Hejs!

Min första post här….Har läst mycket matnyttigt i detta forum.


Jag behöver lite feedback.

Har bifogat lite bilder.

Jag har gått & funderat nu i 5 år på att bygga ut & renovera mitt hus.
Köpte huset för 6 år sedan för endast 198.000kr.

Första bilden visar hur huset ser ut idag, Det enda jag gjort sedan köpet är att lägga nytt tak samt tilläggsisolerat och träbeklätt fasaden då den innan var i skitful eternit.

Nu funderar jag på att riva garaget och istället bygga ut huset däråt.

Andra bilden visar bara lite enkelt hur jag tänkt att det skulle bli.
Tredje bilden visar planlösningen idag.
Fjärde bilden visar en tänkt planlösning efter utbyggnad.

Jag har bara ritat bottenvåningen.

Det jag önskar med utbyggnaden är framför allt att få ett rejält badrum, Det badrummet jag har idag ligger på ovanvåningen och är på bara 2.7kvm, skittrångt med andra ord…

Samt att jag vill ha ett rejält & modernt kök, Mitt kök idag är sedan början på 70 talet.

Vad tror ni om min planlösning?

Blir köket för stort med 25kvm?
Den tilltänkta långa hallen är ca 1.20m bredd, Är det lagom?

Om ni skulle göra en kvalificerad gissning, Vad tror ni min budget för detta utbygge bör vara?
Självklart kommer jag att göra så mycket som möjligt själv och tillsammans med min far.
Kommer dock att ta expertishjälp med att gjuta platta samt att resa stommen.

Det värsta är att jag med eget tänkande inte kan bygga detta, Ja i alla fall inte på rätt sätt.
Jag kan visserligen bygga & så men jag vet att jag kommer att bli tvungen att fråga efter råd & tips hos ”proffsen” under byggets gång. Som tur är så har jag många vänner & bekanta som jobbar som byggnadssnickare.

Mvh. Patrik
 
  • Bild 044.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopia av Bild 044.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopia av huset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopia av Kopia av huset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där korridorhallen, behövs den? Kan du inte låta rummen bli större genom att låta bli det "dödutrymmet"?

Köket är inte för stort, det gör i mitt tycke inget med ett ännu större kök.
 
Hur hade du tänkt med taken? Det blir nog lite tveksamt att bara förlänga det "lilla" taket. Kommer att se konstigt ut. Hur ser det ut på baksidan?

Panlösningen känns okej. 25 kvm är inte för stort.
 
Swetrot: Jo har också funderat i dom tankarna, Kunde dock inte komma på hur jag ska lösa det annars, jag vill nämligen inte ha ingången till sovrummet och badrummet direkt från köket... Ingången till badrummet kunde man ju visserligen ta från sidan typ från groventrén, men ingången till sovrummet blir värre….
Svårt det där…


Doldr: Menar du med ”lilla taket” det som är över tamburen / Entrén ?
Jag hade inte tänkt att fortsätta med det lilla taket på nybygget.
Alltså, Jag har inte tänkt att taket på utbyggnaden ska se likadant ut som på huset i övrigt, utan jag har tänkt att taket på utbyggnaden ska gå hela vägen ut både på fram & baksidan…
Alltså hela taket på nybygget som ett upp & ned vänt V.
Kan man göra så?

Bifogar en bild på hur taket ser ut på baksidan…En ganska dålig bild, lite från fel vinkel, men ändå kanske en uppfattning…
 
  • Bild 079.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ärligt?

Jag tycker att den ritade tillbyggnaden ser ganska ruggig ut.

Ring någon arkitekt och be om en timmes konsultation eller liknande till att börja med. Det blir inte så dyrt och kommer att vända upp och ner på era föreställningar. Jag tror att det kan ge mycket för pengarna.

Jag gissar på att en förlängning, åt det håll som ni redan tänkt, blir bra. Men håll er - för guds skull - till samma stil som ursprungshuset. Ni behöver också en utbyggnad "framåt" (vid entren ungefär), dels för att få in fönster på ovanvåningen, dels för att bryta av det annars väldigt långa taket.

