Nu lät det ju som om jag är negativ till daghemmens verksamhet, men mina barn har alltid trivts och trivs på dagis (som jag föredrar att kalla det även om det egentligen heter daghem, förskola och liknande). Jag håller också med om att barn definitivt inte mår bättre av att inte vara på dagis när pappa eller mamma är hemma. I Sverige är också ambitionen att verksamheten är av pedagogisk karaktär, därför har föräldralediga också ett antal timmar per vecka. Definitivt är det en stor fördel socialt att barnen är på dagis, men det var väl inte det frågan rörde från början. Jag tycker fortfarande inte att barn till föräldrar som så att säga är lediga frivilligt (dvs inte arbetslösa eller föräldralediga) ska vara på dagis.

/Niklas
 
niklasc77 skrev:
Fuska lär funka jättebra tills något av följande händer:
1) Någon granne med barn på samma dagis blir irriterad.
2) Någon ur personalen åker förbi bygget och inser vad du "jobbar" med...
3) Barnen meddelar stolt att "pappa är duktig och bygger ett helt hus alldeles själv hela dagarna"....

Du kan nog hålla på ostört i minst en halv dag... (Speciellt i ett mindre samhälle)
Måste nog tyvärr hålla med Niklas77 om detta...

Sedan så tycker jag att det är synd att du inte ska kunna bygga ditt eget hus utan att behöva fuska på något sätt för att kunna bygga ert EGET hus. Det finns ju flera anledningar till att man gör det. Visst man spar pengar, men inte att förglömma att ma byggt det SJÄLV!! Vilken härlig känsla!!!
Och så slipper man hantverkarnas fusk!!!

Jag var själv inne på att bygga hus och skulle då köpa det "stomrest" och med ytterpanel, förnster och dörrar för att sedan göra resten själv. Men får lägga detta p is, pga av att min minsta är för liten och inte "roar" sig tillräkligt.

Hoppas du finner en lösning på detta och det vore kul att få följa ditt husbygge på nätet!!

Lycka till!!!
 
Jag tycker Jante har satt sina spår i personerna här inne. Det verkar som enda anledningen till att "Byggare Bobb" inte skulle få ha sina barn på dagis är för att det är subventionerat. Så om han betalade fult pris för dem så skulle det vara okej enligt de flesta. Maken till mer svenskt är svårt att hitta, ingen skall f-n ha det bättre än någon annan.

Lösningen blir således att köra en enskild firma, betala denna firma kostanden för att bygga huset, fördelen är ju att du få kvitta ingående moms mot utågende och kommer alltså att spara 25 % på allt material. Dessutom så får du än så länge bestämma vilken timpeng du själv vill ha, så säg att du jobbar för 5 kronor i timmen, tar ut en lön på 4 kronor i timmen och betalar skatt på de pengarna. Sen är det nog bara facket kvar som kan klaga på dig för att du inte håller kollektivavtals lönen. Du förlorar lite pengar på det, men det blir mindre än au-pairen och dessutom så får dina barn det bättre på dagis, dessutom som krydda på verket så kan du säkert sänka dagis kostnaden eftersom du "tjänar så lite" :)

Jag har inte mina barn på dagis som förvar när jag jobbar, jag har dem där för att de skall lära sig någon och kan umgås med andra barn i grupp. Mina barn mår bäst av att vara på dagis då de får en helt annan stimulans än vad en au-pair skulle kunna ge dem. Dessutom så påpekades det ju att det bedrivs en pedagogisk verksamhet på dagis som är jätteviktig för barnen, ända tills de får ett syskon eller föräldrarna blir arbetslösa, då är den pedagogiska verksamheten inte alls lika viktig längre...

- M
 
Firmor måste inte gå plus det finns det ingen lag alls på :)

Jante hette det ja.

Sen tror jag MER än väl han betalt sin dagisavgift. tjänar man 200 papp per år får kommunen ut minst 100-150 papp av detta i form av skatter direkt eller indirekt. Tänk på att skattetrycket är runt 60-70% beroende på vad du tjänar. Sen att det inte syns på löneutbetalningen är ren självbevarelsedrift från statens/kommunens sida.

