Hej!

Jag är i färd med att renovera badrummet och har några fundering kring uppvärmning. Badrummet är litet på bara 3,3kvm, och 2,5 i takhöjd ca. Huset är ett gammalt timmerhus som jag kallställer i nuläget vilket jag kommer fortsätta med i många år framåt till det är bättre isolerat. Tanken är nu att göra badrummet som en varm cell som inhyser varmvattenberedare och från badrummet kan jag stäng av vattnet till tex kök och tömma det systemet.

Jag kommer sätta in elburen golvvärme i badrummet men är osäker på om detta kommer räcka som underhållsvärme på 15 garder? Att sätta in ett el-element blir lite trångt men är görbart. Jag har också blivit tipsad om paneler med infravärme för badrum men vet heller inte om detta är en bra eller dålig idé som underhållsvärme?
Jag kommer också ha frostskydd i vattenledningen in samt isolera rummet så gott det går.

Sen kvarstår såklart en fara om det skulle bli ett långvarigt strömavbrott men kan inte riktigt se hur man kan ta bort den risken...

Mottar gärna tips på lösningar om detta!
 
Jag tror att det räcker. Förutsättningen är givetvis att du klarar att tömma allt i systemet som ligger utanför det uppvärmda badrummet.

Men hur är det med inkommande vatten, inte risk att det fryser, innan det kommer in till badrummet?
 
Det hade ju varit väldigt bra om det räckte. Ja tömningen kommer vara lite av ett projekt.

Tanken är att det är en 30m värmeslinga i inkommande vatten då vattenledningen i sig inte helt kunde komma ner på frostfritt. Bord det räcka?
 
Hur långa perioder av kallställning handlar det om?
Är det längre perioder så känns det ändå inte som en jättesvår övning att tömma varmvattenberedare, blåsa ur vattenledningar med tryckluft och skvätta i något frysskydd i vattenlåsen. Då blir det egentligen bara inkommande vatten som du behöver tänka på att skydda med frostvakt och ev extra isolering
 
Det är lite olika långa perioden. Vi använder det ofta, så oftast kanske det skulle handla om pauser på 1-2 månader vintertid. Men i teorin kan det bli betydligt längre. Det ligger också på en plats där det kan vara 20-30 minus flera veckor i streck.
 
Okej. Tänkte med att det var minst hela vintersäsongen.
Men vad har ni för uppvärmning?
Att hålla på att kallställa och sedan värma upp på nytt är ju inte heller gratis och framför allt en komfort-fråga.
Vårt timmerhus tar ju flera dagar att få behagligt på vintern om det varit kallställt.


Både vi och flera jag känner har kompletterat våra fritidshus med LLVP och håller igång en grundvärme hela året istället. Det blir i slutändan inte dyrare än att hålla på att kallställa och värma upp med direktverkande el. Och mycket bättre komfort.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Lägg in värmekabel med 5 cm mellan slingorna, normalt ca 10 cm. Blir dubbla längden på kabeln och lite dyrare. En termostat som antingen känner värmen i golvet ( ska då ligga mitt i mellan 2 slingor ) och kan då vara lite missvisande på tempen i rummet eller att den känner tempen i luften. Sen sätter du in ett elelement med fläkt som säkerhet och ställ på ca 7 C. Då har du både livrem och hängslen
 
  • Gilla
Olof_Olof
  • Laddar…
Tack för svar!
Det svåra är att behoven är lite olika, ibland är vi där med korta mellanrum 1-2 månader men ibland kan det bli längre. LLVP står på att göra listan men det kommer vara en övergångstid då det inte är möjligt. Inom några år vill jag ha en grundvärme i huset.

Låter bra med en kraftigare golvvärme och elelement som komplement när jag inte är där.

Finns det något annat man kan tänka på i fråga om strömavbrott? Är kanske framförallt att varmvattenberedaren skulle frysa som skulle oroa mig
 
Hade absolut i ett sådant läge satt in någon form av övervakning för att ha koll på grejorna på distans.

Jag är som jag är och bygger gärna sånt själv så jag vet inte om det finns något bra färdigt. har du någon form av internetlina i huset eller är det mobilnätet som gäller?
 
Vid ett inte alltför långt ström avbrott så har golvet en del värme kvar, även då blir ingen värme med ett fristående sådant. Blir det något dygn så kan faran finnas för frysning. Om VVB sätts ner till minimum så fryser den inte. Men rören i rummet och den armatur som sitter under VVB fryser. Och duschblandaren klarar inte många frysgrader utan spricker Kan bli dyrt i slutändan, Enda skyddet som finns är att tappa ur rör och beredare för att vara säker. Duchblanderan bör tas med hem till värmen, nästan omöjligt att få ut allt vatten ur den. Det är frysrisk på alla rör i huset. Hur är det med inkommande vatten då.
 
Ja det låter bra, tyvärr bara ett mobilt bredband tillsvidare.

Nu läste jag på att det tom är förbjudet att bara ha elbaserad golvvärme, så kommer nog inte undan elementet.

"Om du väljer elektrisk uppvärmning i golvet ska du vara medveten om att du inte kan använda det som den enda eller primära värmekällan. Det är helt enkelt förbjudet enligt de direktiv som finns när det gäller direktverkande el i nybyggnationer i Sverige."

Ja, det är sant, om en ska vara säker är det kanske bara tömma med tryckluft som gäller.
Inkommande vatten kommer in direkt i badrummet, tanken är att ha en värmekabel i denna.
 
Redigerat:
NU blev jag nyfiken, är det sant med att ingen EL-GV får installeras, Har gjort en Marjasin " det hade jag inte en aning om att man inte fick "" när han klippte och klistrade kvitton. """ Så nu kanske någon kan tala om det för mig, inte med att bara länka något. Utan det som händer i verkligheten. Räknas EL-GV till direktverkande el eller är det ett konfortverktyg. Det i huset annan uppvärmning och då tänker jag med ett tillägg bara för att inte få klinkerkalla golv.
Varför finns det då GV att köpa i paket kan man fråga sig, eller är olagligt att sälja sådan paket då.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja jag undrar lite samma sak. Vad jag hittade stod här: https://www.vvsochbad.se/tips-guider/golvvarme-guide Så alltså att men inte bara kan ha EL-GV utan måste även då ha elelement. Och om man ska ha enbart golvvärme är det vattenburen golvvärme som gäller. Verkar finnas olika dimensioner som kallas komfortvärme eller fullvärme i olika guider.
 
Står inget om att det inte är tillåtet att installera El-värme i golvet, bara en massa info om för och nackdelar, samt reklam hur bra vi är och på det vi säljer. Inte heller att det måste finnas en form av vattenradiator. Att ha en el-radiator som rumsvärme och EL-GV som komfort är inte fel. Det jag är ute efter om det finns någon myndighet som säger det, om något förbud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.