BirgitS
A Alex_Thrill skrev:
Vad tycker du om att måla det genom golv-list isåfall? Men frågan är också hur ska jag fästa det också så att det "fastnar"? Skulle nog säga så fort det kommer till arbetsrummet är det nog OK, viktigast är att frugan inte ska vara arg nog att det syns i vardagsrummet :)
Det kan gå det också.

Vi satte upp nätverkskabeln med limklickar, en liten klick med 10 - 15 cm avstånd. Inget superlim utan det går lätt att riva ner. Också betong överallt och i vårt fall är golvlisten väl synlig mellan hallen och arbetsrummet men kabeln längs taket tänker man inte på. Men hade vardagsrummet varit på vägen hade vi kanske övervägt någon annan lösning som HomePlug.

Eftersom det är många andra trådlösa nätverk omkring oss vill vi inte köra WiFi till datorerna.

När det gäller WiFi är det viktigt att välja en kanal i routern som störs så lite som möjligt av andras nät och jag använder Android-appen WiFi Analyzer för att se vilka kanaler som andra använder.
 
Oftast väldigt liten konkurrens om bandbredd på 5 GHz-banden. Vi har sanslöst bra blås över hela kåken 1 1/2 plan plus källare överallt i varenda vrå inkl utanför på altan, i trädgården, bara via en enda trådlös router på övervåningen. Allt körs via 5GHz-banden. Träbjälklag kan vara en del av förklaringen till den goda uppkopplingen. Litet skabbigt i garaget fem m bredvid huset men funkar hyfsat när den faller tillbaka på gamla 2,4 GHz 802.11n.

Ovanstående gäller för huset i stan.

Det jag föreslog om Homeplug är vad vi kör på vissa sträckningar i stugan på landet, där är det litet svårare förhållanden dels externt med riktantenner mot ganska avlägsna basstationer och dels internt där det är svårt att dra trådat dit man vill ha uppkoppling - så det blir wifi där det går och annars typ HomePlug. Men just det senare, tror inte detta skulle vara en flaskhals ens om vi körde det i huset i stan med fiber osv, verkligen klockren funktion enligt det vi upplevt. Bara att testa, kostar en femhundring typ.

 
Jag får helt enkelt köpa en och testa för att se hur det kommer att fungera. Tur man har öppet köp ändå och värsta fall lämnar man in och drar en längre sladd helt enkelt om det inte fungerar nog tänker jag?
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Japp, så hade jag gjort
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.