Hej!
Första gången jag skriver här men jag skulle vilja ha lite input i vad som kan vara bäst.

Min familj bor i ett hus på 58kvm med luftvärmepump som enda värmekällan. Den duger helt okej men i ett rum längst bort från pumpen kan det bli ganska kallt så vi måste ibland stödvärma med konvektorelement.
Det finns vattenburet system i huset men det har tidigare värmts upp av vedpanna och den vedpannan bör slängas och skorstenen kommer inte heller troligtvis bli godkänd.

Därav tror jag att den bästa och billigaste lösningen för att få värme i elementen är en luft/vattenvärmepump. Vi har även planerat att bygga ut ca 50-60kvm om två år.

Nu till själva frågan, fungerar det att skaffa en luft/vattevärmepump redan nu för att sedan koppla den till den nybyggda delen eller bör man vänta med den värmellösningen tills bygget är klart?

Tack för er tid.
 
Det går att skaffa en större värmepump nu men det kräver en extra tank för värmevattnet då volymen annars blir för liten för att det ska fungera. Någonstans 50-100 liter.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Okej, antar att de jag ska köpa av kommer hjälpa mig med vilken storlek som krävs. Men som du säger då är det lika bra att skaffa tillräckligt redan nu. Då behöver jag inte kanske heller att duscha kallt efter tjejen 😁🥶
 
Med andra ord så är det inga problem att senare koppla vattnet från den till nya utbyggnaden?
 
Nej, precis, bara du köpt en modell som passar för den storlek på hus du tänkt ha.
 
  • Gilla
Embro95
  • Laddar…
Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.