Hej alla på Byggahus!

Jag är ny här och har precis skaffat internet i min lägenhet, men stöter på lite utmaningar. Min internetanslutning är placerad direkt bakom bilden. Det vill säga början av 8m väggen.(se bifogad bild),

Enkel ritning av rum med mått och dörr; 8 meter långt, 4 meter brett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och jag behöver dra en CAT 6 kabel till mitt arbetsrum. Min stationära dator har inte WiFi, och eftersom jag jobbar mycket hemifrån, är det viktigt för mig att ha en stabil och snabb internetanslutning.

Utmaningen jag står inför är att väggen till vänster är cirka 8 meter lång, och väggen framför är 4 meter. Jag räknar med att behöva ytterligare ca 5 meter kabel inne i rummet. Att köpa en kabel är enkelt, men jag vill också att installationen ska se snygg och prydlig ut.

Jag vänder mig därför till er med en fråga: Hur kan jag dra kabeln på ett både smart och estetiskt tilltalande sätt, så att den inte drar till sig onödig uppmärksamhet när man kommer in i lägenheten? Har ni några tips eller råd på bästa sätt att göra detta?

Tacksam för alla förslag och idéer!
 
BirgitS
Har du någon taklist och är tak-vägg-vinkeln 90 grader eller är den en böj?
Har du möjlighet att byta golvlist för att dra kabeln bakom den?
 
Tak-vägg vinkeln är 90 grader och tyvärr har jag ingen möjlighet att byta golvlist för det, samt ingen taklist heller. Jag skulle nog säga det är super simpel lägenhet.
 
BirgitS
Jag tycker att en inmålad kabel i vägg-tak-vinkeln syns minst under de förhållandena.
Undantaget är om det är mycket möbler längs väggen så att golvlisten bara syns lite grann för då kan man dra kabeln ovanpå den i stället.

Så fort kabeln kommer fram till arbetsrummet borrar du ett hål och leder in kabeln genom det. I arbetsrummet fortsätter kabeln längs taket tills det blir ett naturligt ställe att dra den nedåt, t.ex. längs en dörrkarm eller i ett hörn.
 
Är det gipsade väggar så kan man ibland ha tur att det är en liten glipa mellan väggips och golv dä rman kan peta in kabeln och sätta tillbaka golvlisten
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att en inmålad kabel i vägg-tak-vinkeln syns minst under de förhållandena.
Undantaget är om det är mycket möbler längs väggen så att golvlisten bara syns lite grann för då kan man dra kabeln ovanpå den i stället.

Så fort kabeln kommer fram till arbetsrummet borrar du ett hål och leder in kabeln genom det. I arbetsrummet fortsätter kabeln längs taket tills det blir ett naturligt ställe att dra den nedåt, t.ex. längs en dörrkarm eller i ett hörn.
Vad tycker du om att måla det genom golv-list isåfall? Men frågan är också hur ska jag fästa det också så att det "fastnar"? Skulle nog säga så fort det kommer till arbetsrummet är det nog OK, viktigast är att frugan inte ska vara arg nog att det syns i vardagsrummet :)
 
Tyvärr är det rå betong :( Önskade att det var gips.
 
Ojfan! Hur fungerar det? Via Wifi? Vad ifall sträckan är för långt ifrån routern?
 
Signalerna går via pluggarna genom elnätet i väggen, så elkablarna i väggen används som nätverkskabel
 
Har dessa i stugan och funkar stabilt och fint. Vi har det för att nå rum dit wifi 5/6 från trådlösa routern inte riktigt räcker, även till en gäststuga 50 m från huvudbyggnaden.

Bra om man kan köra dessa på uttag i samma fas om man vill vara säker och få optimal prestanda. Funkar dock även mellan olika faser, iaf i just vår installation.
 
Hur fungerar det isåfall? Liksom behöver jag ingen speciell elnät eller sådant? Just nu har jag ingen fiber men fiber coax
 
nätverkskabel från routern till dendär dosan nära routern, sen sätter du andra dosan nära datorn och en nätverkskabel från den dosan till datorn.

Nätverket kommer då från routern in i dosan, sen går det via elkablarna i väggen till den andra dosan och in i din dator
 
Det vill säga att man kommer alltså få full speed som det vore samma sak som att ha sladd i routern till PC?
 
Ännu enklare är att köpa en wifi extender med LAN-port och sätta den under skrivbordet, med nätverkskabel till datorn.

Men vad är det för dator du har som saknar wifi?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.