Gammal dator :D Behöver använda mig utav CAT 6 :(
 
under de bästa förutsättningarna.
Tveksam på att du kommer märka nån skillnad mellan kabel hela vägen och Powerline om du inte kär massa tung trafik konstant
 
Nice! visste ej om det! Men hur fungerar det kring elnätet. Vad ifall jag har gammal lägenhet? Fungerar det ändå?
 
funkar ändå, funkar elen så funkar powerline :)
 
Det är väl bara att klamra kabel längs listerna och sätta ett uttag i vardera änden?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Han ville ha det osynligt för frugan :)
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Den där Homeplug /powerline-tekniken har blivit riktigt bra på senare år. Kostar nästan ingenting att testa och det kan lösa mycket av de praktiska tråddragningsproblemen man kan ha.

Finns även varianter där man har en Homeplug i ena änden och en kombinerad Homeplug/trådlös accesspunkt i andra änden, kör även detta just i gäststugan en bit från huvudbyggnaden.

Enda nackdelen med den senare var att den visade sig vara känslig för om man har höga effektbelastningar på samma fas i närheten av accesspunkten, det har vi under vintern i form av elradiatorer i närheten. Så när elradiatorn går igång på termostaten så dyker nätet... ja det står i manualen för denna grunka bara konstaterar att det stämmer.

Men normalt inga problem alls med dessa Homeplug-grejer efter min erfarenhet, funkar perfekt och med hög överföringshastighet på andra ställen som inte har dessa specialförhållanden vi har i gäststugan med elradiatorer på samma fas.
 
Med andra ord så ska jag köra på PowerLink! Finns det en som även förstärker Wifi? Då jag har köket en bit ifrån :D
 
P
Har du en 10Gbit Internetanslutning, grattis, annars behöver du inte Cat6.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Nja! Önskade men tror ingen Fiber Coax erbjuder det :D Har 600mbit!
 
P
Då räcker Cat5 långt.
Jag hatar Cat6, som oftast är 'halogenfri', vilket innebär jättespröda kablar som spricker bara man böjer kabeln.
Jag kör fiber mellan de enheter som behöver 10Gbit.
 
Cat5 går också för mig! Så länge jag kan få sladd anslutning i PC så är jag nöjd :D
 
Cat5e ska du ha då...
 
  • Gilla
Alex_Thrill
  • Laddar…
Men är det då bättre köra via PowerLink eller att dra en 30m sladd från router till PC?
 
https://www.kjell.com/se/produkter/...7517-kit-tradlos-homeplug-1-gbs-2-pack-p65109

Det var denna jag köpte till gäststugan en bit från huvudbyggnaden.

Har både trådad anslutning och är samtidigt en wifi accesspunkt.

Funkar fint normalt sett men inte så bra i just fallet där vi har igång kraftiga elradiatorer på samma fas under vintern, detta tål tydligen inte systemet. Men som sagt detta usecase omtalas i manualen. I andra fall ska det funka fint och det gör det för oss när inte dessa elradiatorer är igång i omedelbar närhet till accesspunkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.