Tjena,

Har rivit bort allting fram till timret i ett av rummen och på en liten bit stock är det några småhål.. trät är torrt och inga fuktskador

Någon som kan hjälpa till och säga vad det är?

Behöver man behandla innan man fortsätter bygga igen?
 
  • Närbild på träytor med utstickande spikar, skador och flagnande mörk färg eller beläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trä med termitskador och sågspån. Erosion och förfall synligt. Spikar och träfibrer i kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion, skadat trä ben, tecken på röta eller insektsskador, metallbeslag, möjlig byggnadsdetalj, behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Anledning är sannolikt att just den stocken är dåligt barkad. Det yttersta lagret under barken, kambium, blir lätt angripet, men de insekterna brukar å andra sidan inte gå på djupet.

Enligt min uppfattning är det kosmetiskt och föranleder inte någon åtgärd. Ser ut som att barken försvunnit efter angreppet, men eventuellt går det att peta bort hela det angripna lagret med t.ex. en kniv.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
D
Känn med verktyg om hela stocken är kass eller inte
 
Barken har huserat en insekt och "angreppet" är gammalt, sannolikt från byggåret eller därikring. Ser du mer barkrester kan du passa på att flå av dem. Detta är ingen risk att bygga igen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ni är hjältar! Då kan jag regla vidare utan att vara rädd.

Ni kommer antagligen få svara på fler saker under min renovering.. från en orutinerad snickare som köpt ett gammalt hus från 1920 talet 😅
 
Det ser vi fram emot med glädje. Gamla hus gör livet mycket mer spännande 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.