Hoppas att det var ok med ett ärligt svar. Det är inte kul att ångra sig efter en så stor och dyr utbyggnad.

Hur mycket "får" ni bygga ut? Det ser ut att vara ganska nära tomtgränsen.
 
Annananna skrev:
Ärligt?

Jag tycker att den ritade tillbyggnaden ser ganska ruggig ut.

Ring någon arkitekt och be om en timmes konsultation eller liknande till att börja med. Det blir inte så dyrt och kommer att vända upp och ner på era föreställningar. Jag tror att det kan ge mycket för pengarna.

Jag gissar på att en förlängning, åt det håll som ni redan tänkt, blir bra. Men håll er - för guds skull - till samma stil som ursprungshuset. Ni behöver också en utbyggnad "framåt" (vid entren ungefär), dels för att få in fönster på ovanvåningen, dels för att bryta av det annars väldigt långa taket.

Hoppas att det var ok med ett ärligt svar. Det är inte kul att ångra sig efter en så stor och dyr utbyggnad.

Hur mycket "får" ni bygga ut? Det ser ut att vara ganska nära tomtgränsen.

Ärliga svar är alltid okay ;) Jag tål kritik...:)

Har pratat med så många personer nu så jag börjar bli trött i pärat...
Ena dagen så tänker man att jag ger fan i att bygga & säljer huset istället, men nästa dag så är man där igen & vill sätta igång omedelbart... Velputte...:rolleyes:

Vad det gäller tomtgränsen så är det inga problem, jag ska ju inte bygga längre ut än vad garaget står idag.


Men däremot har han som ska hjälpa mig med grunden och stommen föreslagit att jag nöjer mig med bottenvåning på utbygget, Och så tror jag att det får bli. Jag har egentligen inget behov av fler sovrum på övervåningen....Inte ens för framtida "investeringar", Och som han sa, han som ska göra grunden, Den ytan du får på övenvåningen blir inte stor i förhållande till vad det kostar.

Taknocken på utbygget kommer visserligen att hamna strax under fönstret på sidan där, så det blir ingen stor lutning på taket men enligt honom så ska det bli snyggt, Alternativet är ju att höja det fönstret lite. Han visade mig bilder på ett annat hus där han gjort på ett liknande sätt & det såg faktiskt riktigt bra ut...

Och vad det gäller planlösningen så har jag intalat mig själv att jag ska känna mig nöjd med den, det är inte så lätt att göra på annat sätt, Kanske strunta i KLK & istället låta det bli del av sovrummet, Jag har i allafall bestämt att köket ska vara vänt mot framsidan.

Fortsätt gärna att servera mig era tankar...:)


EDIT: Lägger till en kladd
 
  • Kopia av Bild 041.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säger som Annananna - ta råd av en arkitekt!! Även jag tror utbyggnaden estetiskt kommer att halta mot resten av huset. Heller bygga ut i två plan, men inte fullt hela garagelängden. Kan du inte flytta entre till högra delen (ev nybyggnad) och lägga vardagsrum där, flytta kök till nuvarande vardagsrum, och lägga det tilltänkta sovrummet på en ny övervåning?

Men som sagt, tror ett par tusen i arkitekthjälp är väl investerade pengar.

Lycka till!
 
Hm… Joo... Jag får väl ta ett snack med en arkitekt…


Men att vända på allt & flytta vardagsrummet till nya änden känns som lite overkill, Ett sånt jobb kommer förmodligen att dra iväg med bra mycket högre kostnader än vad jag tänkt.
Ska jag flytta vardagsrummet så blir jag även tvungen att flytta min nya murspis / braskamin & det vet jag inte om jag är så intresserad av.

Min budget är maximalt 550.000-600.000kr.


Det snurrar i huvudet av tankar & idéer. :confused: Fan, man ligger ju vaken halva natten & funderar…:mad:
 
A
Annananna skrev:
Ärligt?

