Dit svar är något kryptiskt! Vad är det du vill säga?
Detta är ingen tävling utan ett chattforum där jag förväntar mig ömsesidig respekt och relevanta inlägg!!
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Inga problem angående respekt eller relavanta inlägg. Men ska man skriva så ska det vara från eget kunnande, och som du, drar till med att en rörfirma säger så eller något och att en VP inte fungerar utan säkerhetsbrytare, är nog något som du har fått om bakfoten. Tror du en VP känner om det är en brytare eller inte och i det senare fallet som inte så vägra det att starta. Utopi ända ut i fingerspetsarna med ett sådan skrift. Nog om detta, andra med erfarenhet av el läser nog det här och undrar nog lite över din text.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas du finner nöje i din nedlåtenhet mot andra, jag gör det inte! Dålig stil!
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Du fick ingen skade/reparationsrapport vad som har åtgärdats hemma hos dig?
 
Redigerat:
Kravet på säkerhetsbrytare köper jag absolut, men den är inte en del av värmepumpen och ingår därför inte i försäkringen. Krävs säkringar för att koppla in en värmepump, ska även dessa ingå då menar du?
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Om bergvärmepumpen och elcentralen är placerade i olika rum MÅSTE det finnas en säkerhetsavbrytare för att hindra strömstörningar.
Därför ingick denna i installationen och installations kostnaden.
 
Ingick garanterat även en del kabel och rör, som inte heller täcks av försäkringen då en sakförsäkring enbart avser att täcka ”saken” och inga kringliggande produkter.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Hen Sussmpuss ger sig inte utan ska framföra något som att jag vet bäst. Det ska enligt regelboken gå att frånskilja ett föremål med någon form av brytare/uttag eller annat om föremålet befinner sig i annan lokal än elcentralen. Därom inget tvivel i sak och i det finns inga genvägar att ta. Det är bara så.
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Nej
 
Nu har ju inte den brytare en sådan funktion som du skriver. En säkerhetsbrytare är just vad den heter. Du stänger av den och gör då den inkopplade produkten strömlöst.. För reparatörer säkerhet. Att den ska sitta i anslutning till produkten är ju för att ingen ska kunna slå på strömmen till produkten utan att tex reparatörer vet det.
Den hindrar inga strömstörningar..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är ganska vanligt att en brytare ingår i installationen, men du kan också montera den själv.
Men har du läst och försökt att tolka ditt försäkringsbrev ordentligt?
I mitt försäkringsbrev så framgår det vad som är försäkrat, alltså vilket objekt.
Det är tydligt att det är värmepumpen, och sedan finns den en tilläggstext som behandlar själva kompressorn.
Allting utanför värmepumpen är således inte inkluderat i försäkringen (för min del) oavsett om det är utfört i samband med installationen.
Det finns många förutsättningar för att pumpen ska fungera, en korrekt elmatning är en av dom, men den ingår inte i själva pumpen, och är alltså inte ett objekt i försäkringen.
Det hade varit annorlunda om brytaren hade varit en del av själva pumpen, men den är av naturliga orsaker inte det, eftersom det ser väldigt olika ut hos kunderna där den ska installeras.
Men det skulle vara intressant att höra hur du har läst och tolkat försäkringsbrevet?
Det kan vara viktigt för framtida objekt att veta vad man verkligen har försäkrat.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
.. å då är frågan till Ts hur det gick för man är ju fruktansvärt nyfiken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.