Jag och grannen har lånat en fuktmätare för att mäta fukten i ett badrum i föreningen vi bor i, men vi blir helt enkelt inte kloka på hur vi ska läsa av den.

Det står att värden man kan förvänta sig där det är torrt i en lägenhet är mellan 20-40. Där det är fuktigt kan man förvänta sig värden mellan 80-140, och över 130 kan man förvänta sig kondens.

Vad innebär det? Att värden mellan 80-130 är okej i ett badrum? Där ÄR det ju fuktigare än på andra ställen.

En del i vår osäkerhet beror på att mätaren är helt tyst upp till 104, men när den går över det, vilket den gör på tre ställen där infästningarna för rören går in i väggen, så larmar det. På ett ställe (vid en infästning) går mätaren till 155. Det är ju absolut inte bra såklart, men de där andra värdena - hur bedömer vi dem? Alltså de som ligger inom spannet 80-130? Och särskilt då de som är mellan 104-130.

Mätaren är en Gann Hydromette som vi hyrt på Ramirent, men de kunde inte heller svara på mer än vad instruktionen sa.
 
  • Ett handhållet användarmanualsblad med instruktioner och orienteringsvärden för fuktighet inom olika byggnadsmiljöer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men just det där att den reagerar vid infästningar. Då skulle jag gissa på att den reagerar på metall i infästningen. Jag gissar att där är är skruvar?
 
Ta en bild på när ni mäter, som då visar instrumentet och underlaget det mäter mot.
Spontant tror jag det blir svårt att få något vettigt värde från ett sådan instrument särskilt i ett badrum.

Har du känt med fingrar och tryckt med ex. en skruvmejsel mot underlaget för att avgöra om där finns fukt och om materialet skulle vara fuktskadat?
 
Är badrummet kaklat eller är det plastmatta?
Är det kaklat blir det svårare att bedöma om det är normalfukt eller inte eftersom fukt stannar kvar länge under plattorna, kan dröja månader innan det torkar ut helt.

Vid vilket värde mätare ska larma kan man ställa in själv.

Mätaren ger högre värden i närheten av metall så det gäller att se efter vart man mäter, proben ska hållas 90 grader mot ytan som mäts och med tillräckligt avstånd från bl.a. hörn, golv/vägg-vinkel m.m. Håller man handen för nära proben får man också felaktiga värden.

Gör referensmätningar på likvärdiga ytor där ni förväntar er att det är torrt då blir det lättare att se om det finns avvikelser i det aktuella badrummet.

Vad är det som föranleder att ni ska göra en mätning, har det förekommit läckage eller liknande?
 
Nja, alltså, jag mätte typ överallt, men framförallt i en linje nedanför infästningarna så ser jag att det är högre värden. Eftersom det är konsekvent under samtliga infästningar, en bit åt sidan och en liiiiten bit upp så drar jag slutsatsen att det är där problemet ligger.
 
bra tips allihop, tack! Mätte med just 90-gradig lutning (ish), och var noga med att inte hålla för nära ledning eller metall. På vissa ställen (där infästningarna är, vid golvbrunnen osv) var jag dock tvungen att mäta i närheten - räknade också med att det gav något missvisande bild. Dock är det tydligt att det är mer fukt just rakt under infästningarna, en bit åt sidorna och så liiiite uppåt, vilket jag tolkar som att det skett vatteninsläpp som sen spridit sig.

Problemet har uppstått under det år jag haft lägenheten uthyrd. Gissar att familjen duschat oerhört mycket, då grannen under påtalat att det varit väldigt mycket ljud just i badrummet, och små barn som skvätt mycket (vilket också syns på badrumsinredningen). Jag upptäckte det vid slutbesiktning, då en av plattorna i badrummet spräckts, utan att de talat om detta för mig (SÅ ARG på det). När en hantverkare som jobbar med badrum tog ner plattan för att se om det skulle gå att laga, upptäckte han att tätskiktet släppt lite från gipsen bakom, och det var då jag tog dit en fuktmätare.
Det verkar dock inte ha varit något stort insläpp av vatten (än, trots att jag inte upplystes om skadan), då väggen på andra sidan är helt torr, likaså tak och väggar i badrummet som ligger rakt under mitt, i grannens lägenhet.
 
Alltså, det är ju en fuktmätare som används av besiktningsfirmor just i badrum, så det är väl ändå det bästa man kan göra utan att riva allt (vilket jag till varje pris vill undvika pga är inte miljonär och kämpar med räntor som alla andra).
Det är inte några sviktande plattor - men en hade spruckit helt (har haft lägenheten uthyrd, och hyresgästerna hade inte informerat mig om det). Bakom den var det torrt, men vid den intilliggande, som ligger rakt under en infästning, var det inte stumt när man tryckte på det, och det är högre fukt i bakomliggande material. Dock har det inte vandrat vidare nedåt, till lägenheten under.

Hade ju varit bra om jag kommit ihåg att ta foton, men det gjorde jag inte och nu är mätaren tillbakalämnad..
 
Har ni konstaterat att tätskiktet släppt p.g.a. fukt? Kan ju vara så att det släppte i och med att plattan togs bort.

Nu är det svårt att säga så mycket utan foto på hur det ser ut på plats men menar du att den eventuella fuktskadan ska ha uppkommit för att de som hyrt av dig använt badrummet på ett felaktigt sätt eller är det så att badrummet har haft brister som i sin tur lett till en fuktskada?

Jag förstår nämligen inte vad som hänt som gör att du i första hand misstänker att det är fel.

Vart satt den spräckta plattan i förhållande till de infästningar du nämner?
 
Alltså, det är en hantverkare som sa att det är tätskiktet som släppt, men jag vet inte om det är pga att han drog/knackade loss plattorna eller om det HAR släppt pga fukt. Jag är ju ingen hantverkare själv. Men faktum är att det är högre värden runt infästningarna, och det ska det ju rimligen inte vara - plus att det är där plattorna spruckit.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.