Jag tycker att den ritade tillbyggnaden ser ganska ruggig ut.

Ring någon arkitekt och be om en timmes konsultation eller liknande till att börja med. Det blir inte så dyrt och kommer att vända upp och ner på era föreställningar. Jag tror att det kan ge mycket för pengarna.

(blev fel)
 
A
Jag kan inte göra mer än att hålla med om arkitekthjälp. Tycker att utbyggnaden blir jätte fel som den är ritad nu, men jag kan inte komma med nått vettigt görslag så...
 
Du har väldigt snäv budget, men inte särskilt utmanande krav. Huset som du startar med är sönderbyggt, näst intill oigenkännlighet.

Maximal volym för pengarna får du om du förlänger husets ursprungliga takås, begränsat till husets ursprungliga bredd, som tycks vara drygt 6 meter invändigt. Om du lägger till en enda takstol under brutet tak får du omkring 13 kvm ny boyta. Med bara fyra takstolar får du 29 kvm på bottenvåning och 22 kvm där uppe.

Om du river garaget och bygger som jag beskriver kommer du med någorlunda sund budget att hävda den ursprungliga byggnadens karaktär. Undvik att rota i det gamla huset! Då håller du lättare låg budget.

Hoppas jag lyckats lägga in min skiss, så att den syns.
 
Det första du ska göra är att kontakta kommunen och ta reda på vad du får göra på tomten. Det är ofta olika regler för hus och garage så det är inte säkert att du får ersätta garaget med en tillbyggnad på huset. Om du tar bort garaget, kan du bygga ett nytt garage på en annan plats på tomten?

Sedan måste du ta kontakt med en arkitekt. H*n kan hjälpa dig att göra en smart och bra planlösning utan att utformningen av huset blir lidande. Arkiteketn kan även göra bygglovsritningar. Ditt eget förslag ser tyvärr inte bra ut. Det finns ett ritprogram som heter Sketchup som är lätt att lära sig och där man enkelt kan prova olika lösningar. Jag har för mig att det är gratis i 30dagar.

Jag är också ganska säker på att din budget spricker och det rejält. Bara badrum och kök går på ca 100 000kr per styck. Vårt bygge (80kvm i två plan) har hittils kostat 1miljon i enbart material och vi är inte färdiga än :(
Lycka till!!!!
 
Tack för dom senaste svaren.

Var i kontakt med kommunen vid Lucia ungefär & kommunens stadsarkitekt var hemma & tittade.
Det första hon sa när jag talade om hur jag hade tänkt mig var:
-Vi ser gärna inte att man förstör husets ursprungliga utseende! Hmmpf! Tänkte jag... :(
Förstört utseendet har dom ju redan gjort när dom byggde garaget för 27 år sedan...

Sedan fick jag veta att, Tomten som är 1275 kvm fick bara bebyggas med max 10% av dess yta. :mad:
Idag är det ca 9,5 %. med uthus & garage.
Ska jag bygga den storlek som jag tänkt med ett rejält dubbelgarage & tillbygnaden så blir den bebyggda ytan ca 14%.

Alternativet var att köpa till mer mark, vilket i och för sig inte är något problem, har pratat med markägare.
Fär se vad som händer.

Kommunens stadsarkitekt tyckte att om jag nu skulle riva garaget & göra en tillbyggnad där så ville hon helst se att huset byggdes i en vinkel.

Har skickat förfrågan om förhandsbesked in till kommunen innan julhelgen, men det lär väl dröja ett tag innan jag får svar...

Det som är intressant i sammanhanget är att grannens tomt som är ungefär lika stor är bebyggd med 192 kvm vilket blir ca 14.5%.

Har också varit i kontakt med en arkitekt men han kommer inte att titta på kåken förens jag fått ett positivt förhandsbesked..
 
Två bilder till.
Den första över hur det ser ut idag, den andra över hur stadsarkitekten gärna såg hur det skulle se ut...

.
 
  • skruvshult.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopia av skruvshult.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.