Hej! Vi bor sedan ett år i ett väldigt speciellt, one of a kind, arkitektritat 70-talshus som är fyllt av roliga, ibland märkliga detaljer och speciallösningar.

På balkongen/övre uteplatsen finns detta och vi har inte riktigt fattat vad det är till för och hur det ska skötas. Nu när det regnar så blir det helt överfyllt med vatten och jag har precis tömt det. I ena hörnet finns en liten plugg och någon typ av avrinningsmakapär som man kan lyfta och som jag gissar stängt sig själv och därför översvämmat. Anledningen att jag märkte detta var att det börjat droppa på uteplatsen undertill, på bottenplan (utomhus).

Någon som sett liknande och kan berätta lite mer? Kan inte tänka mig att man kan ha växter i den om de inte står i krukor då kanske…
 
  • Balkongutsikt under regnig dag, vattenansamling, nedfallna löv, grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenfylld takränna med löv, utsikt mot trädgård och väg, mulen dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En suddig bild visar möjliga löv under vatten med reflekterande ytor och skymtande objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grön knopp på glasyta med vattenpölar och ett löv. Små bubblor och reflektioner syns i vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Den var fin!

Tänker att det bara är att rensa avloppen och fylla botten med nått dränbrytande lager grus, markduk och jord. Så i lite hampafrön för en genuin 70-talskänsla! :)
 
  • Gilla
  • Haha
Skyscraper och 7 till
  • Laddar…
Jag ser framför mig att den är fylld med is och full av öl och annat gott att dricka. Kanske några fat med tilltugg också.. like goa charkuterier.
Ölflaskor i varierande märken svalkas i is i en hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgrik charcuterie-bricka med olika kött, ostar, grönsaker, dippar, och bröd på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
hobbs och 8 till
  • Laddar…
Ja man får vara lite kreativ kanske! Vi har inte hunnit börja renovera/fixa den uteplatsen än men när vi gör det under nästa år så ska jag komma ihåg ditt tips 😎
 
Ulltand Ulltand skrev:
Den var fin!

Tänker att det bara är att rensa avloppen och fylla botten med nått dränbrytande lager grus, markduk och jord. Så i lite hampafrön för en genuin 70-talskänsla! :)
Hehe, SÅ autentiskt behöver det inte vara 😂 men skämt åsido så tror jag inte att jag vågar odla något i lådan eftersom dräneringen lever sitt egna liv. Vill inte ha översvämning med jord och vatten på balkongen!
 
Jord och växter fungerar som en buffert av regnvattnet där en del sedan ångar av till luften igen. Så det skulle i princip kunna minska problemet vattenavledning!
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Det är nog bättre att ställa ner vanliga balkonglådor eller blomkrukor i den. Då är det enkelt att lyfta bort dem om man behöver rensa dräneringen och msn riskerar inte heller att konstruktionen fryser sönder.
 
  • Gilla
Saltochpeppar och 2 till
  • Laddar…
Wow, vad snyggt! Det är nog, som påpekats, tänkt att man ska ha blommor där i kruka. Lägg gärna upp fler bilder på huset, vore kul att se!
 
  • Gilla
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
P*ssränna?
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Privat fontän?
 
Utomhusakvarium?
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
4774
Karpdamm 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.