Hej, vet inte om jag har hamnat rätt med denna tråd men jag provar.

Jag har nyligen installerat en pelletskamin och skulle vilja ha en nödströmanläggning ifall det blir strömavbrott. Hade problem nu i vintras med en del strömavbrott så skulle vilja förbereda mig bättre.

Har kikat lite på en UPS men är lite osäker på vilken storlek eller om dom klarar av att köra en kamin ett par timmar.

Alternativ 2 är att köpa en omvandlare och ett fritidsbatteri och ha det konstant på underhållsladdnings i förrådet. Eventuellt köpa en solcellspanel som laddar batteriet och koppla in det när det behövs till kaminen. Smidigast skulle vara att ha något som skötte sig automatiskt.

Finns det någon smidig färdig lösning som inte kräver en fackman som ska installera ?
 
K Klapps skrev:
Finns det någon smidig färdig lösning som inte kräver en fackman som ska installera ?
Strikt formellt behöver du fackman oavsett hur du löser det. Jag förutsätter så att brännaren inte är inkopplad via vanlig kontakt i uttag.

En UPS borde vara den enklaste lösningen. Andra lösningar kräver rerservkraftsomkopplare. Den garanterar att du aldrig kan mata ut el mot elnätet, oavsett vilket fel som uppstår på omkopplaren. Det är i sin tur en säkerhetsfråga, om du genom fel i utrustningen råkar mata ut el, så är det risk att en montör som håller på med reparation någonstans i nätet dör.
 
H hempularen skrev:
Strikt formellt behöver du fackman oavsett hur du löser det. Jag förutsätter så att brännaren inte är inkopplad via vanlig kontakt i uttag.

En UPS borde vara den enklaste lösningen. Andra lösningar kräver rerservkraftsomkopplare. Den garanterar att du aldrig kan mata ut el mot elnätet, oavsett vilket fel som uppstår på omkopplaren. Det är i sin tur en säkerhetsfråga, om du genom fel i utrustningen råkar mata ut el, så är det risk att en montör som håller på med reparation någonstans i nätet dör.
Det är en vanlig kontakt som kopplas in i vägguttaget
 
tommib
Då skulle jag säga att en UPS är absolut enklaste lösningen. Vill du ha något som kan laddas via solpanel så kan du kolla på de färdiga lösningarna från typ EcoFlow, Bluetti osv som finns. Det blir dock snabbt dyrt.

Hur länge du kan driva den beror på effektbehovet. Någonstans finns det en typskylt som berättar hur mycket effekt din kamin behöver, hitta den så kan du räkna. Om du inte kan räkna, ta en bild på typskylten så kan vi hjälpa till.
 
tommib tommib skrev:
Då skulle jag säga att en UPS är absolut enklaste lösningen. Vill du ha något som kan laddas via solpanel så kan du kolla på de färdiga lösningarna från typ EcoFlow, Bluetti osv som finns. Det blir dock snabbt dyrt.

Hur länge du kan driva den beror på effektbehovet. Någonstans finns det en typskylt som berättar hur mycket effekt din kamin behöver, hitta den så kan du räkna. Om du inte kan räkna, ta en bild på typskylten så kan vi hjälpa till.
Har tittat på ecoflow men dom är för dyra i dagsläget. Enligt skylten är det 230V min 5W Max 250W
 
Men det gäller väl då själva pelletsaggregatet. Hur är det med cirkulationspumpen?
 
H hempularen skrev:
Men det gäller väl då själva pelletsaggregatet. Hur är det med cirkulationspumpen?
Det är en kamin, ej vattenmantlad :)

KMP lilla frö med dragfläkt
 
Redigerat:
K Klapps skrev:
Det är en kamin, ej vattenmantlad :)

KMP lilla frö med dragfläkt
@Klapps fick du löst detta? Jag hade samma funderingar i 2022, och det hela slutade med att jag byggde min egen - våldsamt överdimensionerade - UPS. Kaminen drar ca. 1000w i några sekunder under uppstart, 700w i c:a 1 minut när tändröret värmer och sedan 40-50w (inkl. draglåda) under drift. Testade lite olika, men slutade med en Victron Phoenix 12/1200 inverter, ett 100Ah 12V lithiumbatteri, en victron batteriladdare, Dessutom en reläbox med automatisk inkoppling av reservservström när nätspänning försvinner + lite säkringer, temperaturövervakning, kylfläkt mv. och byggde det hela i en låda. Gör inte som jag gjorde, men ha följande i åtanke när du letar:

1) Inverter ska klara av kaminens startström (1000w peak, 700w i ~1 minut)
2) Batteriet skall handtera en hög urladdningsström utan för högt spänningsfall under belastning

Kmp brukade ha ett nödströmspaket utan batteri, men hittade ingen som hade det hemma när jag behövde det. Googla "KMP Nödströmspaket kamin".
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Om man tänker sig att klara nödsituationer så är ett sätt som inte kräver separat underhåll att skaffa en elbil, helst med med V2L-kapacitet så man slipper inverter, samt lite förlängningssladdar. Har också den fördelen att om det blir ett långvarigt lokalt avbrott så kan man åka till en laddstation och tanka.

I dagsläget inte ett alternativ för alla dock.
 
@JesperKn Hej, skulle du kunna ladda upp bilder på hur lådan blev :) Är själv nyfiken på att skaffa nödströmanläggning till min kamin och vill ha inspiration :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.