Jag har en bordsskiva i bok som har precis de mått jag behöver till en bänkskiva i köket.
Funkar det att ek-betsa den och sedan olja den? Ska ha riktiga ekskivor i övrigt.
Vad tror ni?
 
Tack för snabb info!
Påverkas betsfärgen sen när jag ska underhålla skivan och olja in den på nytt?
 
Har använt Herdins oljebets till kökbänken. Använde en tunn pensel (modlare?) för att stryka ut betsen och torkade därefter av överflödet med bomullstrasa. Det blir då ett jämnt lager utan ränder. Använde sen TripTraps köksolja 2 omgångar och upplevde inte att oljan gjorde bänken mörkare, bara att det blev en annan lyster. Det kan ligga vatten en bra stund utan att det går in i träet. Det enda jag ångrar är att jag skulle betsat en gång till, bänken blev lite för ljus.

Herdins oljebets funkar bra om bänken redan har en tunn oljad yta, som tex Ikeas köksbänkar. Är den helt trären suger den förstås mer och blir mörkare, men det är enklare att betsa 2 ggr än att slipa rent...
 
Byggaren skrev:
En moddlare är en rund pensel. En tunn, flat pensel kallas plafond.
Då va det en plafond jag använde! Alltid lär man sig ngt nytt på det här forumet :cool:
 
  • Gilla
Towa 63
  • Laddar…
Herdins har en vaxolja som man kan efterarbeta skivan med (efter oljebetsen).

mvh
TyraMyra
 
Hej Maria
En moddlare är alltid en platt tunn pensel som är avsedd att efterdra ex lackfärg för att få ett bra utflytningsresultat.
En rund pensel heter anstrykare och används företrädelsevis till bla fönster.
Mvh Färghandlaren
 
Jag har oljevax behandlat mitt köksbord. Det är dock inte betsat eller liknande utan enbart en rå träyta och jag måste säga att träet inte ändrade nämnvärt i färg. Jag hade väntat mig att det skulle mörkna en del men det har det alltså inte gjort.
 
Anders S skrev:
En moddlare är alltid en platt tunn pensel som är avsedd att efterdra ex lackfärg för att få ett bra utflytningsresultat.
Jag hade väl för mig det! Tittade på betsburken igen och mkt riktigt där står det moddlare och det va en tunn platt pensel som färgmannen gav mig.

Alltså moddlare - tunn platt pensel!
 
Hej Byggaren!!
Även jag är skåning , har bott i Malmö i 20 år. Men en sak är klar att:
Anstrykare= Rund eller oval pensel för att måla och spara fönster därav "an" att man lägger an mot något.
Planstrykare= oftast en dyna av mohair som man använder att eftersläta ex dörrar efter penselmålning(kallas ibland för jetstrykare finns i 2 storlekar.
Moddlare= Platt pensel i många storlekar 15.25,35,50,70,100,120 mm avsedd som en efterslätare till lackfärg.
Plafond= en grövre platt pensel lik fasadpenslarna.
Hälsningar
Färghandlaren ;)
 
När vi ändå pratar penslar Vet någon vad en steglits är?(inte fågeln) eller en Slask?
Om inte så är en steglits en kort böjd elementpensel avsedd att måla med på lite svåråtkomliga ställen tillex i fönstersmygar.
Slasken är lång elementpensel okså böjd avsedd ex för att sparmåla mot tak eller foder.
Mvh Färghandlaren
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.