Har en vedpanna med plattvärmeväxlare. Nu har varmvattnet börjat strula. Kallt vatten när pannan är uppåt 100 grader. Vid 80 grader fungerar det. Visserligen kan det bli kallt någon minut men kommer sedan varmt igen. Har ni någon ide om vad som händer när det är för varmt? Någon ventil som stänger sig? Eller vad? Eller börjar plattvärmeväxlaren bli för gammal helt enkelt? Den är nog 15 år.
 
Har du fotos på hur anläggningen ser ut och vilka ventiler är inblandade?
 
Är det en extern tappvattenautomat? Går cirkulationspumpen i så fall när den ska?
 
L lostinsweden skrev:
Har du fotos på hur anläggningen ser ut och vilka ventiler är inblandade?
 
  • Etikett på utrustning med teknisk information från NIBE, inklusive effekt, spänning, ström, smutsig yta, kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit NIBE värmepump eller varmvattenberedare med rostiga rör och etiketten "TAPPMAN". Inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil och kopparrör för VVS-installation, etikett "DESBÉ", justeringsvred, isoleringsmaterial på rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Är det en extern tappvattenautomat? Går cirkulationspumpen i så fall när den ska?
La in foton här nedan. Den sitter på själva pannan, vedolux 30, från värmebaronen. Jag tror cirkulationspumparna går som de ska, vanliga värmen funkar bra.
 
fia04 fia04 skrev:
La in foton här nedan. Den sitter på själva pannan, vedolux 30, från värmebaronen. Jag tror cirkulationspumparna går som de ska, vanliga värmen funkar bra.
Rättelse: den är kopplad till ackumulatortanken, ej direkt till pannan.
 
Det sitter en separat pump inne i tappman-lådan som ska startas när en varmvattenkran öppnas. Kolla att det verkligen sker. Annars är det fel på antingen flödesventilen (som ska känna av att en kran öppnas ) eller pumpen.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Tror att det är Esbe blandningsventilen i bilden som fastnar i öppet läge när vattnet är för varmt. Har varit med på samma sak hem hos mig själv. Det går att plocka isär och rengöra. Hjälpa inte det så bäst att byta ut den (finns reparationssats men har förr mig att det kostar lika mycket som en ny)
 
Hittade en video på hur man tar isär en.
 
  • Gilla
fia04
  • Laddar…
Det är ju lätt att kolla nästa gång felet inträffar om cirkpumpen går och vilka rör som blir varma respektive kalla.
 
  • Gilla
Blackfield
  • Laddar…
Tack snälla för era svar! Vi ska rengöra blandningsventilen och känna på vilka ledningar som blir varma, kalla osv. Återkommer med resultatet.
 
  • Gilla
Svenna_42
  • Laddar…
Är det inte bättre att känna på rören och kolla om pumpen går först?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Äntligen tog jag tag i saken och gjorde ren blandningsventilen enligt den beskrivande videon ovan, den var ju smutsig och sträv, det blev lite bättre men kallvattnet dök upp ibland. Kollade också att värmen kom på rätt ställe osv i själva plattvärmeväxlaren. Vi köpte en ny blandningsventil och bytte till den, ny har vi jämn hög värme på varmvattnet :). Tack för goda råd och att ni gjorde att jag vågade ta loss den själv och att vi kunde byta den själva.
 
  • Gilla
lostinsweden och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.