Räcker det inte med att de ska ha en förbanade massa stålar i skatt på "vinsten" på huset som såklart blir större eftersom arbetskostnaden är lägre. Näru de ska ha skjortan också.

Hade man däremot sagt upp sig, fått akassa (efter ett par månader) så är det fritt fram, känns som detta kostar staten mer än att ge en dagisplats direkt.
 
v-g skrev:
Sen tror jag MER än väl han betalt sin dagisavgift. tjänar man 200 papp per år får kommunen ut minst 100-150 papp av detta i form av skatter direkt eller indirekt.
Om man skulle tjäna så lite som 200kkr så är man snarare subventionerad av höginkomsttagarna i kommunen - det är ju en hel del annat än dagisplatser som ska bekostas. Kommunala skatten är 18-20%, så de får ut 35-40kkr, resten går till Landstinget och begravningsavgift, och med så pass låg inkomst betalar man överhuvudtaget ingen statlig skatt. Sen försvinner förvisso ytterliggare en del i t.ex. pensionsavgifter, men det går ju till pensionsfonder snarare än statens kassakista.

Egentligen är det väl inte så mycket att diskutera - precis som det är olagligt att betala hantverkarna svart är det idag inte tillåtet att utnyttja subventionerad barnomsorg för att bygga sitt eget hus. Självklart kan man med stor sannolikhet komma undan genom att ljuga för skattemyndigheten om varför man startar en firma, fast med en liten risk att de hittar någon generalklausul eller regeländring som gör att man åker dit.

Sen finns det förstås lite andra risker med att göra som folk föreslår och köra egen firma: Antag att du har otur och råkar ut för en olycka under ombyggnaden (eller skadar dig allvarligt i skidbacken). Hade du varit tjänstledig beräknas ersättningen på ditt tidigare arbete, men kör du egen firma beräknas den på din nuvarande inkomst - t.ex. 4kr/h. Ett extremfall kanske skulle vara att råka ut för en trafikolycka som innebär ett livslångt men, och då finns en risk att den uteblivna framtida livsinkomsten uppskattas från att du driver byggfirma med en timlön på 4kr, vilket leder till ersättning på miniminivån.
 
niklasc77 skrev:
Vad är det som är vansinne? Det är ganska enkelt egentligen (i alla fall om dagiset är kommunalt):
Kommunerna tillhandahåller subventionerade dagisplatser för att föräldrarna ska kunna förvärvsarbeta och betala skatt. Arbetar du däremot med att bygga ditt eget hus utan lön och därmed skatt tillhandahåller kommunen inget dagis. Undantag görs till exempel för mamma- och pappaledighet.

Om vissa aktiviteter ska vara barnomsorgsberättigande, var ska man då dra gränsen? Om jag gillar att fotografera, ska jag då ha barnen på dagis när jag gör det? Det kan ju vara ett arbete. Eller om jag gillar att snickra möbler? Det är ju också ett arbete, även om jag inte tjänar nåt på det.

Den summa man betalar till kommunal barnomsorg är närmast symbolisk jämfört med kostnaden per plats och år, det allra mesta betalar vi gemensamt.

Enda sättet att göra rätt är att ordna barnomsorgen på egen hand. Varför ska jag vara med och finansiera att grannen kan spara stora pengar? I så fall vill nämligen jag också bygga mitt hus själv...

/Niklas
Var drar du gränsen då? Studier genererar definitivt inga skattepengar till stat och kommun men de berättigar ändå till dagisplats. Man behöver mao inte betala skatt för att få dagisplats till sina barn. Det går alltså bra att ta tjänstledigt för studier om man är road av det och behålla dagisplats(er). Det finns inte heller, så vitt jag vet, några krav på studieresultat, (man måste förstås vara inskriven på någon utbildning). Man kan till och med få både studiebidrag och studielån ett tag innan CSN upptäcker att man misslyckats med sina studier. Det är inte förbjudet att misslyckas med sina studier och man kan knappast bli av med en dagisplats pga det... En intressant möjlighet för självbyggare?
 
