H
A Agazza skrev:
Har du artikelnummer? Jag har letat i månader och hittar inget under 1200kr
Hej

Prata med Malmbergs.
Dessa pris får jag idag, plus moms.
Dock fanns inte 60 W inne nu på grund av leveranser

Vnr 7298159 400,- stk 52 W 7000 lm 1500 mm D-märkt IP65
Vnr 7298158 300,- stk 40 W 5200 lm 1200 mm D-märkt IP65
Vnr 7298156 345,- stk 50 W 6000 lm 1560 mm D- märkt IP65
Vnr 7298153 355,- stk 2*27 W 6150 lm 1560 mm IP65
 
C cpalm skrev:
Kolla Brandskyddsföreningens regler för elinstallationer i lantbruk:
[länk]
Det är dessa lantbruksförsäkringarnas villkor brukar hänvisa till (lustigt om inte LF gör så?).

Där framgår tydligare när D-märkning krävs (nästan alltid).

Ifö har D-märkta konventionella armaturer i traditionell still.
Skall man följa detta behövs inte D i Stall/Box, bara i sadelkammare, spolspilta, och uteboxar, sidan 21 i ovanstående text https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/flik-5.pdf
Är detta något man kan följa?

Hans
 
D-märkning handlar ju om armaturens yttemperatur. Med moderna ljusskällor kommer man inte upp i dessa temperaturer oavsett märkning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, rent allmänt krävs D-märkning endast i brandfarliga utrymmen. Damm är en faktor som gör utrymmet brandfarligt. En sadelkammare kan vara fri från damm i sådana mängder att en icke D-märkt armatur fungerar. Så det är en bedömningssak. Skulle en armatur sätta fyr på utrymmet, då har man bedömt fel även om bedömningen egentligen är helt i sin ordning. Så det är bättre att lägga sig på den säkra sidan.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Skulle en armatur sätta fyr på utrymmet, då har man bedömt fel även om bedömningen egentligen är helt i sin ordning. Så det är bättre att lägga sig på den säkra sidan.
Även om inget händer finns det ju även risk för tjafs vid ev. besiktning.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Brandskyddsreglerna har utvecklats under många år baserat på en himla många stallbränder. Varje enskild paragraf har kommit till av en anledning . Egentligen ska man vara tacksam att dom bryr sig om (hästarnas) säkerhet.
Kravet på dammskydd hat kommit till eftersom dom vet ganska exakt hur många stallägare som dammtorkar sina armaturer regelbundet (rätt nära noll, eller hur?) och hur många stall som är dammfria.
Tänker man till lite grann är det inte så svårt att välja d-märkta armaturer överallt i stallet, lysrör som spottar!.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
C
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Varje enskild paragraf har kommit till av en anledning.
Visst är det så, men det finns å andra sidan en verklighet att förhålla sig till där LBK-regelverket i vissa avseenden lämnar en del att önska. Just det här med D-märkta armaturer är väl en sak - tycker mig sett ett uppsving i utbudet. Men ta t.ex. kraven på elcentraler. Det finns, rätta mig om jag har fel, ingen plastkapsling och kanske tre serier av metallkapslingar på svenska marknaden idag som uppfyller kraven.

Det var väl också under en tid oklart om det fanns någon kabel på marknaden som uppfyllde kraven på gnagarsäkerhet och CPR-direktivet(?)

H hjp skrev:
Skall man följa detta behövs inte D i Stall/Box, bara i sadelkammare, spolspilta, och uteboxar, sidan 21 i ovanstående text [länk]
Är detta något man kan följa?
Väldigt oklart. Se nämligen: https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/pdfer/lbk-flik-5-rattelseblad-2020-01.pdf

Så man kan ju fundera på om de lättat upp reglerna i 2023 års version eller om felet helt enkelt kvarstår av någon anledning.
 
C
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Har Du sett denna lista?
Jo, det var någon här som tipsade om den listan när vi skulle installera en central för några år sedan och den ger ju sken av att det finns en del att välja på. Om man kollar vad som faktiskt finns (hyfsat lätt) tillgängligt och vad som förtjänar att kallas för normkapsling (till skillnad mot ett generiskt skåp/väggbox) blir det dock inte mycket kvar.
 
Absolut lättast är ju att göra ett elrum/teknikrum, då kan du montera vilken central som helst. Jag kan väl generellt tycka att en central inne i en djuravdelning är kasst. Speciellt med tanke på städkraven som finns nu(ingen central klarar högtryckstvätt)
 
C
K kanonkula skrev:
Absolut lättast är ju att göra ett elrum/teknikrum, då kan du montera vilken central som helst.
Är det så? Det är inte så jag läst regelverket.

9.2 fastställer kraven på kapslingens brandklassning
9.3 fastställer krav och rekommendationer för placeringen (där för övrigt placering i separat elrum förordas och placering i utrymme med förhöjd brandrisk förbjuds)

Men jag kan inte utläsa någonstans att kraven på brandklassning i 9.2 på något sätt skulle vara beroende av placeringen?
 
