Hur grova rör måste man lägga in i väggarna för att det ska gå att dra igenom en HDMI kabel med kontakt?

Det kanske finns olika storlekar på kablarna men sådär i snitt... Går det med 20mm rör eller krävs det nått grövre?

(Jag ska alltså förbereda för projektor anslutning i taket)

:)
 
Mät!

Protte
 
Lägg in vilket rör som helst, snitta röret och pressa in kabeln innan montering av rör.
Det är inte kul att trä en HDMI genom ett rör. Fördelen med grovt rör är att du kan dra ut den igen om du hade velat det.
 
Jag lånar tråden lite... är det någon som har någon bra ideé om hur jag skall göra om jag redan slått igen taket och behöver ha igenom en HDMI kabel...??? :)

tack så länge...
 
Kontakten är specad till ca 22 mm och sen ska det vara isoleringen runt så jag skulle säga VP32
 
prototypen skrev:
Mät!

Protte
Tack för det fina tipset!

:)

Fast jag har varken kabel eller projektor hemma :(

Jag har inte ens sett en dylik kabel / kontakt än...
 
mats_o skrev:
Kontakten är specad till ca 22 mm och sen ska det vara isoleringen runt så jag skulle säga VP32
TACK! :)

Finns det dosor som man kan koppa 32mm rör till... Eller är det ett hål i väggen som gäller?
 
Tror jag inte, men varför inte borra hål i dosan för 32:an om du nu vill ha en sån!
 
Japp, det låter som om det funkar!
 
Jag bestämde mig just för att lägga en lös HDMI-kabel ovanför panelen i taket, utan rör. Skulle jag växa ur den kabeln i framtiden får det bli trådlös hdmi istället....
 
När jag byggde om gjorde jag lite olika. På de längre sträckorna drog jag 4 cm avlopsrör i taket. Bra priser på Cheepy och det finns många färdiga böjar. Sen tejpade jag fast kabeln/kablarna (för jag drog komponent + ljud oxå samtdigt) på dragtråden och såpade in den i ena änden och drog i andra. Det jobbiga är kablarna som har blykärna. De är inte lätta att få igenom böjarna. Då kanske man bör dra innan man sätter ihop röret om det är möjligt. Allt beror ju på hur det ser ut hemma hos dig. Jag har även dragit några kablar i utrymmet mellan Platon, parkett och sockel och på vissa ställen la jag kabeln utan rör då man kan klippa och glömma den om det blir nya standarder framöver.
 
  • Proj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygg lösning! Vad är det för kontakt du har i taket? (för AV kablaget) Är det nått som går att köpa eller är det nått du tillverkat själv?
 
Förresten, vad är det för avstånd man ska räkna med (ca) mellan projektor och duk? Finns det nån formel som säger att för att få X kvadrat stor bild så måste projjen vara Y meter bort från duken eller är det stor skillnad på olika projjar?
 
Det är en smaksak, men man brukar säga att avståndet mellan duken och den som tittar ska vara ca 1.5 - 2 ggr bredden på duken.
 
Sandberg skrev:
Det är en smaksak, men man brukar säga att avståndet mellan duken och den som tittar ska vara ca 1.5 - 2 ggr bredden på duken.
Brukar man inte prata om kastvidd på projjar? hur stor bild som kan visas på ett givet avstånd varierar ju.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.