1.
Vi har ett relativt nybyggt fritidshus där det finns en del finlir att slutföra som kräver slipoperationer. Har även ommålning av gamla väggar i permanentbostaden och ett par finsnickeriprojekt som kräver slipoperationer. I alla dessa lägen vore någon av dessa slipmaskiner väldigt intressant att prova

2.
Min senaste planslip som jag aldrig var riktigt nöjd med gick nyligen sönder och jag behöver en ny slipmaskin och har då tittat på att ha något bättre. Det vore väldigt kul att jämföra resultat och hanterbarhet på en excenterslip jämfört med plansliparna jag haft tidigare.
 
För två månader sedan köpte jag en skolbänk till min dotter som idag blev 20 månader gammal, det är en sådan där gammal modell där stolen sitter ihop med skrivbordet, gissningsvis från 1920-1930. Den är i lackad furu som idag är vackert mörkbrunt, kanske betsad? Problemet och varför det finns ett behov av en bra slipmaskin är att under de ca 100 åren barn har suttit vid detta skrivbord och lärt sig saker verkar det som någon även övat på hacka med något hårt föremål. Givetvis finns det även märken efter de som har ristat in saker på locket.med En rolig detalj som jag inte förväntade mig på denna "möbel" är att både stolen samt bordet är justerbara i höjdled, vilket gör att det passar barn av olika längd. Jag är medveten om att det kanske var lite tidigt att köpa en skolbänk till dottern men då har pappa tid till att fixa till den innan hon kommer att kunna sitta bra vid den och rita mm.

Vad gäller mina färdigheter och lämplighet som testare av en excenterslip. Är den i familjen som är den "händige" klarar det mesta jag provat på, har dock inte byggt något eget hus/ tillbyggnad eller liknande ännu men det finns med på "to do listan", därav stort intresse för Byggahus.se. Är utbildad byggnadsingenjör på gymnasienivå men har arbetat med annat. Anser mig vara analytisk och har lätt att se fördelar och nackdelar och om det behövs hitta en lösning, vilket gör att de omkring mig gärna frågar mig om min åsikt om saker och ting.
 
  • Gammal träskrivbord och stol, sliten, inuti rum med TV och leksaker på golvet.
Om jag vann så skulle jag använda den till vårat bästa projekt i hallen, en platsbyggd hallmöbel. Det ska vara sittyta av trä och 4 fack med krokar och hyllplan av mdf. På bakre väggen kommer det även bli stående panel 👌
 
1. Slipa min mors altan och farstukvist.
2. Jag är nybörjare och kommer nog göra flera fel som kan dokumenteras.
 
Jag har gått och tittat på min trappa i 30-talshuset under allt för lång tid. Förra ägaren hade klistrat heltäckningsmatta i den, mattan har jag rivit bort men sen tog det stopp. En excenterslip blir ju möjlig göraren tillsammans med min förnyade inspiration.
Vem vill inte följa det monotona arbetet i trappslipning? Det blir garanterat upp till bevis för slipmaskinen och jag lovar att ni får följa mitt projekt. Den 50-åriga tanten👍
 
1. Berätta vad du skulle använda en excenterslip till om du vann den.
Det pågår ett konstant renoverande i vårt 110-år gamla hus. Snart ska trappan renoveras och då kan en bra excenterslip komma väl till pass. Jag har även ett gammalt bord som står på tur för att få en uppfräschning av bordsskivan, till våren är det utemöblernas tur. Ja, projekten pågår till och från hela tiden så en ny slip skulle vara väldigt välkommet.

2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en excenterslip.
Som erfaren renoverare sen 25 år tillbaka (och nästan lika många år på byggahus!) så har jag bra koll på vad man ska förvänta sig av en bra excenterslip. Har ju själv haft några över åren och har erfarenheter att jämföra med.
 
1. Vi har flertalet projekt i pipelinen här hemma där vi skulle behöva slipa ner diverse möbler för att kunna fräscha upp den. Den första möbeln som skulle slipas och oljas om blir nog vår hammock som har sett några år för mycket utan kärlek!

2. Jag representerar väl egentligen en ganska stor del av läsarskaran man vill nå ut till här på forumet. Villaägaren utan koll/erfarenhet som vill lära sig. Så jag vill tro att det skulle gagna många läsare här att få höra om min erfarenhet med någon av sliparna, då de mer erfarna kanske redan har sina egna erfarenheter.
Sen vore det såklart skoj att få lite erfarenheter att dela med sig av här på forumet, istället för att mest läsa =)
 
1. Innerdörrarna ska slipas och målas om, trappan ska slipas och renoveras, håller på att bygga nytt köksbord som ska slipas till våren ska alla fönster slipas och så finns där en hel del utemöbler som ser ut att sakna omvårdnad och kärlek :) I ert nästa test får ni testa slippapper för jag inser nu att jag kommer bli storkonsument på dessa 😅

2. Som nybliven husägare är det flera projekt på gång vilket gör att jag kommer använda den från dag 1 för flera olika projekt. Det ger test utifrån olika områden och delar av huset vilket jag tycker skulle vara värdefullt. Tack på förhand :)
 
ullet
  • Min fru har fått ärva ett gammalt fint soffbord med en väldigt speciell bordsskiva med ingjutna stenar efter sina morföräldrar, hon har påbörjat slipning för att laga och lacka om det. Tyvärr gick vår slipmaskin sönder under pågående arbete, så det har blivit stående. Om vi skulle vinna en maskin skulle det göra så att hon kommer vidare med renoveringen av bordet.

  • Med många olika planerade projekt som innehåller slipning av både trä och metall skulle vi kunna ge en bra bredd av användning som underlag till vidare test.
 
S
1. Jag kommer först och främst använda den för att bygga om lite trapp-spjälor och så för att baby-säkra min trapp. Jag behöver mjuka fina hörn!

2. Med en 7-månaders bebis behöver en hel del lösningar byggas om, just nu försöker jag säkra trappen så jag kan montera en grind. Här kommer de blir en hel del slipning för att få mjuka hörn och kanter - så inte min bebis blir skadad! Utöver de har jag startat en garage/verkstadstråd, den hade hittat sin plats i den tråden!
 
1. Första huset efter 25 år i lägenhet, och har på ett år betat av ett antal punkter på renoveringslistan. Kommande projekt är bland annat att renovera källartrappen, bänkskivan i köket, köksbordet, samt ett antal slarvigt målade trädörrar som ärvts efter förra ägaren...

2. Har en enklare planslip sedan tidigare bordsprojekt, men har letat ett tag efter en effektiv exenterslip.
 
1. Vad som är akut och jag kommer på nu är att vårt köksbord verkligen skulle behöva slipas :)

2. Jag har egentligen aldrig prioriterat eldrivna verktyg utan jobbat med enbart handkraft till största del. Med ökad ålder så kommer en del krämpor i axlar och leder som gör att jag måste börja se mig om efter eldrivna hjälpmedel :(
 
O
1. Jag hade slipat saker
2. För jag har en slipad anledning!
 
Hej!
Jag renoverar gamla skåp och dörrar. Där borde den väl kunna passa

Med vänlig hälsning,

Erik Jonsson
Långänge Gård
83499 Tandsbyn
Östersund

Tel o
070-6216924

erik.chef@telia.com
 
1. Ingen aning vad jag skulle använda den till, jag tror bara att det är kul att vinna saker. Skulle väl bli tvingad att använda den till något om jag vann.
2. Jag är en av dom som aldrig vinner något, får väl se om motsatsen bevisas och man tvingas hitta på något projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.