Hej,

Jag har en kort vägg (av betong) i källaren som jag skulle vilja förlänga. Problemet är att jag inte riktigt kommer upp i samma djup/tjocklek och funderar på hur jag ska kunna matcha den på bästa sätt.

Jag har reglar på 7x4.6cm samt MDF'er på 1.2cm (samt isolering). Det skiljer cirka 0.68cm på varje sida, eller 1.36cm totalt, så även en extra MDF på 1.2cm hjälper inte.

Initialt tänkte jag fixa det med tunnare klossar runtom men antar att det kommer låta väldigt ihåligt när det är klart eftersom det inte fäster hela vägen runt alla reglar utan bara på utvalda ställen. Det måste finnas något bättre alternativ.

Bifogar bilder på existerande vägg (i rött) samt den nya (i grått).

Tacksam för svar!
 
  • 3D-modellering, två färgade paneler, en röd och en grå, wireframe, reflektion, mörk bakgrund, digital konst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modellering av röd vägg och metallram i designprogram, perspektivvy, mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering. Röd och vit geometrisk form. Grå bakgrund med rutnät. Schackningsperspektiv. Grafisk design eller arkitekturillustration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Bredare stomme, alltså en klyvd regel så att du får den önskade bredden…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Köp en skiva 6 mm plywood, repgips eller liknande som du sågar upp i remsor och sätter på reglarna.
 
ja eller dubbla reglar där du justerar med den ena (omlott)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Kanske byta ut MDF till ex 15 mm plywood, då får du 6 mm till. Lämpligheten beror lite på vad du ska göra med väggen som näst steg. MDF är lite okonventionellt som skivmaterial för väggar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
Bernieberg Bernieberg skrev:
Kanske byta ut MDF till ex 15 mm plywood, då får du 6 mm till. Lämpligheten beror lite på vad du ska göra med väggen som näst steg. MDF är lite okonventionellt som skivmaterial för väggar.
I så fall är väl 18mm plywood bättre eller😉
 
R Rejäl skrev:
I så fall är väl 18mm plywood bättre eller😉
Ja, om man vill ha olika tjocklek på de två sidorna.
 
Jag har reglar på 7x4.6cm samt MDF'er på 1.2cm (samt isolering). Det skiljer cirka 0.68cm på varje sida, eller 1.36cm totalt, så även en extra MDF på 1.2cm hjälper inte.
1,6 mm/2 sidor är långt innanför felmarginalen om du skall bygga med träreglar och även om du får tag på helt raka reglar är det inga problem att spackla över. För övrigt är en vanlig gipsskiva 13 mm tjock.
 
R
useless useless skrev:
Ja, om man vill ha olika tjocklek på de två sidorna.
Fattades det inte 1.36cm? Att byta ut 12mm skivor mot 18mm ger 1.2cm så vet inte hur du tänker 🤨
 
  • Gilla
Fredrik o Maria
  • Laddar…
Tack för alla svar. Tror jag siktar på att köra en tunn skiva och sen spackla alltihop enligt förslag.
 
2 st 6mm gips en på vardera sida gör nog susen och blir billigast skulle jag tro.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Är det torrt och fint i källaren? Annars är ju trä inte en bra idé där nere.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Många av svaren hänger upp sig på att det är 6mm diff på var sida, förskjut stommen istället de 6 mm och slå på 2 lager gips på ena sidan och ett lager på andra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Du har inte funderat på lättbetongblock som du sen lägger en tunn puts på, t ex gipsbruk. Gjorde det i källaren för 20 år sen när jag förlängde en putsad tegelvägg.
 
  • Gilla
pether och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.