M
I runda slängar funkar brunnen såhär, vatten rinner från din dränering ner i brunnen och vidare till dagvattenledningen när det överskrider en viss nivå. Slam/skit osv samlas i botten på den och man får kolla med jämna mellanrum så allt ser bra ut (vi snackar då inte dagligen..) Men inte med 20 års mellanrum

Kan va så att det är fullt med "bös" där i så vattnet inte kan rinna vidare, om du förstår. Kolla där först innan du gör annat. Det är det brunnen är till för. Du kan även titta där när det regnar någon dag om det faktiskt rinner vatten igenom brunnen, alternativt lägga örat emot och höra om det porlar vatten.
 
  • Enkelt tecknat vattenkraftverk med vatten som rinner genom en damm och passerar turbinblad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Modski skrev:
I runda slängar funkar brunnen såhär, vatten rinner från din dränering ner i brunnen och vidare till dagvattenledningen när det överskrider en viss nivå. Slam/skit osv samlas i botten på den och man får kolla med jämna mellanrum så allt ser bra ut (vi snackar då inte dagligen..) Men inte med 20 års mellanrum

Kan va så att det är fullt med "bös" där i så vattnet inte kan rinna vidare, om du förstår. Kolla där först innan du gör annat. Det är det brunnen är till för. Du kan även titta där när det regnar någon dag om det faktiskt rinner vatten igenom brunnen, alternativt lägga örat emot och höra om det porlar vatten.
Tack så mycket för infon och bilden! Toppen!!
Jag var ute och lyfte på locket nu, och där nere rann det så fint från vad jag antar är dräneringsrören.
Så frågan kvarstår då ändå vad som är fel. Men jag antar att jag som lekman inte kan felsöka mer utan att behöva gräva upp hela tomten?
En teori som föreslogs skulle ju kunna vara att det var berg som tog emot och att man inte kunde dränera hela vägen ner.

Men okej för att summera vad jag förstått:
- Denna skada är inget som påverkar husets livslängd. Jag kan bo här i 40 år till utan att bottenplattan eller väggen tar någon strukturell skada?
- Enda är att det blir högre fukthalt i källaren, men det löser avfuktaren?
- Kosmetiskt ser det fult ut. Jag kan knacka bort den svarta fuktskadade putsen, och jag rekommenderas ta bort trälisten på golvet?

Detta innebär såklart inte att jag utesluter att dränera om. Troligen gör jag det, men det är ju skönt att veta att det inte är någon stress eller större skada skedd
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Blir väggarna fuktiga trots platonmatta och dränering som fungerar (det rinner fint) så måste de gjort något fel.

Det kan vara så att de antingen inte satt platonmattan hela vägen ned, eller att de inte satte membran längst ned så själva nederkanten på väggen är fuktskyddad. De kan även ha lagt dräneringsslangen för högt upp så inte nedre delen av väggen eller plattan (som kan suga upp fukt) hålls torr.

Antar att det inte regnade när du var ute och kollade, för regnade det så kan de ha gjort det klassiska felet att drar stuprören till dräneringen och det är inte bra alls, dock relativt lätt att fixa.


Jag satte platonmatta plus dränering runt ett hus för X år sedan, det gick ifrån att ha varit så blöta källarväggar att fuktmätinstrumentet gick utanför skalan till att det kunde inte registrera någon fukt öht.
Det som kan skada källarväggar allvarligt är, som det var på det huset, ifall de dragit stuprören ned utmed väggarna och släpper regnvattnet i alla fyra hörnen utan att leda bort det. Väggarna var så vittrade där stuprören gick ned att det gick att sticka in handen i cementväggen.

Håller på dränerar och fuktskyddar en annan byggnad nu. Samma sak där stuprören går ned utmed väggen är väggen söndervittrad in till halva väggtjockleken. Regnvattnet leds alltså inte bort utan skadar väggen allvarlig med tiden. I detta fallet har det gått så långt att när det regnar rinner det in genom väggen.
Eller ska kanske säga rann, för det är fixat nu så väggen är tät igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.