Står att man ska stänga av strömmen vid rengöring av filter till Mitsubishi Hero. Räcker det inte att stänga av med fjärrkontrollen ?
 
Det är väl för att dom ska slippa bli stämd på en miljard av nån amerikan som råkar bli rädd eller skada fingret när hunden kliver på fjärren mitt under processen.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Det är en generell regel för fläktar och alla elektriska maskiner med rörlig mekanik. Man måste vara säker på att inte det börjar röra sig medan du har fingrarna där. Jag vet inte om det i en luftvärmepump är så stora krafter inblandade att man riskerar att bli fastklämd. Men det är en lämplig säkerhetsåtgärd. Man bör inte lita på att den inte går igång av sig själv om den bara är avstängd med fjärrkontrollen.

Det är även tänkbart att man kan komma åt strömförande delar, ifall den inte är avstängd "på riktigt".

OM det finns åtkomliga strömförande delar så räcker inte vanlig avstängning. Ex. en vanlig lampbrytare på väggen är inte en säker avstängning. Det krävs ett viss avstånd mellan kontakttungorna i en strömbrytare för att apparaten skall anses vara avstängd inför arbete. Det uppfylls inte av vanliga strömbrytare.
 
Jag stänger inte av den alls.
Plocka ut och dammsuga filtren tar en minut, och för den korta tiden så ids jag inte stänga av enheten.
Och så har jag ju hund, så jag vill inte ta ovanstående risk :)
 
Skulle säga att är pumpen avstängd med fjärrkontrollen ska den inte starta av sig själv. Spänning finns internt i inomhusenheten i detta läge, men det ska mycket till om man skulle komma åt spänningsförande delar vid en enkel rengöring med dammsugare el. dylikt.

Det är nog bara myggor och flugor som ev. kan bli klämda av fläkt och rörliga vingar i inomhusenheten.
 
A
Heron har ett elektrostatfilter som kan ladda ur
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.