Vi har en fullvuxen rosenhagtorn med tre större stammar. Två av dom är yngre och växer upprätt och bra medan den äldre stammen är kraftigt lutad i sitt växtsätt, den skrapar mot husfasaden och fönster samt tar upp mycket plats på gården. Gamla stammen verkar heller inte må lika bra som de nyare stammarna.

Den borde ju förmodligen trimmats och formats bättre från början, men det är av okänt skäl inte gjort av tidigare husägaren.

Nu till min fråga. Kan jag kapa bort den äldre stammen eller dör hela trädet då? Uppskattar att den gamla stammen är ca 50% av hela trädet. Jag förstår att hagtorn är känslig för kraftig beskärning vilket detta absolut är, men jag vill inte ha trädet kvar med den kraftigt lutande stammen så jag känner lite att det får bära eller brista för det är väldigt fult och svårskött i dagsläget.

Vad kan jag vänta mig om jag väljer att beskära så pass kraftigt till vårvintern? Hur kan jag hjälpa trädet att återhämta sig efteråt?
 
BirgitS
Vilken diameter har de tre stammarna?
En bild på hur det ser ut kan vara bra också.
 
Här kommer en bild på botten av trädet. De två nya stammarna är lika höga som den gamla lutande stammen. Skulle säga trädet är ca 5 meter högt.
 
  • Trädgrenar, våt mörk bark, gröna plantor, blöt lövmark, staket i bakgrunden, naturligt dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tror att om du kapar den gamla stammen så kommer det att bli ett stort rötangrepp som gör att trädet dör efter några år.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Ja, det är nog inte osannolikt. Som sagt har jag för avsikt att ta bort den gamla stammen oavsett. Ser inte framför mig att jag har kvar trädet i mer än något år om jag ska vara ärlig, och det är oavsett om jag skulle ta bort lutande stammen eller ej. Jag trivs inte med att ha det där det står för det tar upp så mycket plats, mycket pga den lutande stammen. Som sagt, bära eller brista.
 
Rosenhagtorn är inte vidare långlivad. Mitt råd är att ta bort det äldre trädet och sätta nytt på annan plats.
 
Mitt rosenhagtornsträd gick sönder vid ett kraftigt snöfall typ 2010 eller när det nu var. Huvudstammen samt flera andra grenar knäcktes. Jag provade att såga till alla brott till någorlunda snitt, absolut inte lagda enligt regelboken eftersom det helt enkelt inte gick överallt. Orsaken var att jag var nyfiken på hur trädet skulle klara sig. Svaret var att det klarade sig finfint trots att det största snittet var mer än 10 cm i diameter.

Dock, trädet sköt ju nya skott som en tok för att kompensera och de var jag inte med och tog bort i tid så formen blev ju minst sagt märklig. Det är inte superkul att tränga sig in bland nytt grenverk eftersom de nya grenarna är översållade med dödsmördartaggar. Men det överlevde fram tills för några månader sedan utan problem. Då fick det tyvärr tas bort pga ändrad utformning av trädgården där det stod.

Så, prova. Det värsta som kan hända är att du får ta bort det om ett par år men då kanske du vant dig vid tanken eftersom formen högst troligtvis kommer blir märklig. :)
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Rosenhagtorn är inte vidare långlivat. Mitt råd är att ta bort det och sätta nytt på annan plats.
 
Dalbotant: Ja det är väl ungefär det som varit min tankegång här också. Jag prövar gärna för att se om det går, och går det inte så har jag iaf provat. Det kommer precis som du säger att se märkligt ut, men det gör det ju redan!
 
yonna yonna skrev:
Rosenhagtorn är inte vidare långlivad. Mitt råd är att ta bort det äldre trädet och sätta nytt på annan plats.
Intressant.

Vi har ett gammalt rosenhagtorn, som mådde väldigt dåligt för 8 - 10 år sedan. Men sedan fällde grannen ett jättestort enliknande träd. Har läst att dte finns en svamp som växelverkar mellan vissa varianter av en och rosenhagtorn.

Numera mår den bättre, men tappar sina löv lite väl tidigt i slutet av sommaren. Men den kanske bara har överlevt sig själv.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Äsch, lyssna inte på dysterkvistarna! Trädet har redan ersatt den gamla stammen med de två nya, att såga bort den gamla stammen kan definitivt funka fint och de nya stammarna kan stå länge till, men jag skulle bara behålla den nedre av dem.
 
  • Gilla
Torvii
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Äsch, lyssna inte på dysterkvistarna! Trädet har redan ersatt den gamla stammen med de två nya, att såga bort den gamla stammen kan definitivt funka fint och de nya stammarna kan stå länge till, men jag skulle bara behålla den nedre av dem.
Det har du rätt i att trädet själv ser ut att ha ersatt med nya stammar. Det var en ny tanke för mig att kanske bara behålla en ny stam, jag tänker nog den längst ner då så ser det minst konstigt ut. Eller hur hade Du gjort?
 
Torvii Torvii skrev:
Det har du rätt i att trädet själv ser ut att ha ersatt med nya stammar. Det var en ny tanke för mig att kanske bara behålla en ny stam, jag tänker nog den längst ner då så ser det minst konstigt ut. Eller hur hade Du gjort?
Ja så tänker jag med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.