Det finns en del regler som sätts upp av de som vi röstar på i valen. Det kallas demokrati. Det är de som sätter gränserna utifrån de signaler som väljarkollektivet ger dem.

Jag förstår dilemmat med att barnomsorg saknas för tjänstlediga husbyggare, men nog finns det väl någon "tant" i bekantskapskretsen som mot en inte allt för hög ersättning kan fungera som barnomsorg? För många förtidspensionärer är 2000kr i form av kostnadsersättning för måltider och slitage på bostaden varje månad mycket attraktivt. En del har rent av flera sådana barn.
 
Det skulle vara intressant om någon ansvarig inom barnomsorgen kunde uttala sig. Jag är närmligen fundersam till om det faktiskt finns "lagar" i Sverige som säger att eget husbygge inte är orsak till att beviljas barnomsorgsplats. Så tydliga är i a f inte bestämmelserna i Finland. Bestämmelserna gäller istället om barnet har behov av barnomsorgsplats, och det har det ju om föräldern bygger hus och inte kan ta hand om barnet.
 
Snailman
Frågan är väl om det går att tillämpa logik när man ser på barnomsorg, jag vet inte hur läget är för tillfället, men tidigare var det ju så att var man arbetslös så blev man av med barnomsorgsplatsen, och för att få akassa så var man tvungen att ha barnomsorgen ordnad (moment 22 alltså)

http://brs.skl.se/skbibl/cirkdoc.jsp?searchpage=brsbibl_cirk.htm&search1_cnr=1995%3A*&op1=&type=&db=CIRK&from=141&toc_length=20&currdoc=159

Detta är från -95 så gammalt...
man talar tex om "barns eget behov" men tycker det låter så luddigt så kommunen kan nog göra som den vill ändå...
 
Om jag inte missminner alldeles nu så är det väl lagstadgat att barn till arbetslösa, med "nya" syskon har rätt till en viss del barnomsorg ?

Vidare är det så att 4- och 5-äringar har RÄTT till allmän förskola, gratis ! Då gäller det 525 timmer/år eller 15 timmar/vecka.
 
Såhär är reglerna i Åtvidabergs kommun i alla fall, hämtade direkt från kommunens hemsida:

När barnomsorg får nyttjas
Familjen måste vara bosatt inom kommunen för att ha rätt till barnomsorg. Barnet måste ha fyllt ett år innan det tillträder sin plats. För barn som behöver särskilt stöd i sin utveckling tillhandahålls förskola före ett års ålder. Förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg är i första hand till för bar-nets skull - dess eget behov, dess omsorg och lärande - samt för att bidra till att föräldrar kan för-värvsarbeta eller studera. Rektor fattar beslut an-gående barnomsorg för barnets eget behov. Tidsmässigt erbjuds barnomsorg endast motsva-rande vårdnadshavarnas arbetstid eller studietid samt restid. För skolskjutsbarn erbjuds skolbarns-omsorg vid eventuell väntetid på skolskjuts. Vid arbetslöshet och föräldraledighet gäller följande:

Arbetslöshet
Vid arbetslöshet är förälder skyldig att anmäla detta till rektor i området. För barn 1-5 år vars för-äldrar är arbetslösa tillhandahålls plats 15 timmar i veckan. Rektor beslutar om förläggning av tiden. Barn 6-12 år erbjuds plats/fortsatt vistelse i mån av plats.

Föräldraledighet
Vid föräldraledighet är förälder skyldig att anmäla detta till rektor i området. Förskoleverksamhet till-handahålls barn 1-5 år vars föräldrar är föräldra-lediga enligt föräldraledighetslagen för vård av annat barn. Verksamheten omfattar 15 timmar per vecka. Rektor beslutar om förläggning av tiden. Barn 6-12 år erbjuds plats/fortsatt vistelse i mån av plats.

