Hej
Jag funderar på att byta ut gamla vattenrör i en oisolerad byggnad till PEM-slang och håller på att undersöka detta.

Bilden visar inkommande vattenledning, som sedan övergår till metallrör efter avstängningsventilen (dålig bild eftersom isoleringen döljer)

Jag hyr ut lokaler i byggnaden så jag kan inte fimpa det gamla systemet innan jag har monterat det nya och jag tänker därför att jag sätter en tillfällig förgrening efter avstängningsventilen så att jag kan dra de nya slangarna i lugn och ro tills jag ser att det funkar (och sedan tar bort förgreningen och alla befintliga metallrör som ett sista steg). Dragningen av PEM tror jag inte blir så svår. Tanken är att dra en "stam" i taket genom hela byggnaden och sedan göra utstick till de lokaler som hyrs ut (jag ska bara in i med en slang i deras lokaler och sätta en avstängningsventil, det ska inte kopplas på något befintligt)

Jag planerar att dra 40 mm PEM och jag planerar att använda plastkopplingar.

Som jag ser det blir största utmaningen att koppla in förgreningen vid inkommande. Jag antar att det är svårt att se utifrån bilden men kom gärna med förslag på hur jag kan lösa en sådan förgrening.

Om det är något som låter galet så får ni gärna säga det.

Rörinstallation i vägg med ventiler, gul gasledning, betong och spindelnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte dra nytt först sedan koppla över?
Du kommer behöva isolering med rör i taket om det är inte redan planerade.
 
Tack för svar!

Eftersom jag inte är ett proffs, men tror mig klara av att göra jobbet så skulle jag vilja ha två parallella system så att jag successivt kan flytta över hyresgäster på det nya. Vågar inte göra allt på ett bräde.

Jag hade hoppats att jag skulle klara mig utan att isolera. Många av dagens metallrör ligger helt öppet. Det är i centrala Skåne i en ouppvärmd industribyggnad.
 
Om lösningen är tillfälligt hade jag kopplat los slangen från kopplingen och gängat ur kopplingen från avstängnings ventilen. Sätt tillbaka kopplingen på slang muttarn, gänga på ett trör sedan kan du koppla din nya slang på t röret. Ta sedan en längre bit slang som du kan dra mellan tröret och den gamla avstängning. (du kan göra en stor slinga för att få ihop den)Då slippar du kapa slang biten som sticker upp.
Man isolera även mot kondens under sommar och för att undvika uppvärmning av kalltvatten.
 
Rickard.
Du måste ju oavsett stänga av nuvarande matning när du kopplar på din förgreningshistoria så jag förstår inte alls poängen med den.
Dra färdigt allt och förbereda så du snabbt kan stänga av och koppla om i båda ändarna, förberedelse är nyckeln för att det ska gå bra då det är rackarns om man saknar en liten del.
 
Kondens är jag inte så orolig för, men jag vill inte att det ska frysa på vintern.Jag är inte säker på att jag förstod dig rätt. Menar du någonting så här?

Före:
Förenklad, stiliserad illustration av en grå mikrofon med svart handtag och orange accenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Enkelt digitalt konstverk som skildrar ett stiliserat handhållet mikrofonstativ och en mikrofon med en detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja men böj inkommande slangen lite och sätt tröret dirket på. Plastkopplingen är gängat på AV ventilen, Du kan gänga ett prk koppling på den gamla.
Kan funkar även med flex slang
Enkelt handritad bensinpump med slang och handtag mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack! Riktigt fin ritning, jag förstår precis. Det var snällt att du tog dig tiden.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Du måste ju oavsett stänga av nuvarande matning när du kopplar på din förgreningshistoria så jag förstår inte alls poängen med den.
Dra färdigt allt och förbereda så du snabbt kan stänga av och koppla om i båda ändarna, förberedelse är nyckeln för att det ska gå bra då det är rackarns om man saknar en liten del.
När jag väl har kopplat in förgreningen så kan jag i lugn och ro gå och pyssla och koppla in hyresgäst efter hyresgäst på det nya systemet och testa en liten bit i taget. Jag kan bygga upp det nya systemet successivt och köra parallellt med existerande system så länge som jag behöver. Det är ett mer begränsat arbete att koppla in en förgrening än att koppla in 100-tals meter pem med förgreningar in i massa dolda utrymmen och sedan koppla på trycket på ett bräde.

Det känns mer kontrollerat för mig, men jag förstår att ett proffs hade valt en annan väg.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Enkelt ritad svart hörlur med gul detalj på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Också en idé. Man måste bara se till att man får svängen utan att vika slangen. Kanske sätt en AV ventil mellan plastkopplingen och tröret så du kan stänga lätt sedan.
Lycka till!
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Jag tror jag missförstod dig i vad du ville göra, jag trodde du bara skulle byta matningen och inte så omfattande.

Exakt vad du behöver är svårt att säga men jag gillar idén att koppla in nya matningen rätt direkt och sedan fimpa det gamla och plugga T röret när du är redo.
Det är förhållandevis billigt att bygga med gängade rördelar så det är klokt att göra så mycket man kan med det, övergångar till olika sorters rör brukar kostar mer.
 
Redigerat:
Tack för hjälpen.

Jag hittade en ännu enklare lösning. Det fanns redan en avgrening med avstängningsventil uppe i taket där jag kan koppla på mig. Jag tog med mig rörbiten som sitter efter avstängningen till rörfirman och handlade övergången som jag behöver (grenen efter röda avstängningsventilen gick endast till en kran som ej används så den har jag fimpat).
Bild på rörinstallation med vattenmätare och ventil i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal och ny termostatventil för radiator sida vid sida på papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte använda PE-rör 40 mm och PEM-slang 40 mm lite blandat i min installation av estetiska skäl och att det på vissa ställen är enklare att lägga rör. Är det olämpligt på något sätt?

Tänkte även passa på att koppla in ett antal vattenmätare på olika ställen men hittar inga vattenmätare eller vattenmätarkonsoler för PE 40. Tycker det borde finnas utan att behöva gå ner i dimension och strypa flödet?
 
Har ingen betydelse om det stryps i mätaren, den korta biten gör bara att hastigheten ökar just där. Brukar vara så för att mätaren ska räkna rätt på flödet/vattenmängden som går igen mätaren.
 
  • Gilla
Hantlangaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.