Varför krångla till det? Om man ser till att köpa godkända grejor enligt listan ät halva jobbet gjort. I princip alla grejorna finns på postorder eller i butik.
Sen får man se till att hantera råttskyddet. Kabel i galvrör på utsatta platser
och se till att koppla biledarna korrekt så är det i stort sett färdigt!
Han man haft problem med råttor är det lätt att motivera extraarbetet.
Vi valde att ha elcentralen i sadelkammaren, torrt, rent och fint!
Min erfarenhet är att det är lättare att följa reglerna är att försöka komma runt dom!
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Tänkte på vilka problem som tog mest tid för att få godkänt av LFs besiktningsman. Det första var nog att begripa hur biledaren är tänkt att fungera och kopplas.
Det andra var råttskyddet. Det går väl an att att använda galvrör istf glasfiber i vägggenomgång och kabelskydd på utsatta ytor, men hur gör man för att skydda exempelvis kablar till fläktmotorer eller spotlights?

Efter en hel del letande hittade jag galvad slang, ryp duschslang på metervara. Det fixade en hel del av problemen med råttskydd uppe på vinden https://se.lappgroup.com/produkter/...langssystem/silvyn-sl-galvaniserad-slang.html

Spottar var också ett problem. Det är lätt att hitta D-märkta armaturer med MYCKET ljus men hur kan man lösa nattbelysningen? Det tog en stund, men till slut hittade jag 10W-spottar med D-märkning . Ledvance finns t.ex. hos https://www.lampgrossen.se/produkt/Ledvance-Stralkastare-10W-830-sv
Finns i flera olika versioner...
Hoppas att detta kan göra det lite enklare att följa reglerna

Och förresten, det är ju inte alla som verkligen måste följa regelboken. Vi var tvungna till det eftersom vi hade köpt en gammal gård och skulle bedriva uthyrningsverksamhet.
Då är det lite viktigare att försäkringsbolaget verkligen skyddar kundernas intressen, annars är det jag som får betala. Ur det perspektivet är det inga problem att följa reglerna i både bokstav och andemening. Andemeningen för att förhindra olyckor och bokstäverna för att slippa ansvaret om/när det går åt helvete!
 
  • Gilla
Michael Meier och 3 till
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
Absolut lättast är ju att göra ett elrum/teknikrum, då kan du montera vilken central som helst. Jag kan väl generellt tycka att en central inne i en djuravdelning är kasst. Speciellt med tanke på städkraven som finns nu(ingen central klarar högtryckstvätt)
Det finns en anledning att man sedan elektrifieringens barndom satt elcentraler på utsidan av stall- & ladväggar.
Nu för ju detta med sig andra problem med regn, påkörning osv och numer med plastkapslingar och UV-solljus.
Bygg elrum eller skärmtak, mitt tips.
 
  • Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Jag ska sätta belysning i ett djurstall. Har hört att all belysning måste vara D-märkt och har sökt efter lamparmaturer(inte lysrör) som har D-märkning utan att hitta något vettigt. Dock har jag tidigare installerat hederliga kapslade ip54 keramiksocklar med glasglob som är F-märkta vilka då inte skulle vara godkända. Nu råkade jag hitta denna text på Länsförsäkringars villkor för gårdsförsäkring och jag tolkar det som att D-märkning enbart gäller Lysrörsarmaturer och inte vanliga lamparmaturer som då borde vara godkända om de är F-märkta? Sen är frågan om Led armaturer går under lysrörsarmaturer eller om även en ledarmatur med tillräckligt hög ip-klass uppfyller kraven eller krävs D-märkning även där tro?

Från Länsförsäkringar.
  • Alla lampor ska vara försedda med lampglober. Lampstyr- ka enligt armaturens typskylt dock aldrig över 60 watt. Undvik plastglober.
  • Alla lysrörsarmaturer i utrymmen med förhöjd brandrisk ska ha ett damm- och strilsäkert utförande och minst uppfylla kraven för märkning IP54 D . Symbolen D inne- bär att ytterhöljets temperatur inte överskrider 90° C vid normal drift.
  • OBS Blinkande lysrör är en stor brandfara. Därför ska alla plastkapslade lysrörsarmaturer förses med säkerhetsglim- tändare.
  • Alla sladdlampor ska ha skyddsglas och skyddsgaller. Max glödlampstyrka 60 W.
  • Strålkastareskauppfyllasammamärkningskravsomlysrörs- armaturer i utrymmen med förhöjd brandrisk (IP54 D ).
  • Om armaturen inte är godkänd att monteras på brännbart material, till exempel trä, finns en symbol i armaturen (ett överkryssat tak med flammor). Även i produktanvisningen ska detta anges.
Hej, Jag såg detta inlägg och jag undrar nämligen också angående D-märkning eftersom att jag säljer Ledslingor som är IP67 och överstiger inte 90 grader vid normal drift. Alla våra Ledslingor är CE godkända i Danmark men i Danmark finns inget som heter D-märkning. Finns det någon som vet hur eller vem vi ska kontakta för att få D-märkning på våra ledslingor?
MVH Thomas, www.ledkvalitet.se info@ledkvalitet.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.