinstkrav för externa ägare skulle förbättra läget men jag är tveksam. Se hur illa skött t ex Coop är. Och jag har någon försäkring i Folksam, de löser övervinster med att jag får välja att få elektronikskrot och vattenflaskor hemlevererade helt i onödan.
Jag är dåligt insatt i Folksam, men Länsförsäkringar där jag är kund betalar ut riktiga pengar. Jag fick en inbetalning på nästan 5000 kronor tidigare i höstas.
 
  • Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
Samma här, får ganska bra återbäring varje år..
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Claes Sörmland
perra i skogen perra i skogen skrev:
Samma här, får ganska bra återbäring varje år..
Vilket ju bara innebär att försäkringskollektivet, d v s du själv har betalt för mycket för försäkringen...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vilket ju bara innebär att försäkringskollektivet, d v s du själv har betalt för mycket för försäkringen...
Och ofta är Dalarnas billigast om kan jämför så hur mycket dyrare är då inte andra bolag.
Eller så är andra bolag mer skadedrabbade än just Dalarnas och får mindre kvar i krukan med guld när det gått ett år?
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Claes Sörmland
FredrikR FredrikR skrev:
Och ofta är Dalarnas billigast om kan jämför så hur mycket dyrare är då inte andra bolag.
Eller så är andra bolag mer skadedrabbade än just Dalarnas och får mindre kvar i krukan med guld när det gått ett år?
Det är väl som vanligt för försäkringsbolag, man tjänar pengar på ett försäkringskollektiv som betalar in men inte plockar ut pengar. Det kan ju göras på lite olika sätt. Välja vilka kunder man rekryterar, göra sig av med kunder som plockar ut mycket genom att höja priset, minska ersättningarna genom att strama upp försäkringsvillkoren så kostsamma delar inte ingår (våtrum är ju klassikern) o s v. Den som spelar detta skickligast utan att bygga upp en för stor kostsam administration (för många medarbetare per kundkrona in) gör vinst.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vilket ju bara innebär att försäkringskollektivet, d v s du själv har betalt för mycket för försäkringen...
Eller att det blivit mindre skador dom behövt ersätta än beräknat.
Finns knappt några billigare försäkringar att skaffa om man räknar med återbäringen. Inte om man vill ha samma låga självrisk och samma villkor och ersättningar.

Sen om jag mot förmodan skulle betala någon hundralapp extra varje år mot dom billigaste bolagen, så gör jag gärna det, med vetskapen om att jag kommer få den hjälp jag behöver när det väl behövs.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
perra i skogen perra i skogen skrev:
Eller att det blivit mindre skador dom behövt ersätta än beräknat.
Ja det är samma sak.
 
FredrikR FredrikR skrev:
"Ok"

Jag har dock enbart goda erfarenheter av Dalarnas.

På vilket sätt känner du dig lurad?
LF var bra men det ligger några år tillbaka. Jag anser att man ska behandlar alla kunder likadan. Det gäller inte mig som är en gammal dam. Andra har blivit väl bemöt och deras skada blev efter alla regeln god hanterad. Men då gällde det byggare, dem är inte lättlurad. Så den gruppen slipper behandlingen som jag har fått.
En skada som enligt deras egen mep kalkyl går på ca 130.000 kr vill dem ersätta i nuläge med
38976 kr. Anledningen är att jag motsätter mig att man inte byte vattenskadade spånskivor. Försäkringen tycker som Peab att formförändrade skivor behövs inte bytas. Som straff har dem gjord talrika olika totalkostnadssammanställningar och den senaste på detta löjlig låga belopp.Jag har nu skrivit till LF att man kan såga ut och skicka skiva till analys. Så skulle man slippa bråka om detta och få klarhet. Men att ta reda på sanningen är nog inte i LF intresse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.