Nu har vi äntligen renoverat badrummet och är jättenöjda med arbetet. Det enda vi har kvar att betala är ett tilläggsarbete - putsning av tre väggar. Den fakturan har dock gett oss lite huvudbry och jag vänder mig såklart till er för att få hjälp med att tolka.
Vi anlitade Colorama för arbetet och på avtalet står det vad bilden visar. Jag tolkar det som att putsningen kostar 790kr/timme oavsett hur många som putsar. Byggaren som Colorama har anlitat menar dock att vi ska betala 790 kr/timme per putsare som var på plats. Hur tänker ni om det här? Vidare är det så att Colorama menade först att fakturan gäller 36 timmars arbetstid för putsarna och där började vi fundera lite. De hade inget svar till oss om varför antalet timmar var så höga. Först två dagar senare och efter min redogörelse över den tid putsarna var på plats så kom de med ett svar. Jag kan tycka att ett företag som har totalentreprenad borde ha koll på läget innan de skickar faktura till sina kunder, eller är jag bara sjukt jobbig?
 
  • Text på svenska om avgift för putsning och rivning, pris anges per timme, moms och material kan tillkomma.
  • Gilla
JohanMPH och 1 till
  • Laddar…
Det är ju lite klumpigt formulerat, men det är timpris per hantverkare. Företaget hade aldrig haft mer än en hantverkare på plats om det var den totala summan per timme som avsågs.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 11 till
  • Laddar…
En timme är ALLTID en timme per person. (Om inget annat sägs). Om två personer arbetar i en timme, så är det ju 2x1timme vilket är 2timmar som arbetats.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Naturligtvis är det arbetstid som avses. Allt annat är fullständigt orimligt. Men 36h låter i mina öron ganska mycket. Hur mycket jobb var det?
 
  • Gilla
LURIGLANA och 3 till
  • Laddar…
R
Ö Österlenskan skrev:
Nu har vi äntligen renoverat badrummet och är jättenöjda med arbetet. Det enda vi har kvar att betala är ett tilläggsarbete - putsning av tre väggar. Den fakturan har dock gett oss lite huvudbry och jag vänder mig såklart till er för att få hjälp med att tolka.
Vi anlitade Colorama för arbetet och på avtalet står det vad bilden visar. Jag tolkar det som att putsningen kostar 790kr/timme oavsett hur många som putsar. Byggaren som Colorama har anlitat menar dock att vi ska betala 790 kr/timme per putsare som var på plats. Hur tänker ni om det här? Vidare är det så att Colorama menade först att fakturan gäller 36 timmars arbetstid för putsarna och där började vi fundera lite. De hade inget svar till oss om varför antalet timmar var så höga. Först två dagar senare och efter min redogörelse över den tid putsarna var på plats så kom de med ett svar. Jag kan tycka att ett företag som har totalentreprenad borde ha koll på läget innan de skickar faktura till sina kunder, eller är jag bara sjukt jobbig?
Hej,

Ja detta blir någ svårt för er att få rätt i,
Man anger en timpenning på 790kr/Tim så gäller det är alltså 1 st arbetare per timme när man anger timpenning. Där är det som företaget säger…
Sedan kan ni ifråga sätta antalet timmar att det är orimligt många ifall ni anser det…
hur mycket material har dom fakturerat kan vara intressant för att jämföra emot antalet timmar?
 
De kom vid 9 och stannade till ca 17 ena dagen och andra dagen började de på morgonen och packade ihop vid 15. Byggaren räknar in tiden till platsen och plocka ihop arbetsmaterial samt köra till dumpen sista dagen så dag 7-17 och dag två 7-16
 
  • Gilla
Frodo_99
  • Laddar…
Jag håller med om att det är klumpigt formulerat och det var här jag blev fundersam. Hade det stått "790kr/putsare på plats" så hade jag inte ens tänkt på saken
 
  • Haha
Grod4n och 1 till
  • Laddar…
A
Kan du förklara vad det är för putsning i badrummet som gjordes? Är det tre väggar som putsades för att vara synliga eller något som gjordes för att sedan sätta något på väggarna?
 
Men då stämmer väl de 36h du skrev att de fakturerar ganska väl?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Om det varit en person istället för två på plats hade det tagit fyra dagar och inte två. Och priset på fakturan hade blivit samma. Hade det varit en bättre lösning för dig?
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 10 till
  • Laddar…
Putsningen gjordes för att sätta annat på väggarna. Vi har dock inte helkaklat överallt men de har satt någon väv om jag minns rätt så där var det såklart tvunget att vara slätt
 
R
Ö Österlenskan skrev:
Strax över 11000
Hur många säckar bruk handlar det om?
 
  • Gilla
12m
  • Laddar…

Bästa svaret

R
Ö Österlenskan skrev:
Jag håller med om att det är klumpigt formulerat och det var här jag blev fundersam. Hade det stått "790kr/putsare på plats" så hade jag inte ens tänkt på saken
Man skriver inte i offerter och avtal att det gäller per st utan det står alltid 790kr/Tim.
Så det är som det ska…
 
  • Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
Som jag skrev i mitt inlägg så bad jag om hjälp för att tolka texten i avtalet. Jag tolkar den texten på ett sätt och andra kan tolka den annorlunda. Min tolkaning behöver inte vara rätt. Huruvida det hade varit bättre för mig med dubbelt så lång tid eller inte är helt irrelevant i sammanhanget.
 
  • Gilla
Jojo21 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.