Allmän förskola för 4- och 5-åringar
4- och 5-åringar erbjuds (fr o m hösten det år de fyller 4 år) kostnadsfri allmän förskola tre timmar per dag under skolans terminstider. Rektor beslu-tar om förläggning av tiden på dagen för de barn som inte har behov av tillsynstid förutom allmänna förskolan. Föräldrar med barn inskrivna i familje-daghem som önskar att deras barn deltar i den allmänna förskolan, måste själva ombesörja transporten mellan de båda verksamheterna.
 
ylven skrev:
Tidsmässigt erbjuds barnomsorg endast motsva-rande vårdnadshavarnas arbetstid eller studietid samt restid.
Det där är ju lite lurigt. Vad menas egentligen med "studietid"? Heltidsstudier omfattar ju normalt cirka 20 schemalagda timmar per vecka och sedan förmodas man lägga minst lika många timmar till på studierna. I själva verket är det ju bara studentens ork och tillgängliga tid som sätter gränsen. "Studietid" kan mao egentligen bli nästan hur mycket tid som helst. Andra alternativet, att endast schemalagda timmar skulle räknas, skulle ju i praktiken omöjliggöra framgångsrika studier. Det alternativet är mao helt orimligt. Begreppet studietid blir mao väldigt töjbart.
 
Mikael_L
Eld skrev:
Det där är ju lite lurigt. Vad menas egentligen med "studietid"? Heltidsstudier omfattar ju normalt cirka 20 schemalagda timmar per vecka och sedan förmodas man lägga minst lika många timmar till på studierna. I själva verket är det ju bara studentens ork och tillgängliga tid som sätter gränsen. "Studietid" kan mao egentligen bli nästan hur mycket tid som helst. Andra alternativet, att endast schemalagda timmar skulle räknas, skulle ju i praktiken omöjliggöra framgångsrika studier. Det alternativet är mao helt orimligt. Begreppet studietid blir mao väldigt töjbart.
Jag tror at man helt enkelt menar heltidsstudier, halvtidsstudier osv.

Dvs, att man tar 40 poäng kurser / år = heltidsstudier, 20 poäng = halvtid, (På gymnasiet är det nåt annat sätt att räkna poäng, men principen är nog densamma).
CSN är duktig på att hålla reda på detta, studietakten avgör dessutom om man får studernaderabatt på resor osv, samt om studietiden är överhoppningasbar tid för A-kassa och socialförsäkringar, och en massa annat.
Så jag ser ingen anledning till att barnomsorgen i kommunen ska kolla upp studietakten på något annat sätt.
 
Det skulle vara intressant om någon ansvarig inom barnomsorgen kunde uttala sig. Jag är närmligen fundersam till om det faktiskt finns "lagar" i Sverige som säger att eget husbygge inte är orsak till att beviljas barnomsorgsplats. Så tydliga är i a f inte bestämmelserna i Finland.
"Lagen" säger att "Barnomsorgen är avsedd för barn i åldern 1 till och med 12 år vars föräldrar förvärvsarbetar eller studerar. Barnomsorgen regleras av Skollagen och ska tillhandahållas i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller barnets eget behov." Jag kan inte se någon anledning till att skriva alla fall där barnet inte har rätt till barnomsorg eftersom det är i endast dessa tre fall man har rätt till barnomsorg. Inom parentes kan jag förtydliga att barnets eget behov avser mycket speciella barn och/eller mycket speciella hemförhållanden.

Bestämmelserna gäller istället om barnet har behov av barnomsorgsplats, och det har det ju om föräldern bygger hus och inte kan ta hand om barnet.
Ingen måste bygga hus. Formuleringen borde alltså vara "om föräldern prioriterar att bygga ett hus framför att ta hand om sitt/sina barn".

Nu var jag inte snäll...
 
Tack Ella, spiken i kistan på en vansinnig diskussion!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.