Det kommer att dras tre faser till min friggebod. Frågan är hur faserna ska fördelas smartast.

Friggeboden består av en förrådsdel och en sovdel, båda uppvärmda, belysning och uttag i respektive del, samt utebelysning och ute uttag.

Min första tanken var att dela upp det enligt följande

1) Elementen 2 * 800 W
2) Belysning och uttag i båda delarna
3) Utebelysning och ute uttag.

Men för att få en kämnare belastning på faserna börjar jag fundera på att dela upp enligt följande istället.

1) Förråd med element
2) Sovdel med element
3) Utebelysning och ute uttag.

Någon som gjort något liknande? Spelar det någon stor roll vilket alternativ jag väljer? Tjockt snötäcke på taket, tre dörrar, frostigt, vinterlandskap, timmerhus, sol genom frostad glassruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Liten central i huset, element 400V på 2 faser och belysning/uttag på en grupp (230 V) om det vore min friggebod.
 
Det är väl en liten fördel med att ha elementen på varsin fas, Det hjälper till att balansera förbrukningen totalt även för den matande byggnaden.
 
  • Gilla
LBviking
  • Laddar…
Skall du ha en undercentral i boden eller är det bara rakt på? Jag skulle föredra elementen på olika faser. Jag skulle välja ditt alternativ två. Om det finns en undercentral dessutom med tillägget att utomhusuttagen får separat jordfelsbrytare.
 
Behövs ingen förklaring riktigt i din väg, endast det med att elementen bör vara 400 V , det avlastar huvudsäkringarne en del, högre spänning desto mindre amper, effekten detsamma.
En elektriker bygger ihop det enkelt och tar hänsyn till den totala belastningen på huvudsäkringarna.
 
Nu kommer jag att använda beg element från huset och de är på 220 V så ingen avlastning med 400V element tyvärr. Ingen undercentral i friggeboden, elektriken tyckte det var en onödig kostnad, har jfb i huvudcentralen och tre dvärgbrytare på 10 A i huvudskåpet för repektive fas.
 
L LBviking skrev:
Nu kommer jag att använda beg element från huset och de är på 220 V så ingen avlastning med 400V element tyvärr. Ingen undercentral i friggeboden, elektriken tyckte det var en onödig kostnad, har jfb i huvudcentralen och tre dvärgbrytare på 10 A i huvudskåpet för repektive fas.
Då skulle jag välja alternativ två. Det tål att påpeka att den totala lasten på alla huvudsäkringar blir samma oavsett om elementen är 230 V eller 400 V. Det är fördelningen mellan faserna som möjligen blir en aning jämnare med 400V. Men det är en liten och ganska obetydlig fråga i ditt läge.
 
  • Gilla
LBviking
  • Laddar…
Förutom jämns fasfördelning bör man titta på att undvika att allting blir svart om säkringen för en fas löser ut. Boden är för liten för att man ska kunna göra något bra med båda målen. Alt 2 tycker jag då ligger närmast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.