Hejsan

Har en Gustavsbergs Nautic köksblandare som läcker vatten vid det inrutade stället på bilden. Bytte kerampaket då jag antog att packningen på den gamle hade gjort sitt och släppte förbi vatten. Men det kommer fortfarande upp vatten. Det kommer upp mellan blandaren och den runda del man drar åt kerampaketet med.

Någon som har en ide om varför det trycks upp vatten? Överväger dock att inskaffa en helt ny blandare.

nautic.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köpte en Gustavsberg nautic hösten 2015. Det var modellen som har fjäder när du vill ha max varmvatten. Denna fjäderfunktion kanske alla Nautic blandare har. I alla fall så sprängdes den delen bort ovanför där du ringat in och det stod en kraftig vattenstråle rätt upp i taket. Detta hände när kranen vreds mot varmvattenläget. Jag fick en ny blandare monterad på garanti utav en representant från Gustavsberg som bytte hela blandaren. Min trasiga blandare skulle visst skickas in för diagnos/undersökning hur detta kunde ske. Han hade aldrig sett detta hända innan. För egen del tänker jag inte köpa Gustavsberg blandare igen.
 
Denna har också denna fjäderfunktion, går att justera hur mycket den ska fjädra. Skickade ett mail till gustavsberg och frågade om de kunde skicka eller få köpa bara den blå packningen men det gick inte.

Tycker mig ha gjort rent i botten på blandaren så packningen ska ligga dikt emot, men får göra ett par nya försök.

Får dock hoppas inte samma sak händ med denna som med din, men då torde de ju veta varför.

PåLandet skrev:
Köpte en Gustavsberg nautic hösten 2015. Det var modellen som har fjäder när du vill ha max varmvatten. Denna fjäderfunktion kanske alla Nautic blandare har. I alla fall så sprängdes den delen bort ovanför där du ringat in och det stod en kraftig vattenstråle rätt upp i taket. Detta hände när kranen vreds mot varmvattenläget. Jag fick en ny blandare monterad på garanti utav en representant från Gustavsberg som bytte hela blandaren. Min trasiga blandare skulle visst skickas in för diagnos/undersökning hur detta kunde ske. Han hade aldrig sett detta hända innan. För egen del tänker jag inte köpa Gustavsberg blandare igen.
 
Kom du på vad som var fel på blandaren? Jag har samma dilemma på min Gustavsberg nautic..
 
Fredrik Landby Fredrik Landby skrev:
Kom du på vad som var fel på blandaren? Jag har samma dilemma på min Gustavsberg nautic..
Hej

Jag fick ju ett svar från supporten på gustavsberg men hittar inte mailet, kan ha blivit raderat och minns inte hur man fixade det.

Kan ha varit den där plast(?)delen som håller själva röret som går upp från blandaren, den delen brukar även styra hur mycket i sidled man kan föra röret. Den kunde bli sliten och gjorde att vattnet gick bakvägen där de inte skulle.

Kolla om du har en sån liggande eller om den är billig nog att beställa. Men dra iväg ett mail till dom, fick svar relativt fort vill jag minnas.
 
  • Gilla
Fredrik Landby
  • Laddar…
  • Gilla
Fredrik Landby
  • Laddar…
M Mattias Foss skrev:
[länk] 01/

Denna sats vill jag minnas, börjar komma tillbaka i skallen ju mer jag funderar, hoppas länkningen fungerar

O-ringsats, verka kosta runt 115 eller om du redan har en låda med o-ringar testa nån som passar
M Mattias Foss skrev:
[länk] 01/

Denna sats vill jag minnas, börjar komma tillbaka i skallen ju mer jag funderar, hoppas länkningen fungerar

O-ringsats, verka kosta runt 115 eller om du redan har en låda med o-ringar testa nån som passar
Okey Ska kika på det.
 
Hej! Hittade denna tråden för jag hade likadant problem.

Jag upptäckte att ringen som håller fast insatsen vart inte tillräckligt åtdragen.

Man får med ett specialverktyg för att tajta men det gick bra med vanlig polygrip.

Mvh
 
B
Väcker till liv, hur gör man för att få bort den här löjliga återfjädringen? om man vill ha båda händerna fria, eller en om man bara har en och få varmt vatten.. går det justera eller måste man byta insatsen?

hittar inte någon manual om denna Kökskran nära diskho, rengöringsmedel i bakgrunden, delvis fokuserad bild, vitt kakel med mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
hittade denna:
 
  • Gilla
fisgris8
  • Laddar…
Har oxå en köksblandare Nautic som börjat "läcka" när drar upp engreppshandtaget "högst upp" för att fullaste speeden på vattenflödet, men det är BARA då inte annars, vid normalflöde och så.

Ringde Gustavsbergs support som sa dom inte kunde svara på min undran eller hjälpa mig och hänvisade mig att kontakta återförsäljaren där jag hade köpt blandaren...?! What!!! (då hör dt till saken att va min "röris" som installerade den som även köpt den vilket jag inte har ngn aning om var han köpte den). Hursomhelst googlade jag lite o hittade att Hornbach är återfsg för Gustavsberg o ringde dom o förklarade mitt problem/frågade om min kran.

Killen på Hornbach blev måttligt förvirrad, milt sagt men jag hänvisade till Gustavsbergs supports svar jag hade fått timmen innan.

Howeverandever, killen på Hornbach samlade sig o var sen ohyggligt tapper o tålmodig o sa att det kanske berodde på kalk under vredet ect ect.

MEN fy gris för Gustavsberg som inte ens själva har en duglig support, men vill ändå vara ett storsäljande företag/märke i branschen... Köp ALDRIG Gustavsberg varor, bara ett tips asså.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.