Ha ha! Vår f.d. innekatt gör processen kort med alla gnagare i trakten. Det enda hon inte lärde sig av sin mamma var att ta in djuren så hon äter upp dem i trädgården istället :D
 
Jaha, det kunde man väl ge sig f-n på. Jag tar tillbaks mina lovord om elektroniska skrämmor. Nu har vi haft påhälsning i sommarstugan efter över ett år utan problem. Vi har under ca 1 månad genomfört en större renovering och nu har vi haft påhälsning.

De (den) jäkeln hittade inget bättre att ge sig på än två burkar med kryddor, stark paprika och grillkrydda, då snackar vi altså stabila kockens glasburkar med hårt plastlock, plastlocken var söndergnagda till oigenkännlighet och det såg ut som någon hällt ut en liter plastspån på kryddhyllan. Hoppas de små jäklarna fick en riktig taco-belly efter festmåltiden på paprikapulver......

Nu blir det till att ta upp ett gäng fällor nästa helg, jag tror och hoppas på att det bara är någon enstaka rackare som tagit sig in, alla tillfälliga ingångar som funnits under renoveringen är förhoppningsvis stängda nu. Vad skall man köpa för fällor och vad skall man agna med, fram med alla hemliga knep nu....
 
Nån gång i tonåren roade jag mig med att bygga miniatyrer av minkfällor och agna dem till mors förtret med hennes hemmalagade julkorv som ingen annan levande varelse ville se åt. Jag tog nånstans mellan 300-500 möss under ett år i de fällorna om jag minns rätt och släppte ut dem i ett uppställt avloppsrör där de avlivades med luftgevär och stor förtjusning.

Provade också de klassiska fällorna, och de funkar naturligtvis som de ska. Har också testat den vattenfyllda hinken med uppskuret tidningspapper på men mössen blir väldigt otäcka att se på och slemmiga att ta hand om när de drunknat.

Idag har vi outsourcat musfrågan till katterna som sköter jobbet till allmän belåtenhet.
 
Köpte en av varje sort de hade på clas ohlson, så får vi se vilken som är vinnaren?

Funkar äpple bra? Om man inte har morsans gamla julkov? Eller är det osten som gäller?
 
MMR skrev:
Funkar äpple bra? Om man inte har morsans gamla julkov? Eller är det osten som gäller?
Snickers is the shit!

snickers.jpg
 
Körde med äpple, det funkade bra på första försöket, redan under natten till söndagen hade en hyggligt stor rackare fastnat i ena fällan (modell Giljotti). Däremot hade rackaren stulit betet ur den andra fällan som var av sorten Mjölner. Jag hade dock agnat den fel så jag har bara mig själv att skylla, såg inte förrän efteråt att betet skulle fästas på två piggar i locket, jag hade bara lagt det löst under locket, men då dog musstackaren inte hungrig åtminstone. Nu får vi bara hoppas att han var ensam och att fällan är tom när jag kommer upp i helgen.
 
På vårt landställe har vi olika sorters musfällor eftersom det tyvärr inte är någon i närheten som har katt.

De som fungerar bäst är en gammal typ av "bågsmälla" som man agnar med hasselnötter. Nöten kläms fast under utlösaren, istället för att sättas på den, och när musen drar fram nöten så smäller det. De andra typerna av fällor där man agnar på utlösaren verkar aldrig gå att få känsliga nog för de är ofta länsade utan att ha slagit igen.

Modernare varianter har vi inte testat eftersom de gamla "nötknäpparna" vi har fungerar tillräckligt bra.
 
Använder mig av betesstationen 'tomcat', svart liten plastbox i vilken man lägger ett block med gift. Inköpt på granngården.

Eftersom huset är stängt på vintern händer det ibland att giftet tar slut och mössen äter annat, men jag har svarat med att placera ut allt fler sådana boxar i alla rummen, och får hjälp med kontroll o påfyllning ett par gånger per säsong. Har varit orolig för att döda möss skulle ligga överallt, men så har inte varit fallet. Dom försvinner någonstans. Numera har jag helt skippat fällor som ska tömmas och även när jag är i huset under hösten låter jag giftet göra jobbet. Fördelen med boxarna är att giftet är säkert förpackat så att bara möss kommer åt det.

(Har man råttor så antar jag att det finns liknande fast större)
 
Vitset e väll att jiftet verkar när de har druckit vatten? En död liten rakkare låg dock mitt på garagegolvet häromdagen. Den rätta typen av gift och automat verkar göra susen. Är dock så oehört rädd om bilen jag har parkerad där.
 
För några år sedan när vi precis hade köpt vårat sommarställe så fick vi också möss på köpet. Det tog två säsonger innan vi blev av med dem. Ett ställe där de tydligen gillade att ligga var syrrans säng :). En del förödelse lyckades de ställa till med också, skafferiet förvandlades till en sanitär olägenhet, nya badrumsskåpet var såpass sönderbiten att hyllorna inuti hade rasat ner. Vattenrören utav plast under diskbänken hade en rackare lyckats bita igenom (tur att pumpen var avstängd). Nu har vi vart utan dem i 3 år, men när vi var uppe i helgen så har dem flyttat in igen, grannen med katterna har tydligen flyttat :(

Men det finns ju en del bra tips här i tråden, ska försöka att blanda med fällor och gift och ställa ut massor utav dem så vi blir av med hela släkten som har bosatt sig i vårat hus.
 
joflopp skrev:
Läser på produktbladet att Tomcat inte får användas av allmänheten? Talas om behörighetsklass 2 och 3. Någon som vet något mer om detta?

[länk]
Det brukar i alla fall inte vara några restriktioner med att köpa Tomcat på lantmännens där jag brukar köpa. Du kan ju fråga i butiken vad som gäller angående behörighet. Svårt att förstå vad "behörighet" skulle kunna göra för sillnad, sålänge man iakttar normal försiktighet o följer dom skrivna anvisningarna.......
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.