Hej.
Håller på att renovera ett fint gammalt timmerhus,eftersom timret utvändigt är fint så vill vi behålla det synligt och därför ska vi isolera invändigt.
Fråga: Kan jag sätta asfaboard-skivor dikt emot timmerväggen för att sedan regla och isolera,2*45 mm. och sist spånskiva.Har hört att asfaboarden inte skapar någon lukt men är ändå osäker hur jag ska göra.
Tacksam för svar.
Jerry.
 
Varför sätta asfaboard överhuvudtaget?

Och jag antar att du känner till fördelarna med att isolera utvändigt istället?
 
hej Jon_h.
Snabbt svar.Jag har en speciell känsla för gammla timmerhus,därför vill jag ha timret synligt utåt.
Har du andra förslg på skivor som kan sättas dikt emot en timmervägg?
 
Jo, jag förstår det. Ville bara kolla att du kände till de rent tekniska fördelarna med utvändig isolering.

Du kan isolera direkt mot timret, jag kan inte se något skäl alls att sätta skivmaterial mellan timmer och isolering.
 
Jag har kört fast vad gäller "daggpunkten",vill hellre använda någon form av skiva emot timret än att ha för mycket isolering.
 
Jag förstår inte hur du menar, vad skulle skivan hjälpa mot detta? Asfaboarden ersätter inte isolering i någon större utsträckning, och skulle den göra det så skulle den flytta ut daggpunkten lika mycket som motsvarande mängd isolering gör.
 
Är det vindskydd du är ute efter så kan du väl häfta upp vindpapp. Det är ju enklare och billigare än asfaboard.
 
Fast vindskydd behövs inte alls bakom en timmervägg, om den inte är otät. Och då ska man ändå dreva den, annars förlorar man ju timrets värmeisolerande egenskaper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.