Hej forumet,

Vi flyttade nyligen in i vårt hus (1,5 plan, direkt el, ca 200 kvm) där vi har två äldre LLVP från 2006. Den på nedervåningen är placerad i trappen (misstänker att det är den ursprungliga och att idén var att värma hela huset) ger mycket lite värme och värmedistributionen är bristfällig trots öppen planlösning. Jag har inga synpunkter den den på ovanvåningen vad gäller värme och distribution - trots åldern på maskinen.

Jag överväger en "rejäl" maskin för att byta ut den som sitter i trappen. Jag har ingen bättre vägg för placering av innerdelen. Hur bör jag tänka i mitt val? Bör jag titta på maskiner som klarar av att värma upp till 200 kvm då det finns risk att en hel del värme söker sig till ovanvåningen eller är det fullt tillräckligt att titta på en som klarar av upp till 150 kvm? Jag har förstått att värmen tappar någon grad vid varje rumspassage. Skulle en kraftfullare maskin (anpassad för 200 kvm) resultera i lägre värmeförlust vid rumspassager?

Tacksam för tips och råd och ev länk till någon maskin som ni tror hade passat mig.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
A
svårt att gå på kvm storleken för det är ju olika på husisolering, fönster, takhöjd och var i världen det står

nyare hus 30w per kvm upp till 60w dvs en 6kW-12kW pump
du talar inte om vad du har för pumpar men en i trappan skulle kunna vara mitsibishi LNhero50 till en början
 
  • Gilla
hands
  • Laddar…
Ja det är många som verkar gå på hur många kvm en modell är till för utan att fundera på om tex utomhustemperatur
eller isolering har med saken att göra !

LN50 är ingen modell jag personligen skulle rekommendera till en vanlig villa , den har för hög
lägsta avgiven effekt och blir en on/off pump större delen av året .
 
  • Gilla
hands
  • Laddar…
Huset är i Östergötland så maskinen ska klara en vanlig svensk vinter. Huset är välisolerat och har bl.a. nya fönster och ytterdörrar. Vilken modell skulle du rekommendera för ett stort hus där den ska sitta i trappen men orka värma nedervåningen samtidigt som den "förlorar" värme till ovanvåningen. Jag har dessvärre ingen bättre vägg där nere.
 
Lite osäker på om frågan ställdes till mig.
Kan inte svara på vad jag tycker är lämplig modell i din trapp då jag inte vet några förutsättningar.
Ta hem ett par återförsäljare för att få förslag och offert .

montering i en trapp är oftast en kompromiss och blir sällan riktigt bra på nedre plan.
det brukar gå att hitta en plats på nedre plan om man är lite påhittig, kan dock betyda att det blir någon ommöblering.
så några vettiga återförsäljare/installatörer kan nog hitta någon bättre fungerande placering.
 
Fairlane
En värmepump i trappan kan vara lite jobbig att rengöra, vilket kanske resulterar att det inte görs?

En bekant till mig hade en gammal värmepump i trappan och den fungerade ju inte... Jag öppnade locket och det var rätt mycket damm där (förmodligen inte rengjort på 5+ år). Efter en snabbrengöring, typ dammsugare, så gav pumpen värme. Den var fortfarande rätt kass så det blev byte ändå, men det var ändå en märkbar skillnad. Hur är det med TS pump, är den rengjord?
 
  • Gilla
hands
  • Laddar…
När vi flyttade in märkte vi, precis som i fallet med din bekant, att pumpen inte hade rengjorts på länge. Vi rengjorde den och det blev genast en förbättring. Men den är fortfarande för vek. Förmodligen för att den är gammal? Den teoretiska effekten är 6,5KW men det märks då verkligen inte.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
vi vet ju fortfarande inte vad du har
 
ojdå, missade den lilla detaljen. Den heter Panasonic CS-HE9DKE (2006.1).
 
A
då är nominell effekt 3,6kW
max effekten uppnås bara under speciella tillfällen som 40C varmt ute
2006orna hade dessutom svårt att ge effekt under -10C
de var optimerade på +5C
 
electroluxaren skrev:
då är nominell effekt 3,6kW
max effekten uppnås bara under speciella tillfällen som 40C varmt ute
2006orna hade dessutom svårt att ge effekt under -10C
de var optimerade på +5C
electroluxaren skrev:
då är nominell effekt 3,6kW
max effekten uppnås bara under speciella tillfällen som 40C varmt ute
2006orna hade dessutom svårt att ge effekt under -10C
de var optimerade på +5C
det där låter ännu sämre än befarat! Jag tittar just nu på tre modeller, Mitsubishis LN50, Samsungs Wind-Free 25 och Panasonics HZ35XKE.
 
A
samsungen kan du inte jämföra med de båda andra öht inte ens nästa år
det är som att jämföra en trabant med en volvo eller merzedez
 
electroluxaren skrev:
samsungen kan du inte jämföra med de båda andra öht inte ens nästa år
det är som att jämföra en trabant med en volvo eller merzedez
aha okej! vilka andra modeller är i klass med LN50?
 
Vad menar du med att den sitter i trappen, sitter den halvvägs upp till övervåningen? I så fall kan det bli dålig värme på nedre plan.

Jag har en LLVP på en våning med öppen planlösning (55 m2) och den värmer även en trappa upp där vi har tre sovrum och badrum. Där blir det ett par grader svalare men det är önskvärt i sovrummen.
 
P Pin skrev:
Vad menar du med att den sitter i trappen, sitter den halvvägs upp till övervåningen? I så fall kan det bli dålig värme på nedre plan.

Jag har en LLVP på en våning med öppen planlösning (55 m2) och den värmer även en trappa upp där vi har tre sovrum och badrum. Där blir det ett par grader svalare men det är önskvärt i sovrummen.
ja precis, den sitter halvvägs upp i trappen. Jag har dessvärre ingen bättre vägg för innedelen. Jag är beredd att en stor del av värmen kommer att fara upp och söker därför efter en större pump med hög effekt så att nedervåningen inte blir utan värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.