Kan man sätta in nå´n slags timer på lysknappen som dom måste slå på?
Att tjata på nå´n som ändå glömmer känns rätt meningslöst...
Någon som har ett bra tips?

Mvh
Bitto
 
Ålder på barnet / barnen?

Kan faktiskt vara intressant och av vikt...
 
RoTe
Finns knappar med inbyggd timer.
Eller så gör man som polarn. Rörelsevakt som tänder lampan automatiskt när man kliver in i badrummet.
 
Fast vad blir det nästa gång? Kanske glöms kaffebryggaren (brandfarligaste attiraljen i hushållen), spisen, tända ljus eller liknande. Blir nog jobbigt att tima upp hela huset...

Bara en förutseende tanke. (Har två små själv och vet hur det kan vara...)
 
Barnen är inte speciellt små, 12,13 & 14. Det är väl speciellt han som är 12 som bara inte kan släcka lyset... Och när man har jagat någon i flera år om en sak, så ger då i varjefall jag upp...
Jo, det är en tanke att man kanske gör barnen lite lata om man sätter timer, men jag vet inte vad alternativet skulle vara... Ingen glödlampa alls:) det blir lite småmörkt...
 
sätter in IHC i huset, i sovrum mm har jag en detektor,dock vill jag att man aktivt tänder, sen ska jag programmera att när någon gått ut efter 5 min så ska det släckas.
tror inte på att tända med rörelsevakt, har det på jobbet, vansinningt irriterande 8)
 
Kanske glöms kaffebryggaren (brandfarligaste attiraljen i hushållen)
Svårknäckt myt. En kaffebryggare kan börja brinna om det blir fel på den, precis som de flesta andra elektriska apparater. Men det är inte större risk med en kaffebryggare än med ex. en kylkompressor i ett frysskåp.

Myten kommer sig av att på 70- talet levererades det ut ett stort antal felaktiga bryggare av ett fabrikat, som dels var deffekta så att ellementet i dom blev överhettat i samtliga efter 5-10 års drift, dels saknade dom temperatursäkring. Väldigt många av dom han orsaka bränder innan dom togs ur drift.

Moderna kaffebryggare kan i och för sig också få fel på termostaten så att dom blir överhettade, men dom har alltid minst en temperatursäkring som då skall lösa ut. Även det kan fallera men då är vi inne på minst samma låga sannolikhet som att vilken annan "oskyldig" elapparat som helst skall börja brinna.

Däremot luktar det inte gott av vidbränt kaffe....
 
hempularen skrev:
Svårknäckt myt. En kaffebryggare kan börja brinna om det blir fel på den, precis som de flesta andra elektriska apparater. Men det är inte större risk med en kaffebryggare än med ex. en kylkompressor i ett frysskåp.

Myten kommer sig av att på 70- talet levererades det ut ett stort antal felaktiga bryggare av ett fabrikat, som dels var deffekta så att ellementet i dom blev överhettat i samtliga efter 5-10 års drift, dels saknade dom temperatursäkring. Väldigt många av dom han orsaka bränder innan dom togs ur drift.

Moderna kaffebryggare kan i och för sig också få fel på termostaten så att dom blir överhettade, men dom har alltid minst en temperatursäkring som då skall lösa ut. Även det kan fallera men då är vi inne på minst samma låga sannolikhet som att vilken annan "oskyldig" elapparat som helst skall börja brinna.

Däremot luktar det inte gott av vidbränt kaffe....
Myt och myt! Reglerna med timer och kaffebryggare tillkom som en direkt följd av att VVS-grossisten FA brann ner i Göteborg. Ofantligt stora värden gick upp i rök.
Orsak: S-märkt kaffebryggare som stod på över natten blev för varm och självantände. Säkert en av de du nämnde.
 
Hemmakatten
bitto skrev:
Kan man sätta in nå´n slags timer på lysknappen som dom måste slå på?
Att tjata på nå´n som ändå glömmer känns rätt meningslöst...
Någon som har ett bra tips?
Ja, vad gör man med tonåringar? Tyvärr fungerar tjat dåligt (iaf hos oss), det var som att hälla vatten på en gås. Ibland trodde man absolut att de var en egen ras från yttre rymden eller så. 8)

För oss ( med 5 tonåringar) var inte lampsläckning ett stort problem (även om de förstås aldrig släckte) utan dusch och telefonpratande. Min man var ytterst nära att sätta in en avstängningskran med 5 minuterstimer på varmvattnet utanför duschrummen. ::) En tonåring kan stå HUR LÄNGE SOM HELST i duschen (gäller både killar o tjejer). Vet inte hur många gånger jag själv stod intvålad i duschen och plötsligt tog varmvattnet slut.... Telefon kan de också prata i (framförallt tjejer). Efter ett antal mångtusenkronorsräkningar slutade det med att dottern inte fick ha telefon på sitt rum. Jamen, jag pratade ju bara LITE med mina vänner, blev svaret när den detaljerade teleräkningen visade på TJUGO samtal PER DAG.....
Nu är allt detta glömt. Barn, även tonåringar, växer upp och blir de mest fantastika, fina människor man kan tänka sig. ;D
 
duschtimer satte en kollega in för att få ut dottern ur badrummet på morgonen. Minskade förbrukningen på varmvatten, dock blev relationerna också lite avkylda